دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
یک روانشناس گفت: برخورداری از کنترل مناسب بر روی استرس و داشتن رویکرد مثبت در کنار توجه به اصول بهداشتی لازمه غلبه بر شیوع ویروس کرونا است.

آوای خزر: حمدالله مراد بخش در خصوص نحوه مدیریت اضطراب در مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: از نظر روانشناسی ویژگی شخصیت سالم در مواجهه با بحران‌ها برخورداری از قدرت کنترل و مدیریت شرایط بحرانی، احساس تعهد به خود، روحیه تلاش و مبارزه و داشتن تفکر و رویکرد مثبت به زندگی در شرایط غیرعادی است.

وی افزود: بهتر این است که در شرایط بحرانی به لحاظ بحران‌های فردی اجتماعی، روانی جسمانی و طبیعی غیر طبیعی آرامش خودمان را حفظ کنیم و به نوعی مدیریت اضطراب داشته باشیم؛ به جای اینکه با خرید ماسک‌های بی رویه یا لوازم ضد عفونی کننده صرفاً به اضطراب‌هایمان دامن بزنیم سعی کنیم یک بار هم که شده برای همیشه به اضطراب دامن نزنیم و آرامش داشته و به محتواهای بدون منبع و بیهوده فضای مجازی و رسانه‌های زرد توجه نکنیم.

این روانشناس با تشریح برخی از راهکارهای مدیریت اضطراب، یادآور شد: در درجه اول به خدا توکل کرده و از او کمک بخواهیم چون هر آنچه خدا بخواهد همان می‌شود. انسانی که ایمان واقعی به قدرت خداوند دارد هرگز ناامید و مأیوس نخواهد شد. در این میان شاید احساس کنیم که کنترل احساسات و افکار خود را از دست داده‌ایم. برای اینکه خوشبین باقی بمانیم ذهن خود را نظم ببخشیم تا از لغزش در سراشیبیِ سوالِ «چه می‌شود اگر» نجات پیدا کرد.

مرادبخش با بیان اینکه هر فکر دانه‌ای است که شما برای برنامه‌ریزی نوع نگرش و در نتیجه نوع رفتارتان، آن را می‌کارید، افزود: برای اینکه نگرش خوبی داشته باشید، یاد بگیرید که ذهن‌تان را بر راه‌حل‌ها متمرکز کنید نه بر مشکلات. استفاده کردن از مکمل‌های غذایی مجاز که باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند از جمله انواع دم‌نوش‌ها چون چای سبز. مصرف سبزیجات سبز رنگ و میوه و ویتامین C. همچنین نوشتن یکی از راه‌های کاهش استرس است. ثبت کردن آن‌چه که باعث استرس شما شده مرحله اول است. بعد از آن نوشتن آن‌چه که از داشتن آن راضی هستید و قدردانی از آن در قالب یک چرک‌نویس می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: یک راه دیگر برای به دست آوردن کنترل روی استرس این است که اولویت‌های خود را مشخص کنید و عقب انداختن کارها را در این شرایطی که فکر می‌کنید بحرانی است، متوقف کنید. به فعالیت‌های روزمره و روتین خود با رعایت موارد بهداشتی ادامه بدهید. به تعویق انداختن کارها شما را به سمت واکنشی رفتار کردن هدایت می‌کند و در حال تقلا کردن برای رسیدن رها می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث استرس و تأثیرات منفی روی سلامتی و کاهش کیفیت خواب شود.

این روانشناس تصریح کرد: افکار ما تا زمانی که درگیر بیماری یا بحران و وقایع منفی باشد از شدت استرس فلج می‌شود و دیگر انرژی و توانی برای زندگی کردن برای ما باقی نمی‌ماند، در چنین شرایطی پیش از اینکه کرونا ما را از پا دربیاورد، ما خود به دست خودمان از بین خواهیم رفت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار