دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

به گزارش آوای خزر، معمولاً زمانی که از استان سیستان و بلوچستان نام برده می‌شود یکی از شاخص ترین مسائلی که به ذهن خطور می‌کند موضوع خشکسالی و کم آبی آن است، البته دو سه سالی که به لطف رحمت الهی وضعیت بارش‌ها بهتر شده اما متأسفانه مردم مظلوم سیستان و بلوچستان نمی‌دانند که از خشکسالی نگران باشند و یا از بارش باران‌های سیل آسا.

موضوع از این قرار است که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تقریباً هر نوع بارندگی در جنوب استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب و خسارت‌های فروان به زیرساخت‌ها و منازل مردم می‌شود که جبران آن نیازمند صرف بودجه‌های بسیار است.

اما داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود زیرا مصیبت‌های بی آبی و البته پر آبی همچنان در بلوچستان ادامه دارد و هر چند وقت یکبار به دلیل عدم وجود لوله کشی آب در بیش از یک هزار و ۳۰۰ روستای این منطقه شاهد حوادث ناگواری هستیم که در تازه‌ترین اتفاق چند روز قبل سه کودک در رودخانه‌ها و هوتگ‌های جنوب بلوچستان غرق شدند.

بعد از ظهر روز دوشنبه سوم شهریور ماه ۹۹ دو کودک بنام‌های «فاطمه پا» ۳ ساله و «یحیی گرگیج» ۲ ساله هنگامی که برای برداشت آب به کنار هوتگ رفته بودند غرق شدند.

همچنین در همان روز در حادثه‌ای دیگر «یسنا پادیان» کودک ۵ ساله اهل روستای «هدار» از توابع بخش مرکزی شهرستان «راسک» نیز هنگامی که برای بازی در کنار رودخانه رفته بود، غرق شد و جان باخت.

حالا باید نام این کودکان معصوم را به لیست قربانیان قبلی از جمله «علی اکبر بشکار» ۶ ساله اهل روستای «سند مراد» از توابع بخش مرکزی شهرستان «دشتیاری» که در اول شهریور ماه ۹۹ در هوتگ غرق شد و جان باخت و همچنین «علی اصغر بهرا» از روستای «عارف آباد» بخش «نوبندیان» شهرستان چابهار اضافه کرد.

پس از بارندگی‌ها به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی برخی از کودکان جنوب سیستان و بلوچستان طعمه تمساح‌ها می‌شوند

متأسفانه بازهم داستان به همین جا ختم نمی‌شود زیرا پس از بارندگی‌ها به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی برخی از کودکان جنوب سیستان و بلوچستان طعمه تمساح‌ها می‌شوند که در آخرین مورد در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۹ «امیرحمزه» ۷ ساله اهل روستای «هوت گت بالا» از توابع شهرستان دشتیاری هنگامی که برای برداشت آب کنار هوتگ رفته بود طعمه تمساح پوزه کوتاه ایرانی «گاندو» شد و دستش قطع شد.

اما از همه این موارد ناراحت کننده تر نحوه برخورد مسئولان استان سیستان و بلوچستان با این موضوع است زیرا معمولاً یا سعی می‌کنند این کمبودها و مشکلات را توجیه کنند و یا گاهی هم آنها را تکذیب می‌کنند.

به عنوان مثال پس از قطع شدن دست «امیر حمزه» مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان به جای پاسخگویی به رسانه‌ها و افکار عمومی توپ را در زمین اهالی منطقه بلوچستان انداخت و با انتشار خبری از روابط عمومی مجموعه خود با تیتر «شنا و بی احتیاطی چند پسربچه در فصل زاد و ولد تمساح پوزه کوتاه، دردسر ساز شد» سعی در این داشت که اهالی منطقه را مقصر نشان دهد.

مسئولان محیط زیست به چای پاسخگویی مردم را مقصر جلوه می‌دهند

وحید پورمردان، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: متأسفانه ساعاتی پیش پسر بچه روستایی مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب جدی شد. با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی اهالی روستا علی رغم وجود تابلوهای هشدار دهنده ی محیط زیست در منطقه و اطلاع رسانی‌های مداوم و چهره به چهره محیط بانان مستقر در منطقه، متأسفانه جهت استفاده و برداشت آب و یا آبتنی و بازی به برکه‌های محل زیست تمساح نزدیک شده و این بار پسر بچه اهل روستای هوت گت بالا مورد حمله جدی تمساح قرار گرفت.

وی ادامه داد: پسر بچه مذکور جهت درمان به بیمارستان چابهار انتقال داده شده و با توجه به رایزنی‌های انجام شده و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و معاون سیاسی امنیتی استاندار در صدد هستیم به سریع‌ترین شکل ممکن جهت انجام مراحل درمانی وی را به مرکز استان و یا در صورت نیاز به خارج از استان منتقل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: تمساح‌ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم گذاری نموده‌اند دفاع می‌کنند که نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را هم به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند.

پورمردان افزود: رفتارهای اجتماعی تمساح‌ها در فصل تولید مثل به ظهور می‌رسد که در این میان حس ایجاد مأمن جدید یا قلمرو طلبی به شدت افزایش یافته و رفتارهایی با عکس العمل های خاص این عادت را از خود بروز می‌دهند و بسیار تهاجمی می‌شوند که به همین منظور با وجود وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه بر نصب تابلوهای جدید هشدار دهنده و گشت و کنترل مداوم همیاران و محیط بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در اشکال گوناگون در منطقه اجرا شده اما متأسفانه بی احتیاطی و توجه نکردن به علائم هشدار دهنده گاه موجب بروز چنین حوادث ناگواری می‌شود.

این اظهارات مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان در حالی مطرح می‌شود که خود ایشان هم در متن این خبر به موضوع «برداشت آب» و عدم حصارکشی اشاره کرده است، حالا باید از ایشان پرسید که مقصر اینگونه اتفاق‌های ناگوار کیست، البته اگر پاسخگوی تماس‌ها و پیام‌های خبرنگاران باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

این در حالی است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بارها اعلام کرده‌اند که در حال حاضر آبرسانی به یک هزار و ۳۰۰ روستای فاقد شبکه این استان با ۲۵۱ هزار نفر جمعیت توسط تانکر و به صورت سقایی انجام می‌شود.

البته این شرکت تاکید کرده، منابع و تجهیزاتش برای آبرسانی سیار با تانکر به همه روستاهای فاقد شبکه آب کافی نیست و هزاران روستا در انتظار تخصیص تانکر و منابع برای آبرسانی هستند.

باید این به این نکته هم اشاره کرد که آخرین مدیر کل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان قبل از ادغام طبق اعلام دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان به دلیل مشارکت در اخذ رشوه و اختلاس چندی پیشدستگیر شده است.

نکته دیگر اینکه سهمیه آب سقایی که با تانکرهای آبرسانی سیار حمل می‌شود روزانه برای هر نفر روستایی حدود ۱۵ لیتر است که جدای از اینکه همین سهمیه هم به دلیل کمبود تانکرهای آبرسانی گاهاً به مقصد نمی‌رسد به نظر شما آیا این مقدار سهمیه در شرایط فعلی و موضوع ویروس کرونا کفاف یک نفر را می‌دهد.

از همین رو روستاییان مجبور هستند برای تهیه آب به منابع آبی دیگر از جمله رودخانه‌ها و «هوتگ» ها مراجعه کنند.

اما از همه این موارد عجیب‌تر آخرین اظهار نظر استاندار سیستان و بلوچستان که در نشست خبری خود همراه با چاشنی عصبانیت در خصوص حمله گاندوها به کودکان در بلوچستان با اشاره به اینکه بی احتیاطی و نزدیک شدن به محل استراحت گاندوها سبب بروز مشکل برای کودکان می‌شود، اظهار کرد: در گذشته مردم برخی مناطق جنوب استان از هوتک استفاده می‌کردند اما اکنون به عنوان استاندار اعلام می‌کنم امروز کسی از هوتک‌ها آب نمی‌خورد.

احمد علی موهبتی افزود: بی‌احتیاطی و آشنا نبودن به شنا موجب بروز مشکل برای کودکان می‌شود؛ حتماً هوتک‌ها اشکال دارد، اما به عنوان استاندار می‌گویم امروز کسی از هوتک‌ها آب نمی‌خورد.

وی ادامه داد: به اکثر روستاهای پایین دست سد «پیشین» هم تا آخر امسال آب مطلوب خواهد رسید، البته در حال حاضر به تعدادی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود

در مجموع نکته حائز اهمیت این است که مردم سیستان و بلوچستان چه در نبود آب و در ایام خشکسالی و چه در زمان بارندگی با مشکل کمبود آب و سیل به صورت همزمان روبرو هستند از همین رو ای کاش مسئولان زحمتکش استان سیستان و بلوچستان علاوه بر برنامه ریزی که برای آینده استان دارند به فکر اوضاع فعلی مردم هم باشند و برای این مشکلات چاره‌ای بیاندیشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار