دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
معاون محیط زیستی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به طور میانگین ۴۶ درصد کشور زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است، اما این عدد در مازندران تنها ۱۳ درصد است.
زهرا شریفی - آوای خزر: ایرج حشمتی روز سه شنبه، در مراسم افتتاحیه پایگاه اطفا حریق میانکاله با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دانش را اصلی‌ترین مشکل در حوزه محیط زیست دانست و گفت: دانش، داده‌های علمی و مجموعه نگرش ما نسبت به یک موضوع است که اگر سطحی باشد تصمیم‌گیری‌ها ناعقلانه خواهد بود.
 
وی افزود: ۷۰۰ کیلومتر ساحل در استان‌های شمالی وجود دارد که ۴۲۰ کیلومتر مربوط به استان مازندران است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۳ هزار هکتار جنگل‌های کشور نیز در استان مازندران است که شامل ۵۷ درصد از جنگل‌های هیرکانی است که از فسیل‌های زنده تشکیل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست استان ۲۲ درصد نسبت به مساحت جغرافیایی استان است، افزود: مساحت جغرافیای استان نسبت به کشور ۱.۴۶ است.
 
حشمتی ادامه داد: هر چند مسافت جغرافیایی ما اندک است، ولی سطح مناطق تحت حفاظت استان بیشتر از میانگین کشوری است. وی زیست مرز‌ها را ارزشمندترین زیست‌گاه‌های کشور دانست که مابین دو اکوسیستم قرار دارند و بیشترین تنوع زیستی نیز در این اکوسیستم‌ها وجود دارد.
 
حشمتی در تعریف ارزش‌گذاری محیط زیست گفت: ارزش‌گذاری محیط زیست سطوحی دارد بخشی از آن منفعت طلبانه است؛ ما از اکوسیستم‌ها استفاده می‌کنیم به خاطر اینکه به اقتصاد ما کمک کند.
 
وی با تاکید بر حفظ محیط زیست به ظرفیت‌های مازندران در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری اشاره کرد و افزود: استان مازندران با وجود همین مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است.
 
حشمتی ادامه داد: در چنین شرایطی مسئولان استانی باید با استفاده از دانش و تصمیم‌گیری درست از این ظرفیت‌ها بهره درست ببرند بهترین روش استفاده از برنامه آمایش سرزمینی است که از طریق آن اقداماتی را پیگیر باشند که در ارتقای اقتصاد استان تاثیرگذار باشد.
 
وی ادامه داد: این حجم مسافر در مازندران برای کشور فرصت و برای استان تهدید است، تهدید بدین معنا که افزایش زباله و آلودگی محیط زیست را به همراه دارد.
 
حشمتی سرانه زباله مازندران را ۱۰۰۰ گرم و سرانه زباله کشور را ۶۰۰ گرم عنوان کرد و افزود: میزان تولید روزانه زباله در مازندران ۳ هزار و ۱۰۰ تن است که ۶ درصد زباله کشور را تشکیل می‌دهد. این در حالیست که میان زباله کشور ۵۵ هزار تن در روز است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: ۴۶ درصد کشور زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار دارد و استان مازندران ۱۳ درصد است و حجم زیادی از زباله‌ها در بهترین زیست‌گاه‌ها و جنگل‌های استان دفن می‌شود و روزانه ۱۲۰۰ متر مکعب شیرابه دارد که نسبت به سرانه جمعیت عدد بالایی است و می‌تواند در آلودگی اکوسیستم نقش بسزایی داشته باشد.
 
وی به عدم مدیریت بازچرخانی آب در استان اشاره کرد و یادآور شد: برای زنده نگه داشتن و حیات مردم تلاش می‌کنیم سد‌هایی را اضافه کنیم که جنگل‌های هیرکانی ما را هکتار‌ها زیر آب می‌برد در حالی که دنیا مطالعات انجام می‌دهد تا چگونه از جنگل‌هایش را حفظ کند. اما ما حاضریم به راحتی جنگل‌هایمان زیر آب برود تا مشکل آب را حل کنیم البته مشکل آب حل نمی‌شود شرایط اقلیمی کشور شرایط‌ی است که ما کمبود بارش را داریم.
 
حشمتی به ۶۸ هزار هکتار تالاب در میانکاله اشاره کرد و این میزان را از پتانسل‌های زیست محیطی در استان مازندران برشمرد که باید به خوبی محافظت و پاسداری شود.
 
وی گفت: تالاب میانکاله نمونه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری مازندران است که می‌توان با ایجاد زیرساخت مناسب توسط سیاست‌گذاران منبع درآمدی برای پاسخگویی به نیاز‌های اقتصادی استان ایجاد کرد.
 
حشمتی توسعه پایدار و ایجاد اشتغال را لازمه ارتقای اقتصاد استان دانست و متذکر شد: برخی از توسعه‌های استانی منفعت آن به کشور نیز برمی‌گردد؛ خیلی هم خوب است، اما به شرطی که خود استان متضرر نشود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر توسعه پایدار یادآور شد: البته توسعه پایدار شروطی دارد، اینکه صنعتی که در مسیر توسعه پایدار ایجاد می‌شود باعث تخریب محیط زیست نشود، نظم اجتماعی را مختل نکرده و حقوق نسل‌های آتی را هم پایمال نکند. کدام از این طرح‌ها منطبق با این تعریف بود؟ پس ما عقب افتادگی‌های داریم که باید کنترل شود.
 
حشمتی گفت: ژن، گونه و اکوسیستم مکمل هم در حفظ زیست‌گاه هستند. وی افزود: بحران وقتی به وجود می‌آید که ما نیاز‌های پیش بینی شده برای یک اهداف را مهیا نکرده و ارتباط بین محیط‌زیست و مردم را نیز فراهم نکنیم. بر این باورم که از آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه غافل بودیم.
 
حشمتی «گردشگری مسئولانه» مهم‌ترین اصل در حفظ محیط زیست و گردشگری عنوان کرد و گفت: در گردشگری مسئولانه، دولت، مسئولان، گردشگران و مردم بومی دخیل هستند و هر کس باید نقش خود را ایفا کند.
وی افزود: در تعریف ساده‌تر می‌توان گفت باید بیاموزیم که مکان‌هایی که مربوط به حیات‌وحش است را تخریب نکنیم و اینکه زباله‌ها را در طبیعت رها نکنیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: از پروژه‌های توسعه‌ای که بتواند الزامات محیطی تدوین شده در ضوابط استقرار را نگهداری کند، حمایت می‌کنیم.
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
۱۳ درصد مازندران زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب است/ مازندران در فقر تصفیه فاضلاب
 
انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها