آوای خزر - میثم آل هاشم: پس از وقوع حادثه عظیم عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری، زمانی که ندای غیرتمندانه و شجاعانه "إنّی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرما" از عمق وجود مبارک حضرت سیدالشهدا علیه السلام برخاست و بدنش را سجده گاه شمشیرهای کینه توزانه جاهلان مسلمان نما ساخت و بهترین یارانش را به مسلخ شهادت کشانید؛ احدی گمان نمی کرد قیام حق طلبانه امام حسین (ع) و شهادت اصحاب باوفایش در قرون آینده، زمینهساز برپایی راهپیمایی باشکوهی شود که از همه ادیان و مذاهب با عقاید مختلف و نامتجانس در آن حضور یابند.
اشتباه راهبردی بنی امیه آن بود که فکر میکرد با به شهادت رساندن سیدالشهدا (ع) و یارانش غائله طغیان علیه خود را خنثی میکند اما غافل از آنکه افکار و فریادهای حسین (ع) در گوش تاریخ خواهد ماند و برای ظالمان و ستمگران هر عصر و زمانی خانمان سوز و ویرانگر و برای عدالت خواهان و اهل حق هدایتگر خواهد بود.
قرآن چه زیبا توصیف میکند:
"يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُون" (آیه ۳۲ توبه)
دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت
آری جلوه که فانی نشود نور خداست
نه بقا کردستمگر، نه به جا ماند ستم
ظالم از دست شد و خیمه مظلوم بجاست
صفحات تاریخ یک به یک ورق می خورد و سال ۱۳۴۲ شمسی در همان مراسم عاشورای حسین (ع) از فیضیه قم صدای دلیرانه ای از حنجره رادمردی مقتدر همچون امام خمینی (ره) بر می خیزد و بنیان ظلم و استبداد حکومت ستمگر پهلوی را متزلزل و نابود می سازد.
ملت آزاده ایران که درس حریت و شجاعت را در محافل حسینی از مکتب انسانساز بزرگ آزاده عالم حضرت سیدالشهدا (ع) آموخته بودند با فداکاری ایثار و از خودگذشتگی، انقلابی را شکل دادند بر مبنای ارزشهای نهضت حسینی که از بدو تشکیل تا به امروز لحظه ای از مبارزه با مستکبرین و ظالمین جهان دست نکشیده است.
اگر ملت ایران توانست در مقابل نظام فاسد و دیکتاتور پهلوی که مورد حمایت های مادی و معنوی کشورهای آمریکا، انگلیس، اسرائیل و ... بود بایستد، به سبب تمسک به مرام و مسلک همان قیامی بود که در سال ۶۱ هجری قمری اگرچه به ظاهر شکست خورد اما چراغ راه آیندگان شد.
"توماس کارلایل" (دانشمند انگلیسی) در سخنی امام حسین (ع) و یارانش را پیروز اصلی عرصه کربلا میداند و میگوید: "آنها (امام حسین و اصحابش) با عمل خود روشن کردند که تفوّق عددی در جایی که حق و باطل روبرو می شود اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است".
در گذر از صفحات تاریخ به عصر حاضر میرسیم و پیاده روی بی نظیر اربعین را با حضور میلیونها انسان عاشق نظاره می کنیم. اجتماعی با حضور قومیت هایی با عقاید مختلف و با ادیان و مذاهب گوناگون. پیادهروی تحیرآوری که اندیشمندان و نظریهپردازان سراسر جهان را به مطالعه این حرکت عظیم واداشته است. تا آنجا که پژوهشگری مسیحی به نام "آنتوان بارا" در این مسیر با پیروان حسین (ع) هم قدم می شود و خود را شیفته بُعد انقلابی امام حسین (ع) میداند و از سویی دیگر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) افسران ارشد اطلاعاتی خود را برای جمعآوری اطلاعات و نگارش تحلیل از این پدیده تمدنساز به عراق اعزام میکند.
"الکساندر دوگین" (نویسنده و نظریه پرداز روسی) که برای بررسی راهپیمایی اربعین در کربلا حضور می یابد، این اجتماع عظیم انسانی را مقدمه تحولی جهانی می داند و می گوید: "راه نجات در مقابل امپریالیسم مدرن پیروی از همین نهضت معنوی است".
در عصر مدرنیته و رواج تزریق تئوری های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... به جوامع بشری، میلیونها انسان در بزرگترین تجمع سالیانه جهانی و در راهی منتهی به حرم سیدالشهدا علیه السلام گرد هم جمع میشوند، از اندیشه فردی پیروی میکنند که در قرن ها پیش حیات داشته است و به او عشق میورزند. زنده بودن امام حسین را در جای جای این مسیر میتوان درک کرد.
آری عاشورا و کربلا در سال ۶۱ هجری و در سرزمین تفتیده غاضریه محصور و متوقف نشده است، بلکه برای همه آزادی خواهان جهان، هر روز عاشوراست و هر زمین کربلا ...
جز تو ای کشته بی سر که سراپا همه جانی
کیست با دادن جانی بخرد جان جهانی
ما تو را کشته نخوانیم که در صورت و معنی
زنده اندر تن عشاق چو ماهیت جانی
جایی از نور تو خالی نبوَد در همه عالم
چون تو در قالب امکان مَثَل روح و روانی
اخبار مازندران
انتهای پیام/