دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
آوای خزر از سمینار سراسری اپتومتری در مازندران گزارش می‌دهد
مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
بیماری کووید سبب افزایش استفاده از صفحات مجازی شده است، خشکی چشم شایع‌ترین بیماری چشمی حال حاضر است، جامعه اپتومتری دغدغه‌های زیادی دارد؛ هنوز جایگاه دکتری حرفه‌ای این رشته تثبیت نشده است، این‌ها و مطالب دیگر را در گفتگوی ما با اپتومتریست‌ها بخوانید.
آوای خزرآزاده بابانژاد: ششمین سمینار اپتومتری مازندران با محوریت خشکی چشم و تازه‌های اپتومتری، پنج‌شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ مهرماه در مجتمع آموزشی رفاه دانشجویان واقع در فرح‌آباد ساری برگزار شد.

این سمینار که در سطح یک کنگره ظاهر شده و مورد استقبال اساتید چشم‌پزشکی و اپتومتریست‌ها نیز قرار گرفت، با کیفیت بالایی به اجرا درآمد.

رییس انجمن اپتومتری ایران در گفتگو با خبرنگار ما با تایید این مطلب ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان، اظهار داشت:  در سمینار ششم که در مازندران و مطابق دوره‌های گذشته به صورت سراسری صورت گرفته است؛ اساتید اپتومتری از تهران و اساتید چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مقالات علمی بسیار خوبی را ارائه دادند و تازه‌های علمی در خصوص محور‌های سمینار را منتشر کردند که سبب به‌روزشدن و آشنا شدن آن‌ها با دنیای پر از تحول علم و دانش می‌شود و در نهایت، این به نفع مردم و نظام سلامت کشور است.

 دکتر جواد ملایی با اعلام اینکه بیش از ۳ هزار اپتومتریست در سراسر کشور فعالیت دارند، سابقه اپتومتری در ایران را بیش از نیم‌قرن عنوان کرد و گفت؛ اگر میزان تنبلی چشم (Amblyopia) در کشور ما  بسیار کمتر از متوسط جهانی است؛ یعنی  ۳.۲ (سه و دو دهم درصد) در برابر ۲ درصد، حاصل تلاش جامعه اپتومتری و چشم‌پزشکی است.

او با بیان اینکه براساس آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اپتومتریست‌ها وظایف بیست‌گانه‌ای دارند، این وظایف را شامل تشخیص مشکلات بینایی، تشخیص بیماری‌های چشمی و ارجاع به چشم پزشک، درمان تنبلی چشم، صدور گواهی استخدامی، تجویز لنز و تجویز عینک، عنوان کرد.

رییس انجمن اپتومتری ایران در ادامه گفتگو با خبرنگار ما از دغدغه‌هایی که اخیرا برای همکاران اپتومتری ایجاد شده است، ابتدا به جایگاه علمی و تحصیلی آن‌ها اشاره و اظهار کرد: در کشور‌هایی از جمله پاکستان، عربستان و ترکیه دکترای حرفه‌ای اپتومتری داریم، اما طبق فرمایش رهبری که می‌خواهیم تا ۱۴۰۴ درجایگاه اول علمی خاورمیانه باشیم، با وجود تلاش‌های فراوان، اما هنوز جایگاه دکتری حرفه‌ای در کشور ایجاد نشده و ما از این کشور‌ها عقب‌تر هستیم.
 
ارتباط خشکی چشم با صفحات الکترونیکی/ مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
این مسوول ادامه داد: موضوع نگرانی اپتومتریست‌ها را از مجلس و وزارت بهداشت پیگیری کردیم و امیدواریم براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، این دکتری حرفه‌ای در ایران ایجاد شود.

دکتر ملایی، دومین نگرانی جامعه اپتومتری کشور را در ارتباط با بیمه‌ها عنوان و تصریح کرد: بیمه‌ها در سال‌های مختلف با همکاران ما همکاری می‌کردند و البته در همه جای دنیا روال و آیین‌نامه است که برای عینک و معاینه‌ی چشم به اپتومتریست مراجعه می‌کنند، اما بیمه‌ای مثل "دانا" با ارگان‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش یک نامه و قراردادی بستند که نسخه اپتومتری را قبول نداریم.

او ادامه داد: این در حالی‌ست که سال گذشته رییس بیمه دانا و پیش از آن، به صورت مکتوب نامه نوشته که هر نسخه‌ای از اپتومتریست‌ها مورد قبول است و ایرادی ندارد؛ اما واقعیت این است که انگیزه مالی برخی بیمه‌ها سبب شده است تا جامعه اپتومتری، از طرف قرارداد با بیمه‌ها محروم باشند.

رییس انجمن اپتومتری ایران گفت: ممکن است یک شهری با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر، چشم‌پزشک نداشته یا اصلا برای معاینه چشم و تجویز عینک وقت نداشته باشد، در اینجا اپتومتریست هم محروم است.
 
ارتباط خشکی چشم با صفحات الکترونیکی/ مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
دکتر ملایی ادامه داد: این موضوع در واقع ظلم به مردم و فرهنگیان است. وقتی یک بیمه‌ای می‌گوید نسخه اپتومتری را قبول ندارم  این کار بیمه‌ها با هر انگیزهای که باشد به سلامت مردم آسیب می‌زند.

رییس انجمن اپتومتری ایران با بیان اینکه در استان مازندران همکاران ما در تمامی شهر‌ها حتی در شهر‌های کوچک نیز حضور فعال دارند، گفت: بیشتر مردم به اپتومتریست مراجعه می‌کنند و این نشان از فرهنگ بالای مردم مازندران در شناخت همکاران اپتومتری دارد.

این مسوول با اعلام اینکه مازندران تاکنون ۶ سمینار سراسری اپتومتری توسط جامعه و انجمن علمی اپتومتری این استان برگزار کرده است که جای قدردانی دارد، افزود: سمینار مازندران از سطح بالایی برخوردار است؛ اساتید چشم پزشکی و اپتومتری در آن شرکت می‌کنند و این حضور، سبب افزایش سطح علمی می‌شود.

دکتر زکیان پاسخ می‌دهد؛ وضعیت بیماری‌های چشمی در مازندران چگونه است؟

باتوجه به اینکه اپتومتریست‌ها در خط مقدم شناسایی بیماری‌های چشمی قرار دارند، برخی از آن‌ها سال‌ها به تحقیق درباره مشکلات چشمی پرداختند و از این منظر، یکی از اپتومتریست‌های باسابقه درباره تجربیات خود با خبرنگار ما گفتگو داشته است.

دکتر عبدالعلی زکیان کارشناس ارشد اپتومتری با سابقه ۲۷ ساله در این رشته، می‌گوید: تحقیقی را دو سال پیش روی عیوب انکساری قلب، فشار خون و انحرافات چشمی در گروه سنی ۶ تا ۳۰ سال در مازندران داشته است.
 
ارتباط خشکی چشم با صفحات الکترونیکی/ مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
او ادامه داد: در این بررسی‌ها که با دقت بالایی نیز انجام شد، خوشبختانه انحرافات چشمی در استان بسیار کم بوده و آب مروارید (Cataracte) در آن‌ها دیده نشده است، همچنین عیوب انکساری چشمی در استان کم بوده و تنبلی چشم نیز بسیار کم و تقریبا مشاهده نشده است.

دکتر زکیان گفت: این تحقیقات، پایان‌نامه من بود و طرح آن در دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط استادم دکتر جعفرزاده تعیین شد. به مدت پنج سال در روستا‌ها بیمار را ویزیت می‌کردیم. با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به روستا‌هایی می‌رفتیم که خانه بهداشت تحت نظر درمانگاه‌ها بود، در نهایت به‌صورت رندومی به روستا‌هایی در ۶ تا ۷ شهر رفتیم و نتایج بررسی‌ها را نیز به دانشگاه اعلام کردیم.

آوای خزر، با توجه به افزایش استفاده از گوشی همراه، تبلت، و رایانه به دلیل همه‌گیری کرونا و مجازی‌شدن آموزش‌ها، همچنین با عنایت به اینکه مازندران یکی از استان‌های دارای کاربران بالای اینترنت در کشور است، نیاز است تا بررسی جدیدی در خصوص وضعیت بینایی در گروه سنی خاص اعمال شود. این تحقیق می‌تواند مرجع خوبی برای تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سلامت چشم باشد.

چه تعداد مقاله به دبیرخانه ششمین سمینار سراسری اپتومتری ارسال و چه تعداد ارائه شد؟ چه تعداد متقاضی و شرکت‌کننده داشته است؟   

دبیر علمی ششمین سمینار اپتومتری مازندران که خود دکتری تخصصی اپتومتری دارد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است، به خبرنگار ما می‌گوید: از سال ۱۳۸۴ این سمینار به صورت سراسری و سالانه برگزار می‌شود که سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن دچار وقفه شد.

دکتر سمیرا حیدریان اظهار داشت: با کمرنگ شدن سایه کووید، امسال ششمین سمینار را با ۱۰ امتیاز بازآموزی به مدت دو روز با موضوع خشکی چشم و تازه‌های اپتومتری آغاز کردیم.
 
ارتباط خشکی چشم با صفحات الکترونیکی/ مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
او با اشاره به اینکه خشکی چشم به دلیل استفاده از صفحات الکترونیکی به ویژه با شیوع کرونا زیاد شده است، افزود: بررسی این مشکل هم در کلینیک و هم در تحقیقات بسیار مهم است و به همین دلیل روز نخست سمینار با بهره‌گیری از تجربیات اساتید گروه چشم و سایر دانشگاه‌ها به این مبحث اختصاص داده شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: روز دوم سمینار را نیز به مباحث تخصصی‌تر حوزه اپتومتری و تازه‌های آن شامل دید دو چشمی، کنتاکت لز (لنز‌های تماسی)، لو ویژن (کم بینایی) و دیگر مباحث اختصاص دادیم که برای افزایش مهارت کلینیکی همکاران حائز اهمیت است.

دکتر حدادیان به تقارن ۱۵ مهرماه با روز جهانی بینایی که دومین پنجشنبه اکتبر هر سال است، اشاره‌ای داشت و گفت: شعار ۲۰۲۲ برای این روز، "من چشم‌هایم را دوست دارم" است.

او درباره تعداد شرکت‌کنندگان، مقالات ارسالی و ارائه شده در سمینار، به خبرنگار ما اعلام کرد: ۷۰ مقاله به دبیرخانه سمینار ارسال و از این تعداد، ۲۴ مقاله جهت سخنرانی برگزیده شده است.

دبیر علمی ششمین سمینار اپتومتری مازندران اظهار داشت: برای نخستین‌بار است که سمینار به صورت کنگره برگزار شده و اساتیدی از دانشگاه‌های مشهد، ایران، زاهدان، شهید بهشتی، اعضای بورد اپتومتری و اساتید گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این رویداد علمی حضور داشتند.

دکتر حدادیان در پایان گفت: استقبال اساتید و همکاران اپتومتری از سراسر کشور زیاد بود؛ به همین دلیل تعداد افرادی که امکان اخذ امتیاز بازآموزی را داشتند از ۳۰۰ به ۳۶۰ نفر افزایش دادیم.
 
ارتباط خشکی چشم با صفحات الکترونیکی/ مهمترین دغدغه‌های جامعه اپتومتری/ جای خالی دکتری حرفه‌ای در ایران
براساس اعلام انجمن اپتومتری ایران، بیش از ۳ هزار اپتومتریست در کشور فعالیت دارند که مازندران با داشتن حدود ۳۰۰ اپتومتریست، دومین استان به لحاظ فراوانی در بهره‌مندی از جامعه اپتومتری کشور است.
 
به گزارش آوای خزر، ششمین سمینار سراسری اپتومتری در مازندران، با برپایی غرفه‌ای از آثار شرکت‌های فعال در زمینه عینک‌سازی و محصولات مرتبط با آن همراه بود که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. یکی از نکات حائز اهمیت آن فاصله زیاد قیمت عینک در عینک‌سازی‌ها و عینک فروشی‌ها بود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار