دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
یادداشت/ آزاده بابانژاد
پیام رهبری و ضرورت
فرمان رهبر انقلاب درباره تشکیل قرارگاه بهداشتی‌درمانی، یک مأموریت ویژه برای نیروهای مسلح "هماهنگ با دولت و وزارت بهداشت" است و در آن بر «حمله‌ی بیولوژیکی» و رزمایش «دفاع بیولوژیک» به‌عنوان نکات کلیدی تأکید شده، وظیفه ما مردم این است که برای کمک به شرایط فعلی تنها و تنها به یک "وضعیت آگاهی مشترک" برسیم.

آوای خزرآزاده بابانژاد: فقط کافی بود حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بگوید " از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی خواهد بود" و آنوقت شنبه بیاید و همه‌چیز غیرعادی باشد، در این‌صورت سیل انتقادات به‌سمت رئیس دولت روانه، و هر کسی از راه برسد و کارشناس شود. احتمالاً اطلاعات نادرستی به دست رئیس جمهور رسیده بود که او خواست امید را تزریق کند و بگوید: "مردم نگران نباشند" و خیلی هم تأکید کند که "اعتماد مردم اصل است".

اینکه خیلی‌ها حالا شاید این شنبه بیاید ... شاید گفته‌اند و برخی با ساختن کلیپ‌های انتقادی و بعضاً مضحک، رئیس دولت را نسبت به "پیچاندن"های مختلف و نپیچیدن کلید تدبیر و اینکه دقیقاً کجاست؟ آگاه کرده‌اند! و برخی نیز همه مشکلات را ناشی از ساده‌انگاری دولت ارزیابی کرده‌اند، اینها چیزهایی نیست که دردی از شرایط فعلی را دوا کند. در این وانفسا باید باز هم! کسی می‌آمد و اوضاع را سامان می‌بخشید.

کرونا همچنان‌که سبب شد تا به‌دلیل ویروسی‌شدن تعدادی از نمایندگان مجلس! از بین گزینه‌های تصویب سه‌دوازدهم لایحه بودجه، تعویق بررسی لایحه بودجه در مجلس به سال 99، و همچنین حکومتی‌کردن موضوع و طلب اذن رهبری، گزینه سوم انتخاب شود! و بنابراین علاوه بر موافقت رهبر با مصوبه کمیسیون تلفیق براساس اصل 85 قانون اساسی، به‌دلیل استعفای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، معظم‌له با سرپرستی عباس کشاورز در این وزارتخانه موافقت کنند؛ این‌بار هم اذن رهبری آن‌هم در قالب یک پیام دفاعی از نوع بیولوژیک به کمک آمد.   

پیام تاریخی فرمانده معظم کل قوا به دولتی‌ها نبود، بلکه به سرلشکر محمد باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح در خصوص مبارزه با کروناویروس بود تا به کمک دولت بیایند. ایشان در فرمان خود "با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تأکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر این خدمات، لازم دانست تا سازماندهی فعالیت‌ها به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد".

رهبر انقلاب، همچنین "تقسیم وظائف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح را از وظائف این قرارگاه عنوان کردند". و یکی از موضوعاتی که معظم‌له با تدبیر، آینده‌نگری و منش هدایت‌گرانه خود بر آن تأکید ورزیدند آن است که فرمودند: " این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند". و با این جمله، اهمیت کار تیمی و تخصصی را نیز گوشزد کردند.
فرمان فرمانده کل قوا در بردارنده موضوع حساس و مهم دیگری هم بود که به‌درستی به آن اشاره شده است: "این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید".

واژه‌هایی چون دفاع بیولوژیک(B. defense)، حمله بیولوژیک(B. attack) و جنگ‌افزار بیولوژیک(Biological weapon)، در ارتباط با بیوتروریسم هستند، بیوتروریسمی که یک جنگ نرم و خاموش است و اثرات  و خسارات جبران‌ناپذیری را بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل می‌کند.

فرمان رهبری این‌بار نیز در شرایط حساس کشور راهگشا خواهد بود، اینکه سرلشکر باقری امروز از پایش و رصد تمامی ملت ایران ظرف 10 روز آینده خبر می‌دهد و یا از روال مناسبی که برای خلوت‌کردن شهرها از فردا آغاز خواهد شد می‌گوید، نشان از عمق اهمیت فرمان رهبر دارد.

من، شما و همه ملت ایران باید بدانیم که بدون هیچ تردیدی یک "جنگ زیستی" آغاز شده است، ویروس تاج‌دار شوخی ندارد، اوضاع بحرانی است، آژیر خطر به صدا در آمده است، مانند دوران جنگ باید به پناهگاه‌ها برویم و اکنون چه پناهگاه و مکان امنی بهتر از خانه. جاده‌ها و کوچه‌ها و خیابان‎ها امن نیستند، هر لحظه امکان دارد زندگی یک فرد به‌دلیل بی‌احتیاطی به‌خطر بیفتد.

24 تا 48 ساعت آینده "رصدی" که از آن سخن گفته شد آغاز می‌شود. بیایید با خودمان عهد ببندیم که به یک "وضعیت آگاهی مشترک" (shared situation awareness) برسیم. دیروز در جبهه نظامی از هر قشری در میدان بودند، حالا جبهه‌ی زیستی‌ست، کار را باید به کاردان سپرد، خیلی تکرار شده است اما ضرری ندارد: مسافرت ممنوع، دید و بازدید ممنوع. باید در خانه بمانیم و از این طریق به فرماندهان، افسران و رزمندگان نبرد زیستی کمک کنیم.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار