دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
مشکلات پسماند استان‌های شمالی در وزارت کشور بررسی شد
مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند
چالش پسماند در ایران همانند بسیاری از کشورها می‌رود تا به یک بحران تبدیل شود لذا تا به این حد نرسیده باید راه چاره‌ای یافت، از اینرو وزارت کشور مدیریت پسماند کلانشهرها و استان‌های شمالی را با جدیت دنبال کرده و در آخرین نشست، به‌طور ویژه به استانداران شمالی یک ماه مهلت داده تا طرح توجیهی اقتصادی را برای مدیریت پسماند ارائه کنند.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: معضل زباله در ایران اگرچه به بحران تبدیل نشده اما اگر شرایط فعلی مدیریت نشود به مرز بحران رسیده و باید آن را در کنار تهدید و تحریم‌های اقتصادی خارجی به عنوان یک معضل و تهدید داخلی تعریف کرد؛ باتوجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه پسماند فعالیت دارند تعدادشان زیاد نیست اما همین اندک مجموعه‌ها می‌توانند به اندازه انبوهی از شرکت‌ها کارایی داشته باشند؛ لذا هرچند دیر اما زمان خوبی‎ست تا آنها توان و مدیریت و استعداد خود را به اثبات برسانند و دولت نیز به توان آنها اعتماد کند.

استان‌های شمالی باتوجه به گردشگرپذیر بودن و قرار گرفتن در شرایط اقلیمی که با رطوبت و سطح آب بالا همراه است، مشکلات و معضلات به خصوصی را ناشی از حجم، جمع‌آوری، شیرابه و دفن زباله‌ها دارند که اخیرا صدای اعتراضات مردمی در بخشی از مرکز استان مازندران تا آنسوی مرزها نیز رسیده است و هنوز چون آتشی زیر خاکستر ممکن است بار دیگر شعله بکشد.

مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند

نشست استانداران شمالی با وزیر کشور با عنوان «ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی» روز شنبه 13 مهرماه در تهران برگزار و مقرر شد که از همه ابزارهای موجود در کشور جهت تبدیل پسماند به مواد و انرژی استفاده و کیفیت در اولویت قرار بگیرد. همچنین منابع مالی این اقدام از محل عوارض تولید کالاهای آلاینده و وارداتی خواهد بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همین رابطه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع نشست درباره  ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌ها بود آن را از معضلات اولویت‌دار کلانشهر‌ها به ویژه سه استان شمالی عنوان کرد که به همین جهت نشستی را با استانداران شمالی برگزار کرد و پیشنهاداتی ارائه شد که باید جنبه عملیاتی پیدا کند.

مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند

وزیر کشور همچنین استانداران را به استفاده از جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجربیات آنها دعوت کرد تا بتوانند با پشتوانه علمی این شرکت‌ها و تجربیاتی که از کشورهای موفق در زمینه مدیریت زباله دارند در جهت مدیریت پسماند استفاده کنند.

او اعلام کرد که در این نشست تمامی دستگاه‌های مرتبط با مسئله مدیریت و جمع‌آوری پسماند به نوبه خود سهمی در رفع مشکلات پسماند خواهند داشت؛ وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که زمین مورد نیاز را به رایگان واگذار و سازمان حفاظت محیط زیست نیز جهت استقرار زباله‌سوز با رعایت استاندارد‌های لازم زیست محیطی همکاری می‌کند که این امر  می‌تواند حدود ۲۰ درصد از هزینه‌ها را کاهش دهد.

مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند

رحمانی فضلی با بیان اینکه ماه آینده نیز همین نشست برگزار خواهد شد؛ این را هم گفت که استانداران استان‌های شمالی و وزارت‌خانه‌ها و ادارات کل مربوطه موظف شدند تا یک ماه آینده، طرح اقتصادی توجیهی و کامل را در زمینه مدیریت پسماند ارائه کنند.

او با یادآوری اینکه لایحه مدیریت پسماند تقدیم مجلس شده است، اظهار می‌دارد که مشوق‌ها و امتیازات خوبی ازجمله بخشودگی حدود 25 درصدی مالیات، تعیین سهم شهرداری‌ها و سهم دولت در لایحه گنجانده شده است.

* استفاده از دانش‌های نوین در مدیریت پسماند

 امروز نیز استاندار مازندران با اشاره به نشست دیروز اعلام کرد که از دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست، استفاده از تجربیات موفق کشورهای توسعه‌یافته جهت کاهش زباله از طریق تفکیک از مبدا بود.

مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند

احمد حسین‌زادگان می‌گوید: بخش دیگر که قبلاً کمتر شاهد اجرای آن بودیم استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است، این شرکت‌ها جوان، خلاق و دارای نوآوری هستند. لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بخش مطالعات خوبی انجام داده است و از طرفی شرکت‌های موفقی نیز در این حوزه وجود دارد.  

حسین‌زادگان با بیان اینکه در آینده نزدیک از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این روند دعوت خواهیم کرد، یادآور شد: با استفاده از آخرین یافته‌های علمی آنها و روش‌هایی که می‌تواند فرآیند حل معضل زباله را تسریع بخشند بهره‌گیری خواهد شد.  

مهلت یک‌ماهه وزیر کشور به استانداران شمالی جهت ارائه طرح اقتصادی مدیریت پسماند

به گزارش آوای خزر، روزانه 6 هزار تن زباله در استان‌های شمالی تولید می‌شود که تنها نیمی از آن در مازندران تولید و بخش زیادی از آن نیز به صورت غیراصولی دفن می‌شود و از همین‌رو بود که اتفاقات اخیر را در منطقه "پشتکوه" ساری شاهد بودیم.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها