دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
برداشتن تومور عمقی بدون شکاف جمجمه در مازندران
دکتر میثاق شفیع زاد جراح مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران موفق شد بدون بازکردن جمجمه استفاده از تکنیک ترانس تریگویید که برای نخستین بار در مازندران تومور عمقی را از سر یک بیمار 51 ساله خارج کند.
آوای خزر: دکتر میثاق شفیع زاد جراح مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بار‌ها و بار‌ها با اقدامات درمانی منحصر به فرد در کشور و استان مازندران خبر ساز شده است.

این بار بیماری خانم با ۵۱ سال سن به دلیل سردرد مقاوم به درمان و اختلال بینایی به این پزشک مراجعه کرده است.

در بررسی‌های اولیه انجام شده و اقدامات تشخیصی توده بسیار بزرگی در ناحیه قاعده جمجمه به نواحی لترال گسترش پیدا کرده بود بیمار بعد از انجام آزمایش‌های مربوطه و سایز تومور و اختلالات بینایی و سردرد‌های شدیدی برای جراحی آماده می‌شود.

میثاق شفیع زاده در ارتباط با روند درمانی این نوع بیماری در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد:در این جراحی خاص با توجه به اینکه تومور به نواحی پاراسلا با درگیری عناصر مهم عروقی و عصبی گسترش پیدا کرده بود، در بیشتر موارد امکان خارج کردن کامل تومور از طریق روش‎های استاندارد اندوسکوپی وجود ندارد و ارزش این جراحی به خارج سازی کامل تومور است.

وی ادامه داد: در مواردی که تومور بصورت کامل خارج نشود با باز کردن جمجمه قسمت‎های باقیمانده تومور خارج می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: برای درمان این بیماری بدون بازکردن جمجمه استفاده از تکنیک ترانس تریگویید که برای نخستین بار در مازندران عملیاتی شده را در دستور کار قرار دادم.

وی یادآور شد: نکته حایز اهمیت در این جراحی از طریق تکنیک ترنسترییگویید، راه دسترسی مستقیم به نواحی گسترش یافته لترال (مسیری متفاوت از اندوسکوپی استاندارد) را ایجاد کرده و تومور را در یک جلسه بصورت کامل، بدون شکاف جمجمه خارج کردیم.

این جراح مغز و اعصاب مازندران یادآور شد: اگر از تکنیک به صورت مناسب استفاده نشود احتمال آسیب عروقی و عصبی که عوارض عروقی تهدید کننده حیات بیمار بوده را به همراه دارد و همچنین با توجه به سایز ضایعه امکان آسیب به عروق حیاتی قاعده جمجمه نیز وجود دارد.

وی دیگر عوارض این روش که در صورت عدم مهارت بسیار محتمل است را اسیب اعصاب کرانیال که می‌تواند منجر به اختلال حرکتی حرکتی چشم شود ذکر کرد و افزود: در این جراحی بدون هیچ آسیبی، تومور بصورت کامل خارج شده و بیمار با حال عمومی خوب مرخص شده است.

انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار