دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:
ثبت ۱۲ روز ناسالم در مرکز مازندران طی ۶ ماه گذشته
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به نصب تنها ایستگاه پایش کیفی هوا در مرکز این استان از دی‌ماه سال گذشته، اعلام کرد که طی ۱۸۰ روز گذشته، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، در ساری ثبت شده است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نخستین نشست کارگروه آلودگی هوای مازندران در سال ۱۴۰۲ امروز به مدیریت احمد توکلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران و دبیری عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در سالن شماره ۲ استانداری برگزار شد.

ارایه‌ی گزارش تحلیلی از بررسی وضعیت کیفیت هوای استان و روند آن تا کنون همراه با پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان یکی از مباحث بود.

کاویان با اشاره به ماده‌ی ۱۴ قانون هوای پاک مبنی بر اینکه اگر آلایندگی واحد‌های تولیدی، خدماتی، صنعتی و عمومی محرز شود باید از محدوده‌ی شهر به مکان دیگری نقل مکان کنند، از تصمیم‌گیری این کارگروه درباره موارد مطرح‌شده گفت و اینکه اگر چنین چیزی اتفاق نیفتد یا مستنکف از مفاد این ماده باشد، در قالب سه درصد جرایم مربوط به عوارض ناشی از مجموع درآمد ناخالص سالانه باید پرداخت بشود.

او با بیان اینکه مصوبات این کارگروه در قالب ماده‌ی ۱۴ و همین‌طور ماده ۱۴ قانون هوای پاک و شیوه‌نامه‌ای که برای آن در سال ۱۳۹۷ نوشته شده، لازم‌الاجراست، افزود: اگرچه آمار و اطلاعات خیلی خوبی هم نداریم، اما در استان مازندران مشکلات مربوط به آلودگی هوا در شهر‌ها را هم نداریم، و در استان‌هایی که بحث آلودگی هوا جدی است این کارگروه با تعدد نشست و دستور کار بیشتر برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در استان ما نیز در سال گذشته سه نشست در خصوص آلودگی هوا داشتیم و امسال نخستین نشست آن برگزار شده است، یادآور شد که یک ایستگاه پایش کیفی هوا در پارک شهرداری ساری داریم که آمار مربوط به داده‌های co و no۲ را در اختیارمان قرار می‌دهد، در اواخر سال ۱۴۰۱ نیز با اعتبارات محیط زیست راه‌اندازی شد و ایراداتی داشت که امسال برای ارتقای این سیستم برای اندازه‌گیری ذرات معلق اقدام کردیم.
 
ثبت ۱۲ روز ناسالم در مرکز مازندران طی ۶ ماه گذشته
کاویان با اعلام اینکه طبق برنامه در نظر است که طی سالجاری دو ایستگاه سنجش کیفی آلودگی هوا را در شهرستان‌های نکا و آمل را داشته باشیم، درباره مکان‌یابی آن تصریح کرد: بخشی از آن به سبب نزدیکی به مجموعه‌ی نیروگاه شهید سلیمی در شهرستان نکا است که از اعتبارات سفر ریاست جمهور استفاده شد و دیگری هم به این دلیل که آمل بیشترین صنایع و معادن استان را دارد در این شهرستان مکان‌یابی شد که امسال این دو ایستگاه را نصب و راه‌اندازی می‌کنیم.

او ادامه داد: این دستگاه‌ها داخلی و تولید یک شرکت دانش‌بنیان است و با قیمت یک میلیارد تومان نسبت به دستگاه‌های معادل خارجی ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر و کارآیی آن بالاتر است؛ به طوری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و صحت‌سنجی داده‌های آن با داده‌های دستگاه آلمانی مطابقت داده شد و نهایتا مورد تایید قرار گرفت. (هزینه دستگاه برای پایش کیفی هوا تا ۶۵۰ میلیون تومان است، اما برای دریافت داده‌های تکمیلی مانند ذرات معلق، به یک میلیارد تومان می‌رسد)

کاویان پیشنهاد داد: شهرداری‌ها از محل جرایم زیست محیطی که در بحث ارزش  افزوده پرداخت می‌شود، از این ظرفیت استفاده و مرکز پایش کیفی هوا را در شهر‌ها راه‌اندازی کنند به طوری‌که از شرق تا غرب استان را به طور نمونه بتوانیم در فواصل ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر یک ایستگاه داشته باشیم.

او با اشاره به دریافت داده‌ها از تنها ایستگاه پایش کیفی هوا در مازندران (ساری)، اعلام کرد که در ۷۰ روز باقی مانده از سال ۱۴۰۱ که این دستگاه به‌روز و آماده دریافت داده‌ها شد، جمعاً ۱۱ روز ناسالم را برای گروه‌های حساس در زمستان ۱۴۰۱ داشتیم، در ۴ ماهه امسال نیز یک روز ناسالم، همچنین ۹۳ روز پاک و ۱۶ روز نیز بر اساس طبقه‌بندی‌های سازمان حفاظت محیط زیست، قابل قبول بوده است.
 
ثبت ۱۲ روز ناسالم در مرکز مازندران طی ۶ ماه گذشته
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: توافق‌های اولیه با تعدادی از شهرداری‌های این استان برای راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا از محل جریمه‌های زیست محیطی انجام شده است.

استان مازندران ۵۸ شهر و ۲۲ شهرستان دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها