دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
رئیس مرکز کلان منطقه ۱ سلامت:
افزایش سن امید به زندگی در مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس مرکز کلان منطقه یک کشور در حوزه سلامت، سن امید به زندگی در مازندران را ۷۶ اعلام کرد که یک پله بیشتر از میانگین کشوری است. این شاخص سلامت در اول انقلاب و پیش از آن، ۵۲ سال بوده است.
آوای خزرآزاده بابانژاد: نخستین رویداد رسانه‌ای جام رسانه امید با حضور اهالی رسانه مازندران همگام با سایر استان‌ها به منظور تشکیل جبهه متحد رسانه‌ای در کشور برای بیان مطالبات، موانع، ارائه دستاورد‌های نظام، و تبیین نظام مسائل و چالش‌ها با حضور استاندار مازندران و جمعی از مدیران کل استان، همچنین سپاه کربلا، روز چهارشنبه در تالار جمشید ساری برگزار شد.

یکی از سخنرانان مراسم، دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود، این دانشگاه در لیست ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار دارد و مرکز کلان منطقه یک کشور است.

دکتر غلامی در سخنان خود به ارائه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آبان‌ماه ۱۴۰۰ تا کنون پرداخت و گفت: در این مدت برنامه استراتژیک ۵ ساله با ۲۱۷ هدف اختصاصی در دانشگاه تدوین شد، بیمارستان رازی قائمشهر پس از ۱۷ سال با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری شد.

او از تکمیل، تجهیز و افتتاح طرح ۱۰ ساله بیمارستان بزرگ ۲۲۰ تختخوابی تنکابن در ۲۲ بهمن امسال خبر داد و از دیگر خدمات دولت در این بخش به تسریع در روند اجرای بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی آیت الله طبرسی ساری به عنوان طرح کلیدی درمانی در مازندران اشاره کرد.

دبیر کارگروه سلامت مازندران از افزایش بودجه جاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال جاری گفت که به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و مجموع اعتبارات هزینه‌شده طی دو سال گذشته در این مجموعه نیز هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که ۹۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بخش درمان، ۱۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون در بخش بهداشت و ۱۱۰ میلیارد تومان در بخش آموزش هزینه شده است.

غلامی به بخش تجهیزات بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: تأمین دستگاه پت اسکن برای نخستین بار در استان (بیمارستان امام خمینی (ره) ساری)، تأمین دستگاه اسپکت سی. تی برای نخستین بار در مراکز دولتی (بیمارستان فاطمه زهرا (س) ساری)، تأمین دستگاه لیزر داپلر جهت تعیین عمق سوختگی برای نخستین بار در استان (بیمارستان زارع)، تأمین دستگاه آنژیوگرافی قلبی برای بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس و ام. آر. آی ۱۷ شهریور آمل، تکمیل و تجهیز و راه‌اندازی بخش‌های بیماران خاص دیالیز بیمارستان امام خامنه‌ای عباس‌آباد توسط خیر ارزشمند با ۹ تخت و تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی کلینیک ویژه قائمشهر با اعتبارات بهداشت و درمان و زمین اهدایی خیران ازجمله این تجهیزات هستند.

او ادامه داد: احداث ۲۱ مرکز خدمات جامع سلامت با اعتبار ۸۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، تجهیز و راه‌اندازی درمانگاه تخصصی در شهرستان‌های سیمرغ، سوادکوه شمالی و کیاسر و تجهیز مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت با خرید ۴۰۰ دستگاه یخچال استاندارد نگهداری واکسن و بودجه‌ای بیش از ۹ میلیارد تومان از دیگر خدماتی بود که از آبان ۱۴۰۰ تا کنون در بخش تجهیزات مراکز درمانی و درمانگاه‌ها ارائه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از عزم جهادی این مجموعه در حوزه جوانی جمعیت گفت و اینکه در همین راستا جشنواره ملی جوانی جمعیت را در دانشگاه برگزار کرده، افزایش میزان فرزندآوری در شهر‌های تابعه برای نخستین بار طی ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاد.

این مسوول ادامه داد: غربالگری ۴۹۰ هزار زن همسردار از نظر ناباروری صورت گرفت، ۱۰ هزار و ۵۱۸ زوج نابارور شناسایی شدند، ۵ هزار و ۲۷۷ زوج نابارور به مراکز مربوطه برای درمان ارجاع داده شدند، از این تعداد ۳۸۶ زوجه باردار شدند و امسال ۱۴۹ تولد داشتیم.

او بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۲۸ تولد زنده داشتیم که نسبت به مشابه سال گذشته، ۲۸ درصد رشد داشته است.

غلامی با اشاره به جذابیت‌های مازندران برای بحث گردشگری و توریسم سلامت اعلام کرد: هشت بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای توریست‌درمانی انتخاب و این دانشگاه به عنوان پیشرو در حوزه گردشگری سلامت، در دومین همایش بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور که نمایندگانی از ۳۰ کشور اسلامی حضور داشتند تقدیر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اهمیت تحقیقات و استفاده از توانمندی پژوهشی دانش‌بنیان‌ها، از تفاهمنامه همکاری با پژوهشکده هسته‌ای، همچنین با پارک علم و فناوری گفت و اینکه تعداد محصولات سلامت در مرکز رشد به ۸۲ محصول رسیده و تعداد طرح‌های فناورانه نیز ۱۲۷ مورد است.

این مسوول در پایان اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران رتبه یک را در واکسیناسیون، ارزیابی سرطان روده بزرگ و ارزیابی سرطان سینه دارد. سن امید به زندگی نیز در مازندران به ۷۶ سال رسیده و این عدد در کشور ۷۵ است.

#پیشرفت_ایران

#پیشرفت_مازندران

#اخبار_امید

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها