دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
با افتتاح اتاق وضعیت جوانی جمعیت آغاز شد
خیز مازندران برای شکست بحران سالمندی
استان مازندران با افتتاح اتاق وضعیت جوانی جمعیت، خیز بلندی را برای شکست بحران سالمندی برداشت.
آوای خزر آزاده بابانژاد: اسفندماه ۱۴۰۲، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که گیلان، البرز و مازندران سالمندترین، و سیستان و بلوچستان و هرمزگان، جوان‌ترین استان‌های کشور هستند.

روز چهارشنبه هشتم فروردین، نخستین نشست ستاد جوانی جمعیت مازندران در سال ۱۴۰۳ و دوازدهمین نشست آن در استان، به ریاست سید محمود حسینی‌پور استاندار و دبیری فرشته پازوکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در سالن شهید رجایی استانداری برگزار و مقرر شد که هفته آینده مرکز رصد جمعیتی استان افتتاح شود.

امروز و در ۱۶ فروردین‌ماه مصداق "الوعده، وفا" شاهد افتتاح اتاق وضعیت جوانی جمعیت در مازندران بودیم که به گفته استاندار مازندران قرار است رصد دائمی وضعیت جمعیتی استان در شهر‌ها و روستا‌های استان از این طریق صورت بگیرد.

سید محمود حسینی‌پور با قدردانی از زحمات اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در راه‌اندازی این مجموعه، اشاره‌ای به رتبه ۲۷ مازندران در جوانی جمعیت داشت و گفت: ما جزء پیرترین استان‌های کشور هستیم و اگر اقدام جهشی انجام نشود و مردم و مسوولان پای کار نیایند با بحران پیری مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: حتی اگر از همین حالا هم برای رفع بحران جمعیتی اقدام کنیم ممکن است تا ۱۰ سال آینده جواب بدهد بنابراین نباید فرصت را از دست داد.

حسینی‌پور معتقد است با توجه به مهاجرت حداکثری به استان مازندران، در آینده با بحران هویتی هم مواجه خواهیم شد و مردم و مسوولان باید این مهم را مورد توجه قرار بدهند.

استاندار مازندران گفت: با آغاز فعالیت‌های اتاق وضعیت جوانی جمعیت در استان همه گروه‌ها آموزش خواهند دید تا روند رشد جمعیت تغییر پیدا کند، چون حتی در سال ۱۴۰۲ با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفت نتوانستیم شرایط بحرانی را کنترل کنیم.

او ادامه داد: در سال جاری همه فرمانداران تا دهیاران باید پای کار باشند، سهمیه سالانه ازدواج و فرزندآوری براساس آمار جمعیتی مشخص شده است.

حسینی‌پور اظهار داشت که شهرستان‌ها مشکلات پیش پای جوانی جمعیت را اعلام کنند و راهکار ارائه بدهند.

استاندار مازندران بخش مهمی از وضعیت بحرانی جمعیت در استان را فرهنگی دانست و تصریح کرد: بیشترین فرزندآوری و ازدواج را در خانواده‌های متوسط و پایین داریم و تک‌فرزندی به عنوان یک چالش در خانواده‌های ثروتمند وجود دارد.

او با اعلام اینکه باید نمونه‌های موفق در ازدواج و فرزندآوری در اقشار مختلف استان را معرفی کنیم، گفت: در این زمینه افراد سرشناس و سلبریتی‌ها نقش مهمی دارند.

گلوگاه در بهترین وضعیت جمعیتی مازندران قرار دارد

در این افتتاحیه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به بررسی ۲۷ شاخص در اتاق وضعیت جوانی جمعیت مازندران، گفت: متوسط رشد میزان ولادت و میزان فوق، آمار ولادت و فوت، میانگین سن ازدواج زنان و مردان برای بار اول و بیشتر، متوسط رشد سالانه میانگین سن ازدواج زن و مرد، میانگین سن پدر و مادر در تولد فرزند اول، میانگین فاصله سنی بین فرزند دوم و اول و یا سوم و دوم، میزان ازدواج و طلاق زنان ۱۵ تا ۴۵ سال ازجمله این شاخص‌هاست.

فرشته پازوکی ادامه داد: متوسط رشد سالانه میزان ازدواج و طلاق، میزان تجرد زنان و مردان ۱۵ تا ۴۰ سال، میزان طلاق، باروری کل، میزان ازدواج کل، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزند اول و میانه سنی، ۲۷ شاخص در رصد جوانی جمعیت هستند.

او با اعلام اینکه میانگین شاخص سن ازدواج در مردان ۲۸ و در زنان ۲۴ سالگی است، اعلام کرد: بدترین آمار را در نوشهر داریم که سن ازدواج زنان ۳۱ و برای مردان ۳۵.۱ سال است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استان مازندران ادامه داد: رتبه جوانی جمعیت شهرستان‌های استان به ترتیب عبارتند از گلوگاه، سوادکوه شمالی، نکا، جویبار، ساری، بهشهر، سیمرغ، قایمشهر، نور، آمل، محمودآباد، بابل، کلاردشت، بابلسر، رامسر، تنکابن، میاندورود، چالوس، عباس‌اباد، سوادکوه، فریدونکنار و نوشهر.

پازوکی یادآور شد که برنامه‌هایی برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به ترتیب تا سال ۱۴۰۳، ۱۴۰۷ و ۱۴۱۴ تدوین شده است و برای برنامه کوتاه‌مدت باید در استان مازندران شاهد ۲۱ هزار ازدواج و ۳۵ هزار تولد باشیم.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار