دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
معاون محیط زیست طبیعی مازندران در گفتگو با آوای خزر:
جان‌بخشی باران به بهشت پرندگان/ آبگیری حدود ۱.۸ هزار هکتار از تالاب میانکاله
معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بر اثر بارندگی‌های اخیر در پهنه‌ی خشک‌شده تالاب میانکاله بالغ بر هزار و هفتصد تا هزار و هشتصد هکتار آن آبگیری شده است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: بارندگی‌های آذرماه و دی‌ماه امسال حال و هوای خوشی را در فصل سرمستی پرندگان مهاجر به تالاب و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بخشیده است.

در همین رابطه روح الله اسماعیلی معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت که آثار و تبعات این بارندگی بر روی تالاب میانکاله که چند سالی دچار مشکل خشکسالی بوده، نمایان شده است.

او با بیان اینکه تالاب لب‌شور میانکاله یک تالاب وابسته به دریاست و عمده‌ی آبی که در خلیج و تالاب وجود دارد یعنی تا هشتاد درصد آن از طریق دریا تامین می‌شود، یادآور شد: در دهه‌ی اخیر بررسی‌ها نشان داده که آب دریای خزر تا ۱۰ سانتی‌متر در سال پسروی داشته و این موضوع، سبب کاهش تراز آب دریا شده است.

اسماعیلی ادامه داد: این عدد در دو سال اخیر به حتی بیست سانتی‌متر هم رسیده و نشان می‌دهد که روند کاهشی تراز آب خزر در حال تشدید است و ما همراه با پسروی دریای خزر اثراتش را در تالاب و خلیج میانکاله خصوصاً در پهنه‌ی غربی استان مازندران دیدیم و سطح قابل توجهی از تالاب با خشکی مواجه شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: بارندگی‌های اخیر از این جهت برای ما مهم است که سطح قابل توجهی از محدوده‌ی خشک شده‌ی تالاب آبگیری شده و نوید می‌دهد که اگر اقدامات خوب مدیریتی را در پهنه‌ی غربی در حوزه‌ی اثرگذاری تالاب داشته باشیم می‌توانیم تحولی در این پهنه‌ی خشک‌شده ایجاد کنیم.

او تصریح کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در پهنه‌ی خشک‌شده تالاب بالغ بر هزار و هفتصد تا هزار و هشتصد هکتار در اثر بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است.
 
اسماعیلی اظهار داشت: این موضوع از دو جهت برای ما قابل توجه است؛ نکته‌ی اول اینکه با آبگیری تالاب، جمعیت قابل توجهی از پرندگان که معمولا در آب‌های کم‌عمق جزو پرندگان کنار آبزی محسوب می‌شوند را در این قسمت از بنای تالابی مشاهده کردیم.
 
جان‌بخشی باران به بهشت پرندگان/ آبگیری حدود ۱.۸ هزار هکتار از تالاب میانکاله
معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از جهت دیگر این موضوع برای ما مهم است که خیس شدن و نمناکی  تالاب؛ به کنترل ورود و خروج بی‌ضابطه در منطقه کمک می‌کند و ما عملا هیچ‌گونه ورودی را از راه‌های دسترسی که در ضلع جنوبی وجود داشته باشند را به منطقه نداشته باشیم و بتوانیم  تعارضات و چالش‌هایی که در گذشته اتفاق می‌افتاد را مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در جهت مدیریت و احیای تالاب میانکاله و در راستای تصمیمات اتخاذ شده از سوی  ستاد ملی احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، اقداماتی را در دستور کار خودش قرار داده است ازجمله آن‌ها به انهار منتهی به تالاب اشاره کرد که حدود ۷۶ کیلومتر از آن  لایروبی شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: این عمل سبب می‌شود که اگر آب نابهنگامی در حوزه وجود دارد؛  بارندگی‌های اخیر مشمول آن شده و به راحتی و با سرعت بیشتری به تالاب برسد و بتواند به احیای تالاب کمک کند.

او از جمله اقدامات دیگر در تالاب، به خرید تجهیزات و امکانات اشاره و اعلام کرد: عملا در گذشته این امکانات وجود نداشت و معمولا هم تعداد وقوع حریق و هم سطح آسیب ناشی از حریق بسیار قابل توجه بوده،  ولی توانستیم تجهیزات قابل توجهی به ویژه یک دستگاه لودر بخریم و در منطقه مستقر کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: بلافاصله با وقوع حریق، همکاران ما با سرعت عمل بالایی در محل حادثه حاضر می‌شوند و به همین دلیل سطح آتش‌سوزی‌ها در سال اخیر هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ سطح به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
 
جان‌بخشی باران به بهشت پرندگان/ آبگیری حدود ۱.۸ هزار هکتار از تالاب میانکاله
 
اسماعیلی گفت: از جمله اقدامات دیگری که محیط زیست مازندران در میانکاله انجام داده این بوده که با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی توانستیم دامدارانی که در داخل منطقه هستند را ساماندهی کنیم پروانه‌ی چرای آن‌ها را مجدداً ممیزی کردیم و در واقع تعادل بین تعداد دام و مرتع را توانستیم در منطقه انجام بدهیم و از این نظر یک اتفاق خوبی در منطقه صورت گرفت.

او یکی دیگر از اقدامات در جهت احیای تالاب میانکاله که در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد را انتقال آب شیرین در حوزه‌های همجوار از رودخانه نکارود یا از رودخانه تجن و پمپاژ آب شور از دریا به سمت میانکاله عنوان کرد که مطالعات آن در مراحل نهایی قرار دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: اگر این مطالعات به تصویب دفاتر تخصصی سازمان برسد و اعتبار آن تامین شود به نظر می‌رسد که یک اقدام بسیار مهم و اثرگذار در پهنه‌ی تالابی که خصوصاً در مازندران داریم شکل  خواهد گرفت و تهدیدات ناشی از وقوع ریزگرد در منطقه را  قطعاً کنترل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، با وجود بارش‌های اخیر، اما در حال حاضر ۲۵ درصد از مساحت ۴۵ هزار هکتاری تالاب و خلیج میانکاله خشک است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها