دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۶۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
نان بی کیفیت همچنان روی سفره‌ها می‌آید
نان در تنور گرانی!
در حالی چانه زنی‌ها برای افزایش قیمت چانه‌های برشته در مازندران ادامه دارد که از یک سو خبازان معتقدند چند سالی است که نرخ نان در مازندران تغییری پیدا نکرده و قیمت فعلی کفاف هزینه‌های آنان را نمی‌دهد؛ و از سویی دیگر، مردم معتقدند در این روز‌های کرونایی و شرایط بد اقتصادی، افزایش قیمت نان، تاثیری بر کیفیت آن ندارد و تنها سفره‌های انان را کوچک‌تر خواهد کرد.
آوای خزر- افزایش قیمت نان در غالب استان‌های کشور طی سال گذشته و پیش از آن انجام شد، اما با ۴ ساله شدن عدم تغییر قیمت در استان مازندران کاسه صبر خبازان لبریز شد و این امر موجب بالا گرفتن کش و قوس‌ها میان آن‌ها و ستاد تنظیم بازار شد.
ستاد تنظیم بازار که تصمیم داشت نرخ نان را در مازندران طی نیمه سال گذشته اضافه کند در گام نخست به سد اصلاح قیمت بنزین برخورد و با اعلام ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت در کالا‌های اساسی پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، این طرح کار به جایی نبرد.
در ادامه و پس از آرام شدن تلاطم های روانی این ماجرا، کار از نو پیگیری شد اما در گام بعدی، ستاد تنظیم بازار به سد انتخابات برخورد و پس از برگزاری انتخابات، آخرین تصمیم این ستاد آن هم در روزهایی که کرونا داشت کم کم جا پای خودش را در کشور محکم و محکم تر می کرد؛ بر ان شد تا طرح افزایش قیمت نان در 29 اسفند سال گذشته در تمامی شهرهای مازندران اجرایی شود.
 
نان در تنور گرانی!
در حالیکه در آخرین ساعات قبل از اجرای این طرح، ستاد تنظیم بازار با برگزاری جلسه اضطراری اجرای این طرح را به ۱۵ فروردین سال جدید به تعویق انداخت، اما از همان ساعات اولیه سال جدید، خیلی از خبازارن در شهر‌های مختلف استان، اقدام به فروش نان با قیمت‌های جدید کردند که با گلایه شدید مردمی و اعتراض و ورود رسانه‌ها همراه شد.
چند روز پس از اجرای دست و پا شکسته این طرح در مازندران، با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و پای کار آمدن رسانه ها، مسئولان دستگاه‌های نظارتی دست به کار شدند و با اعلام ممنوعیت تغییر قیمت نان در مازندران و برخورد قانونی با متخلفان، این طرح در همان گام‌های نخستین حرکت، متوقف و به عقب رانده شد.
از یک سو، خبازان استان معتقد بودند چند سالی است که نرخ نان در مازندران تغییری پیدا نکرده و قیمت فعلی کفاف هزینه‌های آنان را نمی‌دهد؛ و از سویی دیگر، مردم معتقد بودند در این روز‌های کرونایی و شرایط بد اقتصادی، افزایش قیمت نان، سفره‌های انان را کوچک‌تر خواهد کرد.
نان در تنور گرانی!
خبازان یک بار دیگر، از اجرای این طرح نا امید شدند و دل به اجرای این طرح پس از تعطیلات نوروزی بستند، اما خبر نداشتند که این بار هم قرار نیست اوضاع به میل ان‌ها شود. با آغاز سال جدید و اوج گرفتن مسافرت ها، دولت ناچار به اجرای طرح فاصله اجتماعی از بامداد روز هشتم فروردین شد؛ این تصمیم موجب شد تا بار دیگر اجرای طرح اصلاح قیمت نان برای پنجمین بار تا پایان اجرای این طرح به تعویق بیفتد.
در پی مخالفت ستاد کرونای استان به تمامی ادارات صمت استان و اتاق‌های اصناف اعلام شد که از اجرای طرح افزایش قیمت نان از روز ۱۵ فروردین خودداری کنند و تا پایان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، دست نگه دارند تا شرایط بهتر شود و بازار به روال عادی باز گردد.
 
نان در تنور گرانی!
البته در این میان، گلایه‌های مردمی، ورود ائمه جمعه، نماینده، ولی فقیه، فرمانداران و مسئولان شهری و استانی برای ممانعت از اجرای این طرح پس از ایام تعطیلات نوروزی را قوت بخشید و اجرای این طرح بنا به گفته دستگاه‌های متولی به اول اردیبهشت ماه موکول شد.
خبازان برای ششمین بار از این مصاف دست خالی بازگشتند و همچنان چانه زنی هاشان برای افزایش قیمت چانه‌های برشته ادامه داشت.
کم کم اردیبهشت هم از راه رسید، خبازان منتظر اعلام اجرای این طرح پیش از آغاز ماه رمضان یعنی ۶ اردیبهشت ماه بودند. همچنان سایه کرونا از سر شهر کم نشده بود. انتظار مردم برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان زودتر از خبازان برای فرا رسیدن روز موعود به سر رسید. رمضان آمد، اما هنوز خبری از افزایش قیمت نان نبود، مردم هم از این وضع خشنود بودند، اما تنور خبازان همچنان سرد بود.
در این بحبوحه، در برخی از شهرها، برخی از خبازان دست به کار شدند و اقدام به فروش خودسرانه نان با قیمت جدید کردند، قبل از بالاگرفتن گلایه‌های مردمی، باز هم مسئولان آمدند و خبر از تعویق اجرای این طرح دادند.
اما این بار، باید از خبازان هم دلجویی می‌شد، نمی‌شد از حرف حق و حساب خبازان هم گذشت؛ دخل واقعا دیگر جواب خرج شان را نمی‌داد.
با اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، زمان قطعی اجرای طرح افزایش قیمت نا به اول خردادماه موکول شد تا خبازان کمی میان این، اما و اگر‌ها و امروز و فرداها، دلخوش شوند؛ اما دل نگرانی‌های خبازان تمامی نداشت.
اجرای نه چندان دلچسب و مطلوب این طرح که بار‌ها شاید خواسته و ناخواسته موجب ایجاد تنش‌های روانی میان آحاد مردم و خبازان شد موجب شد تا آیت الله محمدباقر محمدی‌لائینی در نشست اخیر با اعضای اتحادیه خبازان استان بر توجه بیشتر به اقشار کم‌درآمد جامعه از جمله نانوایان تأکید و اظهار کند: حقوق صنف نانوایان، این مردم شریف وزحمت‌کش در استان، نباید نادیده گرفته شود.
نان در تنور گرانی!
وی ضمن انتقاد از شیوه اعلام و افزایش قیمت نان در استان نسبت به هم‌افزایی هر چه بیشتر مسؤولان استان در روند افزایش قیمت نان تأکید کرد و افزود: نرخ‌گذاری قیمت نان در مازندران در سال جاری باید به نحوی صورت بگیرد که نه خبازان زحمتکش و فعال و نه مردم و سایر اقشار متضرر نشوند، تحقق این امر تدبیر و مدیریت مدیران ارشد استان را می‌طلبد.
گفتنی است اجرای طرح اصلاح قیمت نان در مازندران، طی چند ماه اخیر بارها و بارها به تعویق افتاده است و حالا در حالیکه دست خبازان به کار نمی رود، روز شماری را برای آغاز اجرای این طرح آغاز کرده اند؛ هر چند تجربه این ماه ها نشان داده است که قضاوت برای اجرایی شدن این طرح از هم اکنون، از اول خردادماه خیلی زود است، اما فعلا باید خود را برای خرید نان با قیمت های جدید و البته گران تر از قبل آماده کنیم!
 
تنظیم : مجتبی قربانی
 
 
انتهای پیام/ ۱۳۶۲
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تاج الدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
0
آقا مردم گناه دارن.با همین قیمت هم نمی تونیم شکم زن و بچه رو سیر کنیم.
با شکم سیر به گرسنه ها هم فکر کنید.
اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
علی برکت الله
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار