دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۰
اعضای هیأت رئیسه نظام سلامت مازندران اعلام کردند
بدهی ۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
دخل و خرج بیمارستان‌ها جور در نمی‌آید، بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز نمک بر زخم نظام سلامت است. در مازندران همین وضعیت حاکم است و حکایت از بدهی ۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها دارد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با هدف بررسی مشکلات مراکز آموزشی و درمانی وابسته، بعد از ظهر دوشنبه ۱۴ فروردین ماه به ریاست استاندار مازندران در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

ابتدا دکتر فرهاد غلامی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شرح برنامه استراتژیک این دانشگاه پرداخت.

او گریزی هم به وضعیت بودجه‌ای و کیفیت مراکز وابسته در سال گذشته و همچنین افتتاح ۲۱ طرح با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت سال گذشته زد.

قرار گرفتن طرح بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی در تهاتر نفت و آغاز عملیات اجرایی آن از نیمه نخست اردیبهشت ماه، افتتاح بیمارستان ۲۷۰ تختخوابی رازی قائمشهر در اردیبهشت، و تکمیل بیمارستان تنکابن تا شهریورماه امسال از مواردی بود که به گفته دکتر غلامی در برنامه سال ۱۴۰۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران گنجانده شده است.

او از سرکشی‌های مستمر خود یا معاونانش از بیمارستان‌های زیرمجموعه و نشست با اعضای هیات رئیسه این مراکز گفت و اینکه اشتغال، جابجایی، و تبدیل وضعیت در صدر درخواست‌های پرسنل بیمارستان‌ها بوده است.

ساماندهی وضعیت پسماند بیمارستانی، راه‌اندازی خط تولید نیمه صنعتی دارو در سالجاری، ایجاد پارک علم و فناوری، تکمیل برج پژوهشی، و ساخت خوابگاه متأهلین، از جمله مواردی بود که در برنامه‌های پیشران دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دارند.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
ضریب اشغال تخت در مازندران از ۱۰ تا ۷۰ درصد

دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بیمارستان‌های تابعه علوم پزشکی مازندران ضریب اشغال تخت از ۱۰ تا ۷۰ درصدی را داریم و هر دوی این‌ها مشکل ساز است، تصریح کرد: تلاش کردیم تا بیمارستان‌ها را برای ارائه خدمات به مردم سرپا نگه داریم.

او البته در ادامه سخنان رئیس بیمارستان امام خمینی ساری که از قصه پر غصه بیمارستان‌های دولتی پرده برداری کرده بود، صراحتا اعلام کرد: تمامی بیمارستان‌های دولتی استان ورشکسته هستند حتی اگر همه چیز هم بیاید و بدهی‌ها پرداخت شود، اما همواره در تمامی مراکز با ضریب اشغال ۱۰ درصدی یا ۷۰ درصدی، باز هم ۴۰ درصد، عقب هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واقع به این نکته اشاره داشت که دخل و خرج بیمارستان‌های دولتی با هم نمی‌خواند و مشکل به این زودی و راحتی حل نمی‌شود.

او همچنین از بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت و اینکه از سویی، در معاونت غذا و دارو نیز دانشگاه، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارویی دارد.

این عضو کارگروه سلامت مازندران، از بدهی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی غیر دارویی دانشگاه ع. پ مازندران در سال گذشته گفت که به ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بودجه ع. پ مازندران افزایش یافت، اما کافی نیست

دکتر غلامی با یادآوری اینکه بودجه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال به ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، این عدد را اندک دانست و اظهار امیدواری کرد در طول سال بشود اعتبارات دیگری را نیز به این میزان اضافه کرد.

انجام ۱۲ هزار و ۲۵۴ ماموریت اورژانس از ۲۵ اسفند سال گذشته تا امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ با ۲۰ درصد افزایش عملیات نسبت به سال گذشته، بهانه‌ای شد تا او از همکاران خود در اورژانس علوم پزشکی مازندران قدردانی کند.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
سرطان گوارش در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز از خدمات دکتر حبیبی ساروی رئیس اورژانس مازندران که در عملیات جاده‌ای و شهری عملکرد خوبی داشتند، قدردانی کرد.

او در بخش دیگر، اعلام کرد که در طول سال گذشته جلسات منظمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل داشتیم، بیشترین جلسات ستاد کرونا کشور نیز در مازندران بود و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی اتفاق افتاد.

معاون استاندار مازندران بیان کرد: دو دانشگاه علوم پزشکی استان، در پیگیری برای تامین داروها، طرح جوانی جمعیت و کمیسیون دانشگاهی اقدامات خوبی داشتند.

سلگی همچنین اشاره‌ای به آمار سرطان گوارش در مازندران داشت که ۱۵ درصد از عدد کشوری بالاتر است و باید اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد. (براساس یکی از آمارها، نیمی از علت مرگ و میر‌ها به دلیل سرطان از سرطان گوارش است؛ ۴۴/۴ - چهل و چهار و چهار دهم درصد که این عدد در مازندران نزدیک به ۶۰ درصد است)

او همچنین، حسب تاکیدات استاندار در خصوص جوانی جمعیت که از سیاست‌های دولت سیزدهم است، عنوان کرد که برنامه ریزی‌ها به سمتی باید برود که در "تله جمعیتی" نیفتیم.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
شناسایی ۱۱ هزار زن و مرد نابارور در مازندران با انجام غربالگری

در ادامه، دکتر عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: در سال گذشته بیماری‌های کرونا، قلبی عروقی، و بیماری‌های متابولی در صدر علل مرگ و میر‌ها در استان بوده است.

او میزان مراقبت‌ها در دیابت را از ۴۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۱ اعلام و اظهار کرد که در سالجاری این مراقبت‌ها افزایش می‌یابد.

دکتر علیپور همچنین از غربالگری در بیماری‌های سرطان رایج یعنی روده بزرگ، پستان و دهانه رحم گفت که در سال گذشته، ۲۰۸ مورد کنسر روده بزرگ، ۱۱۸ مورد کنسر پستان و ۲۳ مورد کنسر دهانه رحم در این غربالگری‌ها تشخیص داده شد.

معاونت بهداشتی مازندران در بخش دیگری، از سگ‌های ولگرد به عنوان یک ابر چالش در استان نام برد و گفت: در موضوع هاری نسبت به کشور، عدد ما ۲.۵ (دو و نیم) برابر است.

او از شناسایی ۱۱ هزار نفر در بحث ناباروری خبر داد که در قرارگاه جوانی جمعیت – که دارای ۹ کمیته است - پیگیر این موضوع شدند تا کار‌های باروری آن‌ها دنبال شود.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
افزایش ۶۰۰ درصدی ارتقای مرتبه اساتید ع. پ مازندران

عالیه زمانی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در سخنانی اعلام کرد: برنامه عملیاتی برای توسعه کمی و کیفی در آموزش را تنظیم کردیم.

او از افزایش رشته‌های دانشگاهی از ۱۱۳ به ۱۲۱ رشته و افزایش ۶۰۰ درصدی در ارتقای مرتبه اساتید همچنین کسب رتبه ممتاز حوزه آموزش دانشگاه، و راه‌اندازی مرکز هوش مصنوعی را ازجمله اقدامات معاونت آموزش ع. پ مازندران عنوان کرد.

فرسودگی اغلب بیمارستان‌های دولتی در مازندران

در ادامه، دکتر خسرو قاسمپوری رییس بیمارستان امام خمینی رحمه الله علیه ساری اعلام کرد: مشکلاتی را در تهیه وسایل، اعتبارات، و تجهیزات پزشکی داریم.

او در پاسخ به استاندار مازندران که گفته بود عمده مشکلات بیمارستان‌های دولتی چیست؟ بیان کرد: بیمارستان‌های دولتی نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اغلب آن‌ها دارای بافت فرسوده هستند، وسایل و تجهزات مورد نیاز برای بیماران اندک است، و تهیه دارو با مشکل انجام می‌شود.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
دکتر قاسمپوری همچنین اعلام کرد: بیماران تبعه خارجی به ویژه افغان داریم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، مادر باردار مراجعه می‌کند و بعضا پس از زایمان، فرزندان آن‌ها باید در بخش تخصصی نوزادان بستری شوند، اما چون بیمه نیستند و در سیستم ارجاع هم جایی ندارند؛ هزینه درمان بالاست و به ناچار بیمارستان چاره‌ای جز دریافت هزینه‌ای که بیمار اظهار می‌کند ندارد و از این دست مشکلات، هر روز در بیمارستان‌های دولتی اتفاق می‌افتد.

طلب ۲۱۰ میلیارد تومانی ع. پ بابل از تامین اجتماعی

سید علی مظفرپور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با اشاره به مواردی که ریاست دانشگاه ع. پ مازندران و معاونان ایشان عنوان کردند، گفت: این‌ها مسائل مبتلابه است؛ دانشگاه بابل نیز ۹-۱۰ ماه از بیمه تامین اجتماعی طلب دارد.

او عدد بدهی تامین اجتماعی را ۲۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از سوی دیگر، بودجه‌های ابلاغی برای ع. پ بابل در سال ۱۳۹۹ عدد ۲۵۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید و در سال گذشته نیز ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

دکتر مظفرپور ادامه داد: سه درصد تعرفه متوازن هم کم شده است و ما با داشتن اینهمه خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها که مراجعه بیش از حد تحمل را شاهد هستند، بودجه‌های ابلاغی بیشتری را انتظار داشتیم.

رئیس دانشگاه ع. پ بابل گفت: حتی درصد اشتغال تخت تا ۷۵ درصد و ۸۰ درصد را هم داریم و این یعنی خارج شدن بیمارستان از حد تحمل. اما با اینهمه معضلات، در آخر سال گذشته توانستیم خیلی از بدهی‌ها از جمله بدهی دانشکده‌ها و دارو را تسویه کنیم.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
کاهش شاخص نیروی انسانی به پست به کمتر از یک‌درصد در ع. پ بابل

او با بیان اینکه شاخص نیروی انسانی به پُست، ۱.۲۸ (یک و بیست و هشت) بوده است، اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه ع. پ بابل، این شاخص را به کمتر از یک رساندیم.

افتتاح ۹ پروژه بزرگ در سالجاری، افتتاح مرکز رشد (دانش بنیان) گیاهان دارویی در خردادماه، پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی تنها بیمارستان نیمه هوشمند کشور در امیرکلا، افتتاح دانشکده دندانپزشکی خیرساز در ۱۰ رشته برای خرداد امسال، تکمیل ۹۵ پروژه بهداشتی تا خردادماه، تکمیل تنها بیمارستان خیر ساز و تک تخصصی ویژه نازایی در شمال کشور تا شهریور امسال، همچنین افتتاح مرکز دیالیز خیرساز ۱۰۰ تختخوابی تا خردادماه ازجمله مواردی بود که دکتر مظفرپور اعلام کرد.

این مسوول ادامه داد: سلامتکده طب سنتی بابل به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده و تا خردادماه امسال افتتاح می‌شود و در یک طرح خیرساز نیز مرکز جامع تشخیصی در بیمارستان شهید بهشتی بابل در ۵ طبقه در مرحله ساخت قرار دارد.

کاهش ۵ درصدی سزارین "نخست‌زا" در ع. پ بابل

دکتر مظفرپور به یکی از شاخص‌های سلامت اشاره و اظهار کرد: میزان سزارین "نخست زا" را به میزان ۵ درصد در سال گذشته کاهش دادیم و تنها دانشگاه کشور بودیم که به این عدد رسیدیم.

قرار داشتن ع. پ بابل در رتبه چهارم دانشگاه‌های پزشکی کشور، کسب تنها عنوان برگزیده دانشجویی در جشنواره رازی، و تنها دانشگاه چهار ستاره کشور، ازجمله امتیازاتی بود که رییس علوم پزشکی بابل برای این مجموعه موفق از نظام سلامت، برشمرد.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست
 
پسماند؛ معظل یا سرمایه؟

در ادامه، دکتر حسین جلاهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اعلام کرد: از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین امسال، بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز وابسته به صورت مستمر انجام شد.  

او به بهانه قدردانی از زحمات همکاران خود در بخش بهداشت محیط، بیان کرد: روزانه از ۱۵۰ مکان بازدید صورت گرفت و از بین آن‌ها تعدادی به دادگاه معرفی تعطیل شدند.

دکتر جلاهی در بخش مدیریت پسماند با توجه به اینکه دغدغه مردم، فرماندار و نمایندگان مردم بابل بود، اظهار کرد: پسماند؛ این طلای کثیف باید به پول تبدیل شود، اما به معظل تبدیل شده است.

توجه به بهورزان و تبدیل وضعیت آنها، و همچنین تجمیع قبوض آب، برق، و گاز از ۲۲۰ مکان زیر مجموعه دانشگاه ع. پ بابل و ارسال آن در قالب یک سند به معاونت بهداشتی برای رسیدگی بهتر در بخش مالی، از دیگر مسائلی بود که دکتر جلاهی در فرصتی که در جلسه به او اختصاص داده بودند، به استحضار استاندار مازندران رساند.
 
بدهی۷۱۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های مازندران/ دخل و خرج بیمارستان‌ها جور نیست

بیمارستان یحیی نژاد بابل نیازمند تجدید بنا

دکتر پیام سعادت رییس قدیمی‌ترین بیمارستان جنرال استان مازندران نیز در سخنانی اظهار داشت: بیمارستان یحیی نژاد ۹۵ ساله، ۲۵۰ تختخوابی است، در استاندارد‌های ایمنی دچار مشکلیم و نیاز به تجدید بنا دارد.

او بیان کرد: بیمارستان‌های دولتی مشکلات مشابهی دارند؛ ضریب اشغال تخت در این مرکز ۷۲ درصد است و دخل و خرج با هم جور در نمی‌آید.

دکتر سعادت ادامه داد: به صورت طرح ملی یا استانی باید تجدید بنای این بیمارستان در اولویت باشد حتی مجوز ۳۰۰ تختخوابی شدن آن نیز دریافت شده است.

رییس بیمارستان دولتی یحیی نژاد بابل از طرح سی شب، سی مسجد گفت و اینکه گروه‌های مختلف داوطلب ۱۲ سال است که شب‌های رمضان در مناطق محروم با ارائه خدمات به مردم، در راستای توزیع عادلانه خدمات سلامت، گام بر می‌دارند.

پایان بخش نشست نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با استاندار مازندران، صحبت‌های استاندار بود که می‌توانید در لینک https://www.avayekhazar.ir/000Dcn مطالعه فرمایید.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار