دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
براساس توافق محیط زیست و کانون شکار زاغمرز صورت گرفت
موافقت با یک مرحله شکار در ضلع غربی تالاب لپو/ قرق‌شکنی در سراسر لپو ممنوع/ تعداد مجاز شکار: 3 قطعه
اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن اعلام ممنوعیت قرق‌شکنی و جرگه در سراسر تالاب لپوی زاغمرز تأکید کرده است که براساس توافق صورت‌گرفته با کانون شکار زاغمرز، شکار در ضلع غربی تنها برای یک مرحله است و در صورت بروز تخلف، ممنوعیت شکار در سراسر تالاب لپو برقرار می‌شود.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر که آغاز می‌شود، تکاپوی دوستداران محیط زیست برای دیدن زیبایی‌های طبیعت و حمایت از این میهمانان خسته از راه از یک‌سو، فعالیت شبانه‌روزی دامگاه‌داران و سوداگران طبیعت از سوی دیگر، تقاضاهای کانون‌های شکار، اقدامات قاچاقچیان پرنده و شکارچیانی که به هیچ قانونی پایبند نیستند از سوی دیگر، فصل پُرکاری را برای محیط زیست رقم می‌زند.

از هیاهوی بازار داغ پرنده‌کشی و پرنده‌فروشی در فریدونکنار که بگذریم اما در شرق مازندران اوضاع بسیار بهتری وجود دارد، اینجا نه خبری از کشتار است و نه بازار پرنده‌فروشی، اینجا اما گاهگاهی صدای تفنگی، صدای قایقی و نفس‌های در کمین شکارچیان، آسایش پرندگان مهاجر را برهم می‌زند.

... و این شرایط در همسایگی تالاب بین‌المللی و حفاظت‌شده میانکاله، برای دوستداران طبیعت قابل تحمل و پذیرش نیست. برخی‌ها می‌گویند مطلقاً شکار نشود، برخی‌ها همچنان تنها به شکار فکر می‌کنند و قانونی و غیرقانونی نمی‌شناسند، برخی دیگر اما برای خوش‌گذرانی و تفریح شکار می‌کنند، برخی دیگر موضوع معیشت را عنوان می‌کنند. اما در این بین شکارچیان قانونمندی داریم که می‌خواهند فصلی از سال را به شکار بروند.

شکار در هیچ قانونی نفی نشده است و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد، این قانون برای مناطق آزاد نیز برحسب اهمیتی که در حفاظت از گونه‌ها دارند، متفاوت است.

* کنترل شکار و صید در تالاب لپو

کنترل شکار و صید در لپوی زاغمرز، شیرخان لپو و پلنگان دغدغه این‌روزهای محیط زیست در شرق مازندران است و در نشست‌های اخیری که صورت گرفت؛ شورای اسلامی و کانون شکار زاغمرز، در کنار محیط زیست به یک جمعبندی رسیدند که باید اجرا شود. محیط زیست اعلام کرده، مسئولیت هرگونه تخطی از این توافق برعهده کانون شکار بوده و مساوی‌ست با ممنوعیت شکار در سراسر لپوی زاغمرز.

این توافق به‌منظور حفاظت مؤثر از گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی و به‌ویژه قوهای زمستان‌گذران تالاب لپو زاغمرز انجام شده و با امضای حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به محیط زیست شهرستان بهشهر ابلاغ شده است.

چند روز پیش نیز گفت‌وگویی با کورس ربیعی مدیر اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران داشتم و درباره این مسائل صحبت شد، تاکید بر این بود که شکار قانونمند و کنترل‌شده در تالاب زاغمرز و تالاب‌های آزاد و اقماری شرق لپو با رعایت ملاحظات زیست محیطی و محدودیت‌ها برای فصل شکار سال‌جاری بلامانع است.
این ابلاغیه، ضمن اینکه ورود شکارچیان فاقد پروانه شکار را به تالاب ممنوع دانسته است، هرگونه قرق‌شکنی و شکار "جرگه" در لپو اعم از غرب و شرق آن و دیگر تالاب‌های آزاد منطقه را ممنوع اعلام کرد.

روزهای شکار پنج‌شنبه و جمعه بوده و تعداد مجاز شکار مجموعاً 3 قطعه از گونه‌های چنگر معمولی، اردک سرسبز، اردک اره‌ای و یا خوتکا است.

* شکار در ضلغ غربی تنها برای یک مرحله

بند دیگری از این ابلاغیه تاکید دارد که به منظور ایجاد پناهگاه مناسب برای گونه‌هایی که هدف شکار نبوده و در زمان شکار مجبور به جابه‌جایی هستند؛ شکار و تیراندازی در غرب لپوی زاغمرز ممنوع بوده و لازم است مسئولان کانون شکار مراتب را برای اعضای کانون شکار توجیه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین اعلام کرده است که ورود به شکار در غرب لپوی زاغمرز با هماهنگی قبلی و نظارت، و حضور محیط‌بان برای یک مرحله بدون قرق‌شکنی و در مرحله‌ای از فصل شکار باید باشد که قوها حضور نداشته باشند و آسیبی به سایر گونه‌های غیرهدف شکار و حمایت‌شده و ممنوعه نیز وارد نشود.

"گرچه توصیه و تأکید اداره‌کل حفاظت محیط زیست بر جلب همکاری کانون شکار برای اعمال ممنوعیت در این نقطه از تالاب است، اعمال ممنوعیت در قطعه غربی لپو ضمن حفاظت برای گونه‌های حفاظت‌شده و حمایت‌شده، شرایط را برای جلب پرندگان عادی در این قسمت و سایر بخش‌های تالاب در شرق فراهم آورده و از این حیث، میزان موفقیت شکار در دیگر بخش‌ها بیشتر می‌شود و لذا ایجاد پناهگاه امن در بخش غربی لپو مزایا و کارکرد دو جانبه‌ای را در پی خواهد داشت".

* تخلف در شکار مساوی‌ست با ممنوعیت شکار در سراسر لپو

همچنین اعلام شده که در صورت بروز تخلف شکار و صید، و هرگونه آسیب به گونه‌های کمیاب و حمایت‌شده، ممنوعیت در سراسر تالاب لپوی زاغمرز برقرار و مسئولیت آن برعهده مسئولین کانون شکار خواهد بود.

به گزارش آوای خزر، مجموعه تالاب‌های لپو زاغمرز گرچه مانند تالاب‌های غربی مازندران در مالکیت افراد است اما از انصاف نگذریم، فعالیت‌های محیط زیستی قابل توصیفی در تالاب لپو توسط جامعه محلی، محیط‌بانان، دوستداران حمایت از حیات وحش و حتی شکارچیان قانونمند در فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر صورت می‌گیرد.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار