دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به خبرنگار آوای خزر:
موردی از ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونایی در مازندران نداشتیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت تاکنون موردی مبنی بر ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونایی گزارش نشده است.

به گزارش آوای خزر سیدعباس موسوی در نشست خبری مجازی که برای نخستین بار در سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: در ایام درگیری با بیماری کرونا انصافا اتفاقاتی در حوزه اطلاع رسانی رقم خورد به طوری که یکی از نمونه‌هایی که بواسطه آن می‌توانیم تاثیر رسانه‌ها را در جامعه نشان دهیم همین دورانی بود که درگیر کرونا شدیم.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که در حوزه اطلاع رسانی بیماری کرونا وجود داشت این بود که از یک طرف با یک بیماری مواجه شدیم که جدی بودن بیماری با درگیری بیشتر کشور مشخص شد و هرچه جلوتر رفتیم متوجه شدیم که بیماری خطرناک‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم و اگر در این وضعیت می‌رفتیم به سمتی که اعلام کنیم بیماری بسیار خطرناکی است اظطراب اجتماعی بسیار بزرگی ممکن است ایجاد می‌شد که جمع کردن آن بسیار سخت بود و از طرفی اگر اطلاع رسانی به گونه‌ای بود که شرایط عادی جلوه داده شود آنوقت افراد مسئله را جدی نمی‌گرفتند و کشور به سمتی می‌رفت که دچار مشکلات جدی شود و این بیانگر سختی کار اطلاع رسانی در حوزه کرونا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تغییر رفتار در جامعه کار بسیار سختی است و اینکه در موضوعی بخواهیم آگاهی بخشی کنیم و آنقدر باید روی آن کارکنیم تا تبدیل به نگرش شود و در نهایت نگرش‌ها منجر به تغییر رفتار شود کار بسیار سختی است.

وی افزود: در بحث بیماری کرونا هم نیازمند تغییر رفتار زیادی در جامعه هستیم و در این مدت کوتاه هم اتفاقات زیادی در حوزه تغییر رفتار مردم افتاده است و این‌ها محصول اطلاع رسانی درست است و رسانه‌ها نقش بی بدیلی در این زمینه داشته اند که جای تشکر دارد.

 موسوی با اعلام اینکه  دانشگاه علوم پزشکی مازندران را از موفق ترین دانشگاه ها در مدیریت بیماری کرونا بوبده است، افزود: با وجود حجم درگیری از نظر جمعیت و گستردگی و اینکه جز اولین استان هایی بودیم که درگیر بیماری شده اما کوچکترین مشکلی بلحاظ امکانات که روند درمان و کنترل بیماری را دچار اختلال کند نداشتیم و این مرهون تلاش مجموعه همکارانم در دانشگاه و همچنین مدیریت استان بوده است. 
وی با اشاره  به پیشتازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اجرای طرح هایی نظیر طرح غربالگری بیماران از طریق سامانه اظهار داشت: مردم هم در این خصوص همکاری خوبی با مجموعه بهداشت و درمان داشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر در ارتباط با اینکه مواردی از ابتلای مجدد افراد بهبودیافته در استان مشاهده شده است اظهار داشت: در رابطه با ابتلای مجدد ئاقعیت این است که سازمان بهداشت جهانی مطرح می‌کند که ممکن است ابتلای مجدد افراد بهبود یافته به کرونا ممکن است اتفاق بیفتد. یعنی ما افرادی داریم که ابتلای آن‌ها بر اساس آزمایشات قطعی بوده و مراحل درمان را پشت سر گذاشته و بهبود یافته اند، اما هیچ ایمنی هم در آن‌ها ایجاد نشده است. پس بنابراین ابتلای مجدد هم ممکن است اتفاق بیفتد.
وی همچنین درخصوص مشاهده  موارد ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا در استان مازندران هم گفت: تاکنون موردی به صورت Case report گزارش نشده است.

موسوی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آوای خزر در رابطه با درمان بیماری کرونا با استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته هم گفت: این که درمان با استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان واقعا یک درمان موثر باشد هنوز اتفاق نظر علمی وجود ندارد و در قالب پروژه‌های تحقیقاتی صورت می‌گیرد و در مازندران هم این کار در حال انجام است و پلاسمای  یک سری از افراد بهبود یافته که شرایط اهدای پلاسما را داشتند جمع آوری و برای افراد مبتلا که شرایط ذریافت را دارند در حال استفاده در قالب همان طرح پژوهشی می‌باشد.



انتهای پیام/۱۰۰۰

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار