به
گزارش آوای خزر از ساری، انتخاب شهرداران از سوی اعضای شورای شهر یکی از مهمترین و
اساسیترین اقدام آنها است که قدرت،
تعهد و بازخورد نگرش اعضا در قبال یک شهر را مشخص میکند، باتوجه به اینکه هنوز
اعضای شورای شهر نکا به توافق نهایی برای انتخاب شهردار نرسیدهاند؛ در این باره
با ابوالقاسم محمدی نفر اول انتخابات شورای شهر نکابه گفتگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
آوای خزر: این روزها
بحث داغ انتخاب شهردار را در نکا داریم و در این باره بعضاً اعضای شورا مصاحبههایی
را انجام داده و نظر شخصی خود را اعلام میدارند در صورتیکه ممکن است نظر جمع
نبوده و یا خارج از وظایف شورا باشد، در این زمینه چه نظری دارید؟
محمدی: اعضای شورا نميتوانند بدون هماهنگی با
جمع شورا و يا در قالبی خارج از سخنگوی شورا مصاحبهای از زبان جمع داشته باشند، لذا مطالب
خود را نبايد به گونهای مطرح کنیم كه گویا نظرات و برنامههای شورا را بيان میكنيم.
من هم به سوالات در صورتی پاسخ ميدهم كه مربوط به شخص بنده باشد و از ضوابط شورا عدول
نکنم، برخی مصاحبهها شخصی است و ارتباطی به سياستها و برنامههای
شورا ندارد.
آوای
خزر: شما در دوره قبل و اين دوره علیرغم
اینکه بالاترین رأی را به دست آوردید اما در مقام رياست شورا ظاهر نشديد، علت آن
چه بوده است؟
محمدی:
به دو دلیل در این موضوع ورود پیدا نکردم. اول اينكه انتخاب رياست شورا به رأی اكثريت
اعضا نياز دارد و من چون تعهدی به كسی ندادم كه عضو باند يا گروهی باشم؛ بالطبع رای
اكثريت اعضا را ندارم. به قول يكی از اعضای محترم شورا كه گفته بود "صحن شورا
صحن لابیگری است و ما میتوانيم و لابی میكنيم". در نگاه من صحن شورا نباید
چنين باشد. شورا بايد صحن خرد جمعی برای كسب منابع حداكثری در راستای منافع مردم عزیز
باشد.
مهمترين
و اصلی ترين دليل اين است كه من علاقهای به اين نوع تفکر ندارم که به هر قیمتی حتما
در اين نوع سمتها قرار بگیرم. من كار خود را ادامه میدهم، حتی وقتی که رئيس شورا نباشم،
و این موضوع مانع خدمتم نمیشود.
آوای
خزر: مهمترين اقدام شورا اكنون انتخاب شهردار است و نظرات
مختلفی درباره شهردار فعلی يا شهردار آينده وجود دارد نظر شما در این زمینه چيست؟
محمدی:
اولويت و نگاه اول من اين است كه شهر نكا بايد در حد حق و شأن مردم ساخته شود و اين
نياز به تلاش و برنامهريزی دارد. دوم اينكه من در مورد نكا معتقدم كه مديران نكایی
با توجه به پتانسیلهایی که در آنها وجود دارد این شایستگی و لیاقت را دارند تا بتوانند
نكا را بسازند.
ما نياز
به شخصی داريم كه مدير با سابقه مرتبط باشد و جسارت ريسكپذيری بالا را داشته و مستقل
باشد و در خدمت باند و گروه نباشد. مهمتر اينكه شهردار بايد در رقابت با رقبا
انتخاب شود نه از پيش تعيين شده باشد.
اكنون
كسانی كه شايد در پشت صحنه نماينده اكثر مردم نيستند؛ در حال لابیگری بوده و شهردار
انتخاب ميكنند. شهردار از پيش تعيين شدهای كه امتيازات ارزيابی، از قبل در جهت انتخاب
او نمرهبندی و تنظيم شود؛ شايد كارایی لازم را نداشته باشد. امتيازات بايد معقول،
علمی و در راستای منافع مردم باشد و پارامترهای مديريت شهری در آن بالاتر باشد.
آوای خزر: راهکار شما
چیست؟
محمدی:
ببينيد در نكا مديران و مهندسان زيادی در حال فعاليت هستند مجموعهای با حدود هزار
مهندس در نظام مهندسی شهر فعاليت میكنند. سوال اینجاست: آيا در بين آنها كسی نيست
كه شهر خود را بسازد؟!!! نكاییها در سطح کلان و كشوری در حد وزارتخانه در حال فعالیت
هستند آنوقت ما بدون اعتنا به ظرفيت شهری برويم سراغ نفرات بيرون؟!!!
آوای
خزر: نظر شخصی شما در مورد مهندس جمشيدی شهردار فعلی نکا چيست؟ میگويند شما از ايشان
حمايت میكنيد؟
محمدی:
ببينيد من گفتم كه ما بايد فرم درستي براي ارزيابی كانديداها تهيه كنيم كه قابل دفاع
و برخاسته از خرد جمعی باشد. سپس براساس آن، كانديداها در رقابتی جدی ارزيابی شده و
شهردار انتخاب شود.
در اين
مورد مهندس جمشيدی هم بايد برنامهاش را اعلام و با ديگران رقابت كند اگر توانست امتياز
بيشتری کسب کند قطع به یقین شهردار خواهد شد.
نظر من این است که
آقای جمشیدی توانست
در اين مدت كوتاه و در زمان پذیرفتن مسئولیت که خزانه خالی را تحویل گرفت و بعلاوه
در تب و تاب انتخابات شورای اسلامی، با عملکرد خود نظر بخش وسیعی از مردم را جلب کند.
البته ایشان نیز در كار خود ضعف و نقصهایی دارد اما در انجام امور و پیشبرد ماموریت
محوله، تقريبا موفق عمل کرده است اما اگر قرار باشد ما اشخاصی را كه غير بومی و يا
در كار ضعيفتر از ايشان باشند را انتخاب كنيم مردم نخواهند پذيرفت. من راجع به ايشان
نظر موافق و يا مخالف قطعی ندارم.
آوای
خزر: از نظر شما انتخاب شهردار غير بومی چه اشكالی دارد؟
محمدی:
اشكال خاصی ندارد اما نظر من این است شهردار چه بومی و چه غير بومی بايد ابتدای به
ساکن توانمند باشد و در یک فرایند مناسب و منطقی، بتواند بر رقبا برتری یابد نه اينكه
ما ببينيم طرف مد نظر ما چه قابلیتهایی دارد و براساس آن، پرسشنامه تهیه و امتیاز
در نظر بگیریم. نه اينکه این امر تبدیل به
کنایه به عزیزان نکایی شود.
آوای
خزر: بفرمایید که پرسشنامه تهيهشده چه اشكالي دارد؟
محمدي:
ببينيد اين پرسشنامه را تعدادی از اعضای شورا تهيه كردند و نقطه نظرات همه اعضا نيست.
سؤالات و نمرهبندي آن نظرات همه را پوشش نميدهد و در صحن شورا و با مشورت تهيه نشد.
مهمتر اينكه خروجي اين پرسشنامه امتيازآوري كساني است كه نه تحصيلات و نه تجربه آنها
كمترين ارتباطي به مديريت شهري ندارد وكساني
با تحصيلات انساني بيشترين امتياز را ميآورند.
اين
نشانه ضعف پرسش و ضعف ديدگاه تهيه كنندگان آن است. به هر حال تجربه كه نداشته باشي
و در مديريت شهري كم اطلاع باشي بهتر از اين نميشود!
آوای
خزر: درباره تأثیرات لابیهای خارج از شورا در آینده شهر بفرمایید.
محمدی:
لابی بیرون شورا نباید شهردار را انتخاب کند و اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نبايد
با نفوذ در شورا، او را انتخاب کنند و این شائبه به وجود بیاید که کسانی در حال انتخاب
یک شهرداری هستند تا مثلا در تغییر کاربری اراضي، به درد ما بخورد و ... . این
نوع نگاه کرامت مردم و شهردار را مخدوش کرده
و چنگ انداختن در کرامت مردم تلقی میشود.
آوای خزر: در پایان
اگر مطلبی دارید بفرمایید.
محمدی:
ذکر دو نکته را ضروری میدانم؛ اول اینکه از مدیران و متخصصین توانمند
شهر انتظار داشتم در این موضوعات پا پیش نهاده و کاندیدا شوند تا شائبه نفوذ از سوی
برخی افراد به حداقل برسد و روند کار بر پایه عدل و عقل و منطق بچرخد.
دوم
اینکه فضای شورای شهر باید مملو از عشق برای خدمت به مردم و رویهای بر اساس اتحاد
اعضاﺀ باشد. نمیشود ادعای وحدت و اتحاد داشت اما در عمل به گونهای دیگر عمل کرد و
با لابی بیرونی بخواهند برنامه خود را پیش ببرند.
عضو
شورا نباید به منافع شخصی و بیرونیاش نگاه داشته باشد. این موضوع چه در قالب فروش
جنس به شهرداری باشد چه در ارتباط با منافع باندی و لابی بیرونی، مذموم است.
انتهای
پیام/ 1354