دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
گزارش
روزانه بیش از3 هزار و500 تن زباله درمازندران تولید می شود که این میزان درفصل گردشگری (نوروز و تابستان) به بیش از7 هزار تن می رسد.

مازندران در محاصره زبالهبه گزارش آوای خزر خبرگزاری صداوسیما نوشت: درحال حاضر زباله، مهمترین معضل زیست محیطی استان های شمالی کشور است و این استان ها به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب، برای دفن زباله با مشکل مواجه هستند.

وضعیت فعلی زباله در مازندران

طبق آمار 75 درصد از زباله مازندران از نوع تر و مابقی آن خشک است که باید همگام با فرهنگ سازی در این زمینه، الگوی مصرف نیز در استان تغییر یابد. زباله های مسکونی نیز 80 درصد پسماند ها را تشکیل می دهند که 70 درصد آن قابل تبدیل به کمپوست است.

ازسویی دیگر وعده های مسئولان هم بیش ازپیش زمینه افزایش توقعات عمومی و به دنبال آن افزایش نارضایتی مردم را فراهم کرده است.حدود 2سال پیش بود که محمدی زاده رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور درسفر به مازندران کلنگ ساخت 3 نیروگاه زباله سوز را در ساری، نوشهر و بابل به زمین زد و وعده داد این طرح ها حداکثر تا 10 ماه به بهره برداری برسند.

اقداماتی که باید انجام می شد اما نشد

البته پیش ازآن، درسفرنخست هیآت دولت به مازندران ساخت 8 کارخانه کمپوست دراستان به تصویب رسید. طرحهایی که تاکنون فقط 3 واحد آن درچالوس، قائمشهر و بهشهر افتتاح شد که آن هم با مشکل کمبود بودجه، تجهیزات ونیروی انسانی توانمند برای فعالیت درآن دست وپنجه نرم می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ساخت کارخانه های کمپوست و نیروگاه زباله سوز در استان با مشکل اعتباری مواجه است و هیچ مشکلی از لحاظ زیست محیطی برای تکمیل این طرح ها وجود ندارد.

ابراهیمی افزود: مالکیت زمین برای ساخت نیروگاه در ساری از سوی شهرداری مشخص و دیوار چینی آن انجام شد و طرح نیز با پیشرفت حدود 50 درصدی در حال اجراست و نیروگاه نوشهر هم پیشرفت بیش از 85درصدی دارد.

سابقه تاریخی زباله در مازندران

معاون اسبق امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به این مسائل گفت: در ساخت کارخانجات کمپوست ونیروگاه های زباله سوز استان موفق عمل نکردیم.

سید عیسی هاشمی از اختصاص 41 میلیون دلار برای ساخت و تکمیل دو نیروگاه زباله سوز مازندران ازبانک مرکزی خبر داد و افزود: با این وجود اعتباری پرداخت نشد تا سرنوشت دو نیروگاه زباله سوز مازندران س به دولت یازدهم گره بخورد.

فاجعه زیست محیطی شیرابه ها

علی نژاد پژوهشگرحوزه محیط طبیعی نیز بابیان اینکه شیرابه حاصل اززباله‌ها می‌تواند با دربرگرفتن آلودگی‌های دیگری که در اطرافش قرار دارد به کانون قابل توجهی از باکتری‌ها و سایرمیکروب‌های مضر تبدیل شود، در حالی که با اعمال مدیریت مطلوب و استاندارد در جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله می‌توان 40درصد از میزان تولید شیرابه را کاهش داد و علاوه بر کم شدن حجم زباله، از انتشار آلودگی‌ها در محل‌های دفع زباله جلوگیری کرد.

وی افزود: به ازای هر تن زباله ‌تر350 لیتر شیرابه تولید می‌شود که با احتساب تولید روزانه بیش از2500 تن زباله در استان می‌توان گفت:در مازندران نیز به ‌طور تقریبی روزانه بیش از 870 هزار لیتر شیرابه تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن فنی مهندسی مازندران هم گفت: تجمع زباله‌های پلاستیکی در سواحل استان، حیات آبزیان را که از مواد غذایی همراه این زباله‌ها تغذیه می‌کنند به خطر انداخته است. قدرت‌الله ایاز افزود: این در حالی است که رودخانه‌ها، دریاها و مجموعه طبیعت به‌ گونه‌ای فزاینده به وسیله فاضلاب‌های تصفیه نشده، آلاینده‌هایی که منشا زمینی دارند، ته‌مانده زباله  و پسابهای صنعتی که باقی مانده آبریزهایی هستند که به شیوه‌ای مناسب مدیریت نشده‌اند در حال آلوده شدن هستند.

این درحالی است که یک سرمایه گذار مالزیایی و یک سرمایه گذارچینی برای ساخت نیروگاه های زباله سوز درمازندران اعلام آمادگی کرده اند اما به دلیل پیچ وخم های اداری و مشکلات تحریمی تاکنون موفق به حضور دراین طرح ها نشدند تا این مردم مازندران باشند که شاهد نابودی طبیغت زیبای استان به ویژه جنگل و گسترش بوی آزاردهنده زباله درمحیط زندگی خود باشند و عمل شدن وعده ها و طرح های مسئولان استان را به انتظار بنشینند.

باید پذیرفت که زباله یک بحران جدی در استان است، یکی از اصول مدیریت شناسنایی کانون بحران و برنامه ‌ریزی برای جلوگیری از ایجاد آن است، در حال حاضر آنچه که در مازندران در بحث مدیریت زباله مشاهده می‌شود، دست روی دست گذاشتن و پیگیری خطاهای مدیریتی در گذشته است و برنامه‌ ریزی مناسب و طرح نوعی در این ارتباط دیده نشده است.

 
انتهای پیام/1000
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار