دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مرکز آمار ایران اعلام کرد
مازندران رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری در کشور
براساس آخرین به روز رسانی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان مازندران به ۵.۱ درصد کاهش یافت که این آمار یک رکوردشکنی محسوب می‌شود و مازندران را به رتبه نخست کشور در کاهش نرخ بیکاری رساند.
به گزارش آوای خزر؛ مرکز آمار ایران جدیدترین گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مربوط به پاییز ۱۴۰۲ را منتشر کرد. نرخ بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه اشتغال است که در این گزارش به آن اشاره شده است. این نرخ تعداد جمعیت بیکار در جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر به جمعیت فعال در حوزه کار را نشان می‌دهد.
 
در این گزارش نرخ بیکاری کل کشور در فصل پاییز برابر با ۷.۶ ذکر شده که نسبت به پاییز سال قبل ۰.۶ واحد کاهش یافته است.

در بخشی از این گزارش این نرخ به تفکیک استان‌های کشور نیز بررسی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری در پاییز امسال مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و در حوزه کاهش نرخ بیکاری نیز مازندران رکورد دار است.

خراسان رضوی، تهران، خراسان جنوبی، ایلام، سمنان، گیلان، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی، یزد، همدان و خراسان شمالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میزان بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که برای ارزیابی وضعیت اقتصاد یک کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیکار به فردی گفته می‌شود که ۱۵ سال یا بیشتر داشته باشد و جویای کار باشد، اما موفق به یافتن شغل نشده باشد.

عوامل مختلفی بر میزان بیکاری در یک کشور اثر دارد و کاهش این معضل مسئله‌ای است که همواره مورد توجه سیاست‌گذاران بوده به طوری که در برنامه‌های توسعه برای آن اهدافی تعیین شده است. برای بررسی آماری بیکاری معمولا از نرخ آن استفاده می‌شود که برابر با نسبت جمعیت بیکار به کل افراد فعال در بازار کار است.


به طور معمول میزان بیکاری در سطح کشور به صورت یکسان توزیع نشده است. به عبارت دیگر برخی استان‌ها نرخ بیکاری بالاتر و برخی استان‌ها نرخ بیکاری پایین‌تری دارند. بررسی نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها در سه ماهه پاییز امسال نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

در این فصل ۱۳.۵ درصد از کل جمعیت فعال در بازار کار این استان بیکار بوده‌اند. این استان از ابتدای امسال در صدر استان‌های کشور در نرخ بیکاری بوده است. هرمزگان، لرستان چهار محال و بختیاری و کرمانشاه دیگر استان‌هایی هستند که در فصل گذشته نرخ بیکاری بالایی داشته‌اند.

بالا بودن این نرخ در این استان‌ها می‌تواند به معنای رکود اقتصادی و پایین بودن سطح تولید در آن‌ها در این مدت باشد.

از سوی دیگر استان‌های مازندران، خراسان رضوی و تهران کمترین نرخ بیکاری را در پاییز امسال داشته‌اند. به طوری که این نرخ در مازندران برابر با ۵.۱ درصد بوده که کمترین میزان نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.

اما برای بررسی تغییرات وضعیت بیکاری استان‌ها می‌توان مقدار این نرخ را نسبت به پاییز سال قبل مقایسه کرد. این بررسی مشخص می‌کند که در یک سال گذشته نرخ بیکاری در ۱۲ استان کشور افزایش یافته است.

تغییرات بیکاری در یک استان می‌تواند نشان دهد میزان فعالیت اقتصادی در آن استان در این مدت چه تغییری کرده یا جمعیت دچار چه تغییراتی شده است. گاه افزایش نرخ بیکاری در یک استان می‌تواند به معنای تغییرات در تکنولوژی و عدم تطابق با مهارت نیروی کار نیز باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیکاری در یک سال اخیر در ۱۲ استان کشور افزایش یافته است. بیشترین رشد نرخ بیکاری در استان اردبیل بوده که در آن این نرخ ۲ واحد درصد بیشتر شده است. نرخ بیکاری اردبیل در پاییز ۱۴۰۱ برابر با ۸.۴ درصد بوده که در پاییز امسال به ۱۰.۷ درصد رسیده است.

چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و بوشهر دیگر استان‌هایی بوده‌اند که در این مدت با معضل رشد بیکاری مواجه شده‌اند.


این در حالی است که استان کردستان بیشترین بهبود را از لحاظ بیکاری در میان استان‌های کشور داشته است. نرخ بیکاری در این استان در پاییز سال قبل برابر با ۱۳.۸ درصد بوده که با کاهش ۴.۱ درصدی در پاییز امسال به ۹.۷ رسید.

آذربایجان شرقی، همدان و یزد دیگر استان‌هایی بوده‌اند که در این مدت وضعیت آن‌ها از نظر بیکاری بهتر شده است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها