دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر زمان ستاد ملی کرونا اجازه شرایط حضوری دانشجویان در دانشگاه ها را صادر کند، شرایط برای حضور دانشجویان مهیا است.

به گزارش آوای خزر، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح  فراز و فرود عملکرد چهل و دو ساله آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: در سال 94 حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل بودند و هم اکنون با یک میلیون کاهش جمعیت دانشجویی، تعداد دانشجویان به سه و نیم میلیون نفر رسیده است که ایجاب می‌کند ما یک بازنگری در بحث گسترش کمی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما در دانشگاه ها با پدیده صندلی خالی مواجه هستیم، ادامه داد: برای رفع این مشکل باید در بحث پذیرش دانشجو بازنگری صورت می گرفت که در چند سال گذشته شروع شده است همچنین در افزایش کیفیت باید بیشتر تلاش کنیم.

غلامی گفت: شرایط فعلی ما از نظر صندلی‌های خالی خیلی بهتر شده است. در دوره فعالیت های مراکز دانشگاهی در چهل و دو سال گذشته در کشور سه مرحله داشتیم. مرحله اول تربیت نیروی انسانی، کارشناس، تحصیل کرده و استاد و پژوهشگر است که در این زمینه نیازهای کشور را تامین کرده‌ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در چند سال اخیر با کاهش تعداد داوطلبین ورود به دانشگاه ها مواجه شدیم و در نتیجه دانشگاه‌ها و آموزشگاهء‌ها با حجم اضافی از صندلی‌های خالی دانشگاهی رو به رو شدند.

وی افزود: در سال های 93 و 94  تعداد دانشجویان وزارت علوم تا سقف چهار تا چهار و نیم میلیون هم رفت. و اکنون نسبت به پوشش جمعیت دانشجویی به جمعیت کشور جز شاخص‌های خوبی در منطقه و دنیا قرار داریم اما به کیفیت باید بیشتر توجه کنیم. هر چه قدر کمیت مخصوصا در مراکز دولتی توسعه بیشتری پیدا کند، امکانات توزیع می شود و کیفیت تحت تاثیر قرار می گیرد. اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی نظام آموزش عالی انجام داده ایم.

غلامی در ادامه درباره انتقادات به تولید مقالات علمی و تاثیر آن بر رفع مشکلات و کاربردی شدن آنها نیز گفت: شرایط در زمینه تولید مقالات و کاربردی بودن تحقیقات علمی خیلی بهتر از آن چیزی است که در مباحث عمومی مطرح می شود.

وی افزود: در دوره فعالیت‌های مراکز دانشگاهی در چهل و دو سال بعد از پیروزی انقلاب چند دوره را داشته ایم. در زمینه تربیت نیروی انسانی، کارشناس، تحصیل کرده، متخصص، استاد و پژوهشگر دانشگاه ها نیازهای کشور را رفع کرده اند.

وزیر علوم ادامه داد: قبل از انقلاب دانشجویان زیادی در خارج داشتیم و در دو سال گذشته اعزام دانشجو نداریم و برای سال های بعد هم اعزام دانشجو فقط در رشته های خاص خواهد بود به این دلیل که ظرفیت تربیت نیروی انسانی را به صورت به روز داریم و این نیاز تامین شده است.

**ظرفیت تربیت نیروی انسانی را به صورت به روز داریم

غلامی گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی دانشگاه‌های ما به وظیفه خود خوب عمل کرده اند. در حوزه پژوهش در مقطعی دانشگاه‌های ما وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی و توسعه پژوهش و پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری کردند که حاصل این اقدامات این شد که ضمن تربیت نیروهای تحصیل کرده فوق لیسانس و دکتری توانستیم زمینه های تولید محتوای علمی را بالا ببریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: انتشار مقالات و دستاوردهای علمی در دنیا یک شاخص خوب برای جمهوری اسلامی ایران است. وقتی رتبه 15 تولیدات علمی دنیا را داریم به این معنی است که در رقابت با کشورهای بزرگ و توانمند دنیا این ظرفیت را از خودمان نشان دادیم.

هشدار درباره ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی از سوی برخی دانشگاهها
دانشگاه‌ها تامین ادوات قطار شهری مشهد در شرایط تحریم را عهده‌دار شدند
16 عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند+ اسامی
افزایش 55 درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد

وی افزود: اگر 15 کشور را بررسی کنید بسیاری از آنها منابع مالی و امکانات و تجهیزات فوق العاده‌ای در اختیار دارند. در کنار محدودیت‌های ایجاد شده برای توسعه ما و قرار دادن کشور ما در یک رقابت نابرابر، دانشمندان ما توانسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را به عنوان صاحب علم و فناوری در دنیا معرفی کنند.

او ادامه داد: نکته بعدی کاربردی شدن نتایج تحقیقات است که بتدریج در حال عملیاتی شدن است. در 15 و 20 سال گذشته رویکردی به سمت کاربیت نتایج تحقیقات را داشته ایم و طبیعتاً تشکیل مراکز رشد، کمک به واحدهای فناور، تشکیل مراکز علم و فناوری «وجود 195 مرکز رشد در سراسر کشور و 45 پارک» حرکت خیلی خوبی بوده است.

غلامی گفت: نمونه‌های این اقدامات در دوره بیماری کرونا خودش را نشان داده است که در بعضی از محصولات و تجهیزات به مشکل برخورد کردیم و این شرکت ها این مشکلات را برطرف کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بحث قطعات صنعتی تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند. در صنایع دفاعی مجموعه پژوهشی ما حرکت بسیار خوبی داشته اند و به این بخش کمک زیادی کرده‌اند. در بحث نفت، اکتشاف نفت، ساخت تجهیزات استخراج نفت، طراحی خودرو و ساخت قطعات خودرو، همکاری با راه آهن برای توسعه زیر ساخت ها دانشگاه ها فعال بوده‌اند. در زمینه ساخت خودرو هم اقدام‌هایی در دست کار داریم که به زودی اعلام می شود.

غلامی در ادامه افزود: حرکتی که در این رابطه صورت گرفته، این است که در دو سال گذشته وزارت علوم الزاماتی را هم برای دانشگاه ها تعریف کرده است که از جمله این الزامات این است که هر عضو هیات علمی جوانی که وارد دانشگاه می شود در دوره اول استخدام که به صورت پیمانی و5 ساله است مجبور است یک دوره 6 ماهه به صنعت وارد شود. این الزام از سال 98  اجرایی شده است. دانشجویان را هم برای کارآموزی و کارورزی به سمت مراکز اقتصادی و صنعتی سوق داده ایم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی ما که این دوره ها را می گذرانند قطعا متکی به تجربیات دوران تحصیل بعلاوه دانش و علمی که به دست می آورند خواهد بود.

وی تصریح کرد: نزدیک شدن دانشگاه ها و صنعت مقداری طولانی شد اما در سال های اخیر اقبال خوبی صورت گرفته و تلاش ما هم بهتر شده و در نتیجه یک رفاقتی بین صنعت و دانشگاه در حال شکل گیری است.

غلامی افزود: در مباحث صنعتی شاید نتوانیم سهم آن را در بخش علمی تعریف کنیم اما بخش های کوچکی از این صنایع از توانمندی های علمی دانشگاه ها استفاده می کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و در این باره گفت: طرحی در دو سال گذشته تحت عنوان پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در حال اجرا است. این طرح توسط مرکز تحقیقات آموزش عالی با کمک دانشگاه ها انجام می شود.

وی ادامه داد:‌ در این طرح فارغ التحصیلان سال 92 تا 94 وضعیت اشتغال آنها بررسی شده است بر اساس آماری که با استفاده از کد ملی آنها و وضعیت بیمه به دست می آید، در مقاطع کارشناسی اشتغال 60 درصد، در کارشناس ارشد 75 درصد و در مقطع دکتری 90 درصد شاغل هستند هر دانش آموخته‌ای که بیمه داشته باشد از نظر ما شاغل محسوب می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه همچنین درخصوص علت بیکاری نیز گفت: علت بیکاری این است که در تربیت نیروی انسانی و گسترش مراکز آموزش عالی نیاز بازار کار را مورد نظر قرار ندادیم که این یک ضعف است و بر اساس برنامه ریزی توسعه‌ای، این کار باید انجام می شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این بحث مطرح است که اگر ظرفیت آموزش و داوطلب تحصیل وجود دارد، نباید مانع آنها شویم و باید درس بخوانند و نکته سوم شرایط اقتصادی کشور است بخش اقتصادی کشور باید زمینه اشتغال را در سطوح مختلف مرتبط با تخصص و حتی غیر تخصص داشته باشد./تسنیم

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها