دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته، نارسایی کلیه و در صورت کنترل نشدن منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی می‌شود

هر آنچه که باید از بیماری پرفشاری خون بدانیدبه گزارش آوای خزر به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، فشار خون در همان نیروی خون است که بر اثر پمپ خون توسط قلب بر رگ‌ها وارد می‌شود که پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته، نارسایی کلیه و در صورت کنترل نشدن منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی می‌شود.

با کاهش مصرف نمک، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از مصرف الکل، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل و پرهیز از استعمال دخانیات خطر پیشرفت فشار خون بالا کاهش می‌یابد.

وقتی که مقدار زیادی از غذا‌های شور و پرنمک خورده باشید، مقدار زیادی سدیم از طریق آن نمک وارد بدن میشود. به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب میکند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج سازد. این مسأله باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد خواهد شد؛ بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود.

طبق توصیه‌های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از ۲۳۰۰ میلیگرم یا کمتر از ۵ گرم (یک قاشق مربا خوری) نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز سدیم دریافت می‌کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای ۵۰ سال روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلیگرم سدیم که معادل ۳ گرم نمک است، مصرف کنند.

از جمله غذا‌های پرنمک می‌توان به غذا‌های فرایند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غذا‌های کنسروی و پیتزا، انواع پودر سوپ آماده، انواع سس‌ها از قبیل کچاپ، سس سویا و سس سالاد، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، میان وعده‌هایی نظیر چوب شور، ذرت بوداده، بادام زمینی و فراورده‌های غلات حجیم شده، انواع ترشی‌های آماده و شورجات (مثل خیارشور و کلم شور) و پنیر‌های پر نمک اشاره کرد که فشار خون را افزایش می‌دهد.

برای کنترل فشار خون باید از غذا‌های متنوع استفاده کنید. به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در ۵ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، پروتئین ها) به مقدار توصیه شده مصرف کنید.

از غذا‌های سرشار از فیبر نظیر (نان سنگک و جو) ماکارونی سبوس دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

نان‌هایی را مصرف کنید که در تهیه آن‌ها جوش شیرین به کار نرفته است.

مصرف غذا‌های کنسروی و غذا‌های آماده را که در خارج از منزل تهیه می‌شوند محدود کنید.

روزانه از سبزیجات و میوه‌ها به مقدار بیشتری استفاده کنید (حداقل ۵ وعده در روز)

برای بهبود طعم غذا به جای نمک از انواع سبزیجات معطر و تازه، سیر، آبلیمو و آب نارنج استفاده کنید.

غذا‌هایی با حداقل چربی ترانس و اشباع را انتخاب کنید. از غذا‌های سرخ شده، گوشت‌های پرچرب، کیک ها، کلوچه‌ها و شیرینی خامه‌ای که چربی بالا دارند دوری کنید.

روغن‌های گیاهی (کانولا، روغن زیتون و ...) را بجای روغن‌های حیوانی انتخاب کنید.

برای کاهش نمک دریافتی نیز توصیه می‌شود در هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنید. برچسب‌های تغذیه‌ای را مطالعه کرده و غذا‌هایی را انتخاب کنید که مقدار سدیم کمتری دارند، مواد غذایی را انتخاب کنید که بدون سدیم هستند یا مقدار سدیم موجود در آن‌ها خیلی کم است، ادویه جاتی را استفاده کنید که در تهیه آن‌ها از نمک استفاده نشده است.

پنیر‌های سنتی و زیتون‌های شور را ۲۴ ساعت قبل از مصرف در آب خیسانده و در این دوره زمانی، دو بار آب آن را عوض کنید تا نمک آن کاهش یابد.

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار