دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
مدیرکل محیط زیست مازندران در گفتگو با آوای خزر:
حمایت صندوق ملی محیط زیست از یک شرکت بازیافت پلاستیک در مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه سه شرکت فعال در حوزه بازیافت پلاستیک در استان داریم، افزود: یکی از آن‌ها متقاضی تسهیلات از صندوق ملی محیط زیست بود که زیر پوشش قرار می‌گیرد و تقاضای دو شرکت دیگر نیز در دست بررسی است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: ۱۶ تا ۲۲ خردادماه به نام هفته محیط زیست در کشورمان با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

۵ ژوئن برابر با ۱۵ خردادماه روز جهانی محیط زیست است. در سال ۱۹۷۲ سازمان ملل متحد کنفرانسی را با عنوان "انسان و محیط زیست" در استکهلم سوئد برگزار کرد و همزمان با آن نیز قطعنامه‌ای در مجمع عمومی مبنی بر تشکیل برنامه محیط زیست توسط این سازمان به تصویب رسید.

در سال ۱۹۷۴ نخستین همایش روز جهانی محیط زیست با عنوان "تن‌ها یک زمین" در اسپوکن آمریکا برگزار شد. همایش سال ۲۰۲۲ نیز با شعار "فقط یک زمین" در سوئد برگزار شد.

امسال نیز این همایش در ابیجان ساحل عاج و با حمایت هلند با عنوان "کاهش آلودگی‌های پلاستیکی" صورت گرفت.

در کشور ما نیز شعار هفته محیط زیست پیرو نامی که سازمان ملل متحد نامگذاری کرده است، به نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی می‌پردازد و استان‌های مختلف نیز برنامه‌های متنوعی را در طول سال برای کمک به کاهش مصرف پلاستیک و اثرات زیست‌محیطی آن خواهند داشت.

در مازندران نیز همگام با سراسر کشور برنامه‌های مختلفی در این هفته در حال برگزاری است که نخستین آن یعنی نشست خبری دکتر عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با رسانه‌ها برگزار شد و یکی از سوالات در زمینه کاهش آلودگی‌های پلاستیکی بود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما اظهار داشت: در راستای کاهش آلودگی‌های پلاستیکی تلاش‌هایی در خصوص آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به عموم جامعه در قالب برنامه‌های آموزشی، تنویر افکار عمومی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها به‌ویژه پس از افتتاح خانه‌های محیط زیست در شهر‌های مختلف استان انجام و اقدامات خوبی در راستای آگاهی‌سازی و آموزش جامعه هدف اتفاق افتاده‌است.

کاویان به بازدید از شرکت‌هایی که در حوزه بازیافت پلاستیک فعالیت داشتند اشاره کرد که مورد حمایت صندوق ملی محیط زیست قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: در بازدیدی که مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست از چند شرکت داشت؛ یکی از واحد‌های صنعتی جویبار (شیمی پلاست) در زمینه بازیافت ضایعات پِت به الیاف که مورد استفاده برای محصولات مختلف است مورد حمایت این صندوق قرار می‌گیرد.
 
حمایت صندوق ملی محیط زیست از یک شرکت بازیافت پلاستیک در مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: بازدید‌هایی نیز در عباس‌آباد و آمل داشتیم. دو شرکت دیگر نیز متقاضی تسهیلات صندوق ملی محیط زیست بودند که در دست پیگیری است.

کاویان با توجه به اینکه هنوز برای پلاستیک‌ها جایگزین مناسبی پیدا نشده است، افزود: اخیراً تحقیقات نشان داده که میکروپلاستیک‌ها یا ذرات کمتر از ۲۵ میکرون به داخل منابع پذیرنده مثل آب، هوا، خاک و حتی در اجزای بدن انسان و موجودات زنده ورود پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که هر چقدر هم استفاده از پلاستیک را محدود کنیم، باز هم این اثرات جبران‌ناپذیر را داریم.

او با اشاره به اینکه بازگشت و بازیافت پلاستیک‌های ضخیم‌تر زودتر از پلاستیک‌های نازک‌تر و سبک وزن است، اظهار کرد: برای کاهش استفاده از پلاستیک یا جایگزین آن باید یک عزم جهانی صورت بگیرد، در کشور ما سالانه ۲۰۰ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و رقم بالایی است.

کاویان ادامه داد: در همین چند ماه گذشته بازدیدی از چند کارخانه فعال در بخش بازیافت و پت‌ها داشتیم، فرصت خوبی برای صنایع بازیافت استان است تا تولید و توزیع و مصرف آن که بیش از ۱۳۰ کشور دنیا قوانین سختگیرانه‌ای برای آن دارند، مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در کشور ما نیز سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه‌ای مصوب شده که توزیع رایگان پلاستیک را تنها در میوه‌فروشی‌ها اجازه داده است، اما هنوز این مسئله جا نیفتاده است.

دبیر کارگروه پسماند مازندران درباره جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک، گفت: اگر قرار باشد تعداد دفعات مصرف کیسه‌های پارچه‌ای کم باشد بهتر است که از همان پلاستیک استفاده شود.

این مسوول تصریح کرد: دنیا با چالش مصرف آب مواجه است، برای تولید کیسه‌های پارچه‌ای از جنس پنبه آب و انرژی زیاد مصرف می‌شود و اگر بیش از ۱۱۰ بار از یک کیسه پارچه‌ای استفاده کنیم معادل با این است که از یک کیسه پلاستیکی چهار بار استفاده شود. (به لحاظ مصرف آب و البته مسئله برگشت‌پذیری به طبیعت و مصرف انرژی جهت تولید، مصرف پلاستیک به صرفه‌تر است)

کاویان در پایان گفتگو، این را هم گفت که قطعاً امسال با توجه به برنامه و شعار ملی کشورمان بر مبنای نهضت ملی جهت کاهش آلودگی پلاستیکی، برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی و پاکسازی خواهیم داشت.

او اظهار داشت: در این برنامه‌ها هم از اثرات غیر قابل جبرانی که پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها در طبیعت به جای خواهند گذاشت و هم از اینکه بتوانیم چطور از پلاستیک‌ها در صنعت بازیافت استفاده کنیم و هم مقدار استفاده از آن را در زندگی روزمره به حداقل برسانیم، صحبت می‌کنیم.
 
حمایت صندوق ملی محیط زیست از یک شرکت بازیافت پلاستیک در مازندران
یکی از معضلات زیست‌محیطی، اثرات جبران‌ناپذیر پلاستیک بر حیات موجودات زنده است. آنها پلاستیک را با غذا اشتباه می‌گیرند. در استان مازندران که دارای ۹ شهر ساحلی است و رودخانه‌ها و تفرجگاه‌های آبی بسیاری، چون تالاب‌ها، آببندان‌ها و چشمه‌ها را داریم، شاهد پراکنش و گاهی انباشت زباله‌های پلاستیکی در کنار این مناطق گردشگری هستیم. این زباله‌ها با ورود به دریا و دیگر منابع آبی، همچنین جنگل‌ها و مراتع مشکلاتی را برای حیوانات ایجاد می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است؛ سالانه دست کم تنها ۱۰۰ هزار حیوان دریایی بر اثر مصرف پلاستیک در جهان تلف می‌شوند و اینکه ۹۰ درصد پرندگان دریایی در تهدید بیماری و مرگ بر اثر خوردن پلاستیک هستند، نقش انسان را بیش از پیش در تخریب جلوه‌های طبیعت مشخص می‌کند.

مجری یکی از مستنداتی که درباره تاثیر مخرب پلاستیک بر پرندگان ساخته شده است، اذعان داشت: آنچه را که مشاهده کرد، یکی از سخت‌ترین چیز‌هایی بود که در زندگی حرفه‌ای خود دیده است.

او اظهار داشت: "شوکه کننده بود که ببینیم چقدر پلاستیک از معده یک جوجه خارج می‌شود. در یکی از مواردی دیدم، ۹۰ قطعه پلاستیک از معده یکی از جوجه‌ها بیرون کشیده شد".

این فعال رسانه‌ای گفت: "اما محققان به ما گفتند که آن‌ها گاهی اوقات ۲۰۰ یا ۲۵۰ قطعه پلاستیک را در پرندگان مرده پیدا کرده‌اند".

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار