دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد
ابلاغ دستورالعمل‌های اخلاق پزشکی به تمامی بیمارستان‌ها/ اخلاق عمومی و پزشکی نیازمند ارتقاست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دستورالعمل‌های مربوط با خلاق پزشکی و راهنماهای اخلاق بالینی به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شده و در حال انجام است، اخلاق عمومی و اخلاق پزشکی را نیازمند ارتقا دانست.

سید عباس موسوی در حاشیه هفتمین کنگره اخلاق پزشکی که در دانشگاه پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال برگزاری‌ست و بعد از ظهر امروز جمعه 18 بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، در گفتگو با خبرنگار آوای خزر با بیان اینکه اخلاق پزشکی مانند پزشکی در حال رشد است، افزود: هر کار جدیدی که در حوزه پزشکی به وجود می‌آید سوالات اخلاقی جدیدی نیز در راستای آن ممکن است به‌وجود بیاید.

وی ادامه داد:  مثلا فرض کنید تا قبل از موضوع پیوند اعضا سؤالاتی در این زمینه نبود اما بعد از آن پرسش‌هایی به‌وجود می‌آید که باید روی آن کار و تحقیق شود و معلوم شود که باید در پیوند اعضا چه کنیم که اخلاق پزشکی را رعایت کنیم و یا روابطی که در اجتماع تغییر پیدا می‌کند و یکسری مسائل نیز متعاقب آن تغییر، و ارتباط پزشک و بیمار نیز تغییر پیدا می‌کند؛ یکی از چیزهایی‌ست که در اخلاق پزشکی صحبت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی دیگر از مباحث را عدالت در ارائه خدمات پزشکی عنوان و آن را یکی از اصولی دانست که رعایت آن زیرمجموعه اخلاق پزشکی قرار می‌گیرد و هر لحظه درباره ارائه خدمات، سؤالاتی درباره آن مطرح می‌شود و اینکه آیا کار من عادلانه است یا خیر؟ اینکه آیا یک هزینه باید تنها برای یک بیمار صعب‌العلاج با هزینه بسیار بالا خرج شود یا برای چندین بیمار با هزینه‌های پایین که هر دو در یک شرایط مثلاً احتمال مرگ قرار دارند....

این مسئول تصریح کرد: حوزه اخلاق پزشکی، حوزه‌ای‌ست که باید دائم روی آنها بحث شود تا خلأها و ارتقاهای لازم را پوشش بدهیم.

موسوی با بیان اینکه پرونده یا تخلفات مربوط به پزشکی مفهوم و پروسه‌ای جدا از موضوع اخلاقی و مربوط به پزشکی قانونی‌ست، افزود: ممکن است موضوعی از لحاظ اخلاقی درست نباشد اگرچه به‌لحاظ جرم، جرم‌انگاری هم نباشد، البته برخی‌ها هم تخلف اخلاقی است و هم تخلف پزشکی می‌تواند باشد.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت ایران و مازندران در بحث اخلاق پزشکی چگونه است، پاسخ داد: وضعیت ایران و استان ما هم در حوزه‌های نظریات و تولیدات نظری اخلاق پزشکی و هم حوزه عملی اخلاق پزشکی بد نیست ولی واقعیت این است که خیلی در زمینه اخلاقی به‌صورت کلی باید کار کنیم؛ در اخلاق عمومی و در اخلاق پزشکی جای کار خیلی زیاد وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین درباره فعالیت‌های این دانشگاه ذیل کمیته ملی اخلاق پزشکی، به خبرنگار آوای خزر گفت: به‌صورت مداوم کمیته‌های دانشگاهی اخلاق که ذیل اخلاق پزشکی کشور در دانشگاه‌های پزشکی ازجمله مازندران فعالیت دارند، غیر از آن نیز، کمیته اخلاق بالینی، پژوهشی و آموزشی فعالند و دستورالعمل‌های مربوطه و راهنماهای اخلاق بالینی به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دچار "علم‌زدگی" شده‌ایم، ادامه داد: اما حوزه‌ای که در خصوص ارزش‌گذاری در علم باید باشد را نداریم، اخلاق موضوعی‌ست که با هیچ روش علمی نمی‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم. بلکه باید بخشی از اخلاق پزشکی را با ابزار استدلالی بسنجیم و شاید نیازمند ادبیاتی باشیم که همراه با استدلالات، به نسل جدید برسانیم.

به گزارش آوای خزر، هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی از 16 بهمن‌ماه در دانشگاه پیامبر اعظم علوم پزشکی مازندران آغاز به‌کار کرد، روز گذشته مراسم رسمی آن آغاز شد و قرار بود سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنران اصلی مراسم باشد اما ایشان درگیر جلسات مربوط به ویروس کرونا شد و از اینرو "باقر لاریجانی" رئیس کمیته ملی اخلاق پزشکی وبدا، حامل پیام ایشان به کنگره بود.

در مجموع، 387 مقاله به دبیرخانه همایش رسید اما تعداد ثبت‌نامی‌ها 856 نفر بوده است، 63 مقاله در قالب سخنرانی و 278 مقاله نیز در قالب پوستر ارائه می‌شود. تمامی مقالات نیز در پایگاه سیویلیکا به آدرس www.civilica.com و کنسرسیوم محتوای ملی به آدرس www.icnc.ir نمایه می‌شود.

موضوعات این کنگره که با محوریت تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب عنوان شد، در بردارنده مقالات تحقیقی و پژوهشی درباره این موارد بوده است: رابطه پزشک با بیمار و همکاران، اخلاق در طب نظامی، کمیته‌های اخلاق بیمارستانی، اخلاق در آموزش، اخلاق داروسازی و دندانپزشکی، آغاز و پایان حیات و پیوند اعضا، حریم خصوصی و رازداری، اخلاق عمومی، اخلاق در سلامت عمومی، اخلاق بالینی، فلسفه و مبانی اخلاق، اخلاق در پژوهش و اخلاق حرفه‌ای.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار