دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت مازندران،
کوچکترین قرآن چاپی جهان در ساری رونمایی شد
در بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم مازندران که از ۱۸ فروردین‌ماه در ساری گشایش یافت، کوچکترین قرآن چاپی جهان رونمایی شد.
به گزارش آوای خزر، کوچکترین قرآن چاپی جهان با قدمت ۱۵۰ سال در نمایشگاه قرآن و عترت مازندران  با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی و معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رونمایی شد.

این قرآن به طول ۲.۲ سانتی‌متر، عرض ۱.۷ سانتی‌متر، قطر ۱.۲ سانتی‌متر و به وزن ۴.۲ گرم بوده و اکنون در خاندان رفیعی المشیری محفوظ است.

بر اساس نظریه کارشناسان، این گنجینه بزرگ در دوره امپراطوری عثمانی توسط شخصی به نام مصطفی نظیف که از خطاطان و نقاشان معروف و بنام دوران حکومت عثمانی بوده نوشته شده و بعد‌ها در کشور مصر به چاپ رسیده است.

همچنین این مصحف گرانقدر با رایزنی‌های انجام شده قرار است در آینده نزدیک در کتاب گینس به ثبت برسد.

در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه طی مکاتباتی که با گینس داشته، مقرر شد با ثبت این مصحف ارزشمند رکورد جدیدی از این نوع قرآن صورت گیرد.

عقیل رفیعی، دارنده این قرآن در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت مازندران به خبرنگاران گفت: این قرآن را حدود ۲۲ سال پیش از پدرم هدیه گرفتم و ایشان هم این کتاب را از عموی خودشان هدیه گرفته بودند و اینکه چگونه دست عموی پدرم رسیده، اطلاعی ندارم.

وی افزود: این قرآن از نسل‌های قبل به دست من رسیده و بر اساس تشخیص کارشناسان بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

رفیعی ادامه داد: بر اساس آنچه شنیده شده است از این مصحف ارزشمند ۱۰ نسخه در مصر چاپ شده و در حال حاضر تنها نسخه موجود در جهان همین قرآن است که امروز در این نمایشگاه رونمایی شد.

دارنده کوچکترین قرآن چاپی دنیا در مورد وضعیت نگهداری این قرآن ارزشمند گفت: این قرآن از گذشته در یک محفظه فلزی نقره‌ای محفوظ بوده و یکی از دلایلی که تاکنون محفوظ مانده و ورقه‌های آن سالم است، نگهداری در همین محفظه است. البته جلد این قرآن موجود نیست.

رفیعی تصریح کرد: با توجه به ظرافت ورق‌های این قرآن جلد این اثر وزین از همان برگه‌های کل قرآن است و بر روی آن با ظرافت خاصی تذهیب شده است.

وی درباره اثبات قدمت این مصحف گرانقدر، بیان کرد: این مهم توسط کارشناسان و متخصصان حوزه حفظ، نشر و چاپ قرآن کریم کشور تأیید شده است.

انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار