دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
رئیس بنیاد نخبگان مازندران اعلام کرد
رئیس بنیاد ملی نخبگان مازندران که از سال 94 تاکنون در این سمت مشغول است و در این مدت با مدیریت خود توانست مازندران را به استان پیشرو در توزیع اعتبارات و جلب مشارکت‌های خیران در امور نخبگان تبدیل کند؛ از عدم توجه کافی به میثاق نظام نخبگانی و عدم اجرای طرح به‌کارگیری مشاوران نخبه در دستگاه‌های اجرایی، انتقاد کرد.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، هفته دولت فرصتی شد تا آقای محسن جهانشاهی رئیس بنیاد ملی نخبگان مازندران تعدادی از خبرنگاران استان را به دفتر این بنیاد در مازندران دعوت کند تا هم از اقدامات انجام‌شده برای جامعه نخبگان بگوید و هم تقدیری از خبرنگاران داشته باشد.

بنیاد ملی نخبگان مازندران از سال 90 فعالیت خود را با 8 برنامه مصوب آغاز کرده است و توانست این برنامه‌ها را به 10 مورد در سال 91، در سال 92 نیز 7 برنامه مصوب مهم داشت و در سال 93 نیز 6 برنامه مصوب، از سال 94 و با توجه بیشتر دولت به امور نخبگان 18 برنامه در این سال، 58 برنامه در سال 95، همچنین 62 برنامه در سال 96 و در نهایت 69 برنامه در سال 97 رسید و پیش‌بینی می‌شود هم به لحاظ کیفیت‌بخشی و هم تعداد برنامه‌ها با افزایش جامعه زیرپوشش، این برنامه‌ها در سال 98 به 78 برنامه مصوب برسد.

اما سوال این است که حمایت‌های بنیاد نخبگان چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟ پروفسور جهانشاهی می‌گوید: به طور خلاصه باید بگوییم که غیر از بخش ورزشی، سایر بخش‌ها زیر پوشش این بنیاد قرار دارد.

برای دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد و نخبه نیز تسهیلات و جوایز ویژه داریم؛ یک دانشجو می‌تواند تا 41 میلیون تومان از تسهیلات بنیاد بهره‌مند شود، برای مقاطع کارشناسی ارشد این رقم به 57 میلیون و برای دکتری نیز تا 135 میلیون تومان می‌رسد که به شیوه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

نفراتی که رتبه 100 و پایین‌تر از آن را در کنکور سراسری تجربی و انسانی و رتبه‌های زیر 150 کنکور ریاضی را به‌دست بیاورند نیز زیر پوشش بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند.

" نزدیک به 2 هزار و 500 نفر از جامعه دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حدود یک‌هزار عضو هیأت علمی نخبه و نخبه‌پرور در مازندران داریم. دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها از تسهیلاتی چون جذب در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها (جایزه کاظمی آشتیانی)، جایزه نظام‌وظیفه تخصصی، جایزه پسادکتری شهید چمران، تسهیلات فرهنگی، جذب در نهادهای فناورانه (جایزه شهید تهرانی‌مقدم)، جذب در دستگاه‌های اجرایی و امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری بدون آزمون (جایزه شهید احدی) باید بهره‌مند شوند".

انتقاد به میثاق نظام نخبگانی در برنامه ششم/ عدم اجرای طرح به‌کارگیری مشاوران نخبه

سوال دیگر اینکه آیا بنیاد نخبگان میانگین سنی یا رده‌های سنی خاصی را برای زیرپوشش قراردادن مشخص کرده است؟ آقای جهانشاهی می‌گوید: ضمن اینکه از گلوگاه تا رامسر را زیرپوشش داریم باید بگوییم که گروه سنی برای ما ملاک نیست؛ از کودکان دبستانی تا بزرگسال براساس شاخص‌هایی که داریم؛ زیر چتر بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند.

سوال دیگر اینکه وقتی صحبت از نخبگان می‌شود به دنبال مخترعان نیز هستیم، در مازندران چند مخترع در سطوح مختلف داریم؟ رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اظهار می‌دارد: در حوزه اختراعات، افراد در سطح 3 یعنی نوپدید، سطح 2 یعنی نورس و سطح 1 یعنی نوشکفت زیرپوشش هستند. در حال حاضر هیچ مخترع سطح یک نداریم(سطح 1 عمدتا در کارخانجات بزرگ و بین‌المللی است) اما با توجه به اهمیتی که سطح 2 دارد، مازندران پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد که این عدد در حال حاضر زیر 100 نفر است. در سطح 3 نیز 150 مخترع داریم.

"مازندران در سال 97 به لحاظ شناسایی دانشجویان نخبه در لیست استان‌های برتر قرار داشت، علاوه بر آن نیز استان نمونه در توزیع تسهیلات و اعتبارات است، همچنین بنیاد ملی نخبگان مازندران در بین استان‌های کشور، مجوز مرکز نوآوری و فناوری را دریافت کرد که این مجوز معمولاً به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود".

با توجه به نقشی که نخبگان می‌توانند در افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشند، آیا از نظر نخبگان یا بنیاد ملی نخبگان در تصمیمات مهم استان بهره برده می‌شود؟ پروفسور جهانشاهی بسیار صریح اعلام می‌کند که تاکنون نشستی که بنیاد ملی نخبگان متولی آن باشد را نداشتیم، حتی طرح به‌کارگیری مشاوران نخبه هم در دستگاه‌ها اجرایی نشده است!

انتقاد به میثاق نظام نخبگانی در برنامه ششم/ عدم اجرای طرح به‌کارگیری مشاوران نخبه

اعتبارات بنیاد ملی نخبگان که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، چقدر است؟ دکتر جهانشاهی اعلام کرد: کل بودجه کشور در یک سال 60 میلیارد تومان است و توزیع آن براساس برنامه‌هاست، این بودجه بسیار محدود است و به برنامه‌های کاملا حساب‌شده و توجیهی اختصاص دارد.

"یکی از انتقاداتی که رئیس بنیاد ملی نخبگان مازندران بر آن اصرار می‌ورزد این سوال است که چرا میثاق نظام نخبگانی باید در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه باشد؟ (برای نخستین‌بار در برنامه ششم توسعه از بنیاد نخبگان سخن به میان آمده است، این نشان می‌دهد که ما خیلی دیر به اهمیت نخبگان و سرآمدان پی برده‌ایم).

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال آوای خزر که باتوجه به منابع محدود سازمانی، نقش خیران در این حوزه چگونه است؟ می‌گوید: منابع ما برای حمایت از نخبگان محدود است، و همانطور که اشاره داشتید از کمک خیران استفاده می‌کنیم؛ در تعامل با  سازمان حج و زیارت استان مازندران که خیران را به کمک طلبیدیم و آنها نیز مشارکت داشتند؛ توانستیم جایزه جذب مشارکت(امام محمدباقر(ع)) را به‌دست بیاوریم.

سوال دیگر آوای خزر از پروفسور جهانشاهی این بود که آیا در پروسه حمایتی، افرادی از پوشش بنیاد حذف می‌شوند یا خیر؟ رئیس بنیاد نخبگان پاسخ داد: بله، افرادی که یک‌سال تسهیلات می‌گیرند حذف می‌شوند اما رها نمی‌شوند، برای آنها تسهیلات دیگری در نظر گرفته می‌شود. به این دلیل که بودجه‌ها محدود است و بستر  توسط دانشجویان قوی‌تر پُر می‌شود؛ یعنی افراد قوی‌تری می‌آیند و ادامه تسهیلات به نفرات قبل متوقف می‌شود ولی همچنان آنها را حمایت می‌کنیم تا وضعیت خود را ارتقا دهند.

... و سوال آخر، شناسایی نخبگان به چه طریقی صورت می‌گیرد؟ محسن جهانشاهی اظهار می‌دارد: یکی از روش‌ها خوداظهاری است و دیگری از طریق بررسی‌هایی است که بنیاد انجام داده است یا معرفی از مراکز مختلف صورت گرفته است، در هر صورت در خدمت نخبگان هستیم. تمام روزهای هفته ملاقات حضوری داریم و واحدهای بنیاد پاسخگوی تماس‌های تلفنی نیز هستند.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها