دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
آمار فزاینده تصادفات خودروهای برقی
خودروهای برقی صدا ندارند، این در حالی است که بیش از 100 سال است مردم به صدای خودرو عادت کرده اند و به نوعی صدای خودرو آنها را هشیار می کند که با خودرو تصادف نکنند. بنابراین خودروهای برقی باید صدای مصنوعی ایجاد کنند، اما این صدا باید از چه نوعی باشد؟

به گزارش آوای خزر، بر اساس آمار اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا، میزان تصادف پیاده ها به طور کلی در سال های اخیر روند افزایشی داشته است. احتمال تصادف با خودروهای برقی 19 درصد بالاتر از خودروهای بنزینی است که دلیل آن را به بی صداییِ خودروهای برقی نسبت می دهند.

چند سال پیش اداره مذکور طرح قانونی را پیشنهاد داد که به موجب آن، خودروسازان موظف شوند صدایی روی خودروهای برقی بگذارند که پیاده ها و دوچرخه یا سه چرخه سواران به موقع از حضور آنها باخبر شوند مخصوصاً برای کسانی که بینایی آنها دچار اختلال است.

حالا این آژانس ایمنی ایده جدیدی داده و می گوید مالکان خودرو باید گزینه های کافی برای انتخاب صدای هشدار خودروی خود داشته باشند. حالا انواعی از صداها از صدای پرندگان گرفته تا انواع زنگ ها با ملودی های مختلف و از همه جالب تر شاید اقدام مرسدس بنز باشد که از گروه موسیقی لینکین پارک خواسته که برای خودروهای برقی اش پیشنهاد مناسب مطرح کنند. برخی نیز کار را به شوخی کشانده و می گویند صدای خودروهای پرنده در کارتون The Jetsons هم جزو آپشن های مشتریان خودروهای برقی باشد.

بر اساس آخرین آمار اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا در سال 2018، 6227 پیاده در تصادف های ترافیکی جان خود را از دست داده اند. این رقم نسبت به سال گذشته 250 نفر یعنی 4 درصد رشد داشته است. نسبت به 10 سال پیش یعنی در سال 2008، این رقم 41 درصد افزایش نشان داده است. مرگ و میر پیاده ها اکنون 16 درصد از کل تصادفات ترافیکی را تشکیل می دهد. تعداد افرادی که دچار جراحت می شوند و جان خود را از دست نمی دهند، حدود 120 هزار نفر است که رقمی رو به افزایش است.

در اکثر موارد، خودروهایی که با پیاده تصادف می کنند، به خاطر آن است که پیاده ها متوجه حضور خودرو نشده اند و این آمار با افزایش میزان خودروهای برقی در حال حرکت در خیابان ها و جاده ها بیشتر هم خواهد شد.

در حال حاضر همه خودروهایی که با باتری کار می کنند، از جمله خودروهای هیبریدی، قابل شارژ با پریز برق، خودروهای تمام برقی و غیره، کمتر از 5 درصد وسایل نقلیه در حال تردد را تشکیل می دهند. اما بر اساس تخمین های تحلیلگران صنعت خودرو در دهه 2020، فقط خودروهای برقی با باتری 5 تا 10 برابر خواهند شد.

در بزرگراه ها، صدای تایرها و صدای باد ناشی از حرکت سریع خودروها، مشکل کمتری ایجاد می کند اما در فضاهای درون شهری صدای خودروهای برقی در صدای های موجود در شهر گم می شود و پیاده ها متوجه حضور خودرو نمی شوند. برای همین در سال 2016 اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا قانونی با عنوان «خودروی بی صدا» را پیشنهاد داد که تمرکز آن روی حرکت خودروها با سرعت کمتر از 30 کیلومتر در ساعت بود و بر اساس این قانون پیشنهادی، خودروها باید فقط از یک صدا برای هشیاری پیاده ها استفاده کنند طوری که صدای آن برای مردم آشنا و شناخته باشد و همه خودروسازان از این قانون پیروی کنند. تصویب این قانون بارها به تأخیر افتاد و قرار بود از سپتامبر 2019 (شهریور امسال) نیمی از خودروهای باتری دار با صدای هشدار تولید شوند اما به احتمال زیاد یک سال دیگر هم تأخیر خواهد داشت.

حالا سؤال این است که سرانجام چه صدایی انتخاب و تصویب خواهد شد؟ قطع به یقین صدای انتخاب شده نباید شوک آور باشد و نباید پیاده ها یکه بخورند، همچنین نباید این صدا را بلندگو تولید کند، یا آن که حس بلندگو را به پیاده منتقل نماید.

برخی از خودروسازان دست به آزمایش هم زده اند برای مثال مرسدس بنز برای خودروی برقی اسمارت خود صدای خودروی مسابقه ای V-8 و صدای خودروهای پرنده در فیلم ها را انتخاب کرد.

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن هم روی صدایی کار کرده است که در اصطلاح به آن Canto می گویند و صدایی شبیه به گروه کُر بدون کلام در موسیقی دارد.

تویوتا خودروهای پریوس هیبریدی و هیبریدی قابل شارژ با پریز برق خود را به مولد صدایی مجهز کرده که هنگام عقب رفتن خودرو مثل صدای بیپ در وانت ها است.

میتسوبیشی صدای موتور برقی خود را با آمپلی فایر تقویت می کند و صدای مدل آوتلندر هیبریدی قابل شارژ با پریز برق صدای تقویت شده موتور برقی آن است. پورشه هم صدای مشابه ای را برای مدل تایکان خود انتخاب کرده است. تا پیش از اجباری شدن قانون اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا، این صدا در خودروهای برقی آپشن محسوب می شود و 500 دلار به قیمت خودرو می افزاید.

با این که این تدابیر برای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در نظر گرفته شده اند، اما به ذائقه همه خوش نمی آید و افزایش صدای خودروهای برقی برای همه مطلوب نیست و برخی به شدت به آن انتقاد دارند. حتی برخی از گروه ها به صدای بلند بوق یا صدای هشدار فعلی خودروها هم معترضند و آن را سلب آسایش شهروندان می دانند.

خودروسازان هم همیشه از افزایش قیمت تمام شده خودرو بیم دارند، از این رو افزایش 40 دلار به ازای هر خودرو در تیراژ بالا هزینه هنگفتی را تحمیل خواهد کرد. جواب اداره مذکور هم این است که سالانه 300 میلیون دلار خسارت حاصل از جراحت به پیاده ها تحمیل می شود که قابل مقایسه نیست.

شرکت خودروسازی فورد هم که یک استثنا است چون تأمین کننده های آژیر پلیس است که بیشتر در خودروهای شاسی بلند اکسپلورر به کار می رود. فورد می خواهد سوئیچی نصب کند که پلیس بتواند آژیر را در برخی از مأموریت ها خاموش کند که هنگام رسیدن به صحنه جرم، مجرم را فراری ندهد.

قانونگذاران هم باید همه بازخوردها را جمع آوری کنند و بعد تصمیم بگیرند.

منبع: ان بی سی

انتهای پیام/1000

 

برچسب ها: برقی ، ایمنی ، صدا ، تصادف
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار