دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
برخی مدعیان طب سنتی بدون پشتوانه علمی مدعی درمان یا پیشگیری کرونا با دارو‌های منتسب به امامان هستند.

به گزارش آوای خزر، این روز‌ها مدام با اخبار نگران‌کننده درباره شیوع ویروس کرونا در جهان و افزایش آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا مواجه هستیم.

همچنین با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران، تلاش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برای خانواده‌هایی که تا کنون تجربه‌ ابتلا نداشته اند و تکاپو برای یافتن بهترین و سریع‌ترین روش درمان برای خانواده‌هایی که با این ویروس درگیرند، از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی است

ایران منبع سرشاری از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی است. از بین ۳ هزار گونه‌ گیاهان دارویی شناخته شده در دنیا، ۱۴۰ گونه‌ خاص آن در ایران است، از طرفی طب سنتی جزئی از فرهنگ مردم محسوب می‌شودو نشان داده شده است که طب سنتی می‌تواند به کمک پزشکی علمی و جهانی برود.

به طور کلی طب سنتی از دیرباز بین مردم جهان رایج  است و گا‌هی نارضایتی از درمان‌های طب جدید به خصوص در مورد بیماری‌های مزمن و همچنین عوارض جانبی دارو‌های شیمیایی موجب شده تا گرایش به طب سنتی، در جهان افزایش پیدا کند حتی در کشور چین نیز با توجه به شیوع فراگیر کرونا و آمار بسیار بالای مبتلایان، پزشکان طب سنتی موفق شدند بیش از ۷۰ هزار نفر از مبتلایان به کرونا را  با طب تلفیق طب مدرن و سنتی درمان کنند.

نقطه‌ اوج علم طب سنتی پس از ورود اسلام به ایران بوده و برخی به همین دلیل به طب سنتی طب اسلامی می‌گویند موضوعی که آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید عظام، آن را رد کرده‌اند و معتقد هستند برخی مطالبی که به اسم طب‌الرضا مطرح می‌شوند کذب و جعلی هستند و پایه‌ علمی ندارند البته برخی همچنان بر وجود و مفید بودن طب اسلامی اتفاق نظر دارند.

داروی امام کاظم فرمولی برای سرکیسه کردن مردم در دوران کرونا

در دوران کرونا برخی به اسم طب سنتی و اسلامی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و کسب درآمد می‌کنند و مدتی است در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مرتبط با طب سنتی، دارویی با عنوان داروی امام کاظم (ع) عرضه می‌شود و برخی به تبلیغ این دارو و اثر آن در پیشگیری از ابتلا به کرونا و درمان بیماران کرونایی می‌پردازند.

نفیسه یکتا، سرپرست دفترطبی ایرانی وزات بهداشت درباره‌ داروی منسوب به امام کاظم (ع) گفت: ادعاها در حوزه طب سنتی چند قسمت هستند، مثلاً فلان گیاه دارویی بر کرونا مؤثر است یا فلان روش مؤثر را داریم. برخی ادعاهای داروها به نام معصومین هستند و ادعای پیشگیری و درمان دارند. این ادعاها تلفیقی از باورهای مردم به طب سنتی و باورهای مردم به مقدسات هستند پس در دو حوزه باید وارد شویم.

وی ادامه داد: در مورد داروی امام کاظم (ع) چون این دارو به نام معصوم نامگذاری شده و در مورد پیشگیری و درمان ادعا دارد و می‌گوید بیمار کرونا سریع خوب می‌شود یا مصرف کننده این دارو مبتلا نمی‌شود باید، این ادعا به بوته آزمایش گذاشته شود. مسیر تأیید این دارو باید به روشی باشد که حداقل اصول علمی در آن رعایت شده باشد، در هر صورت راه بررسی بسته نیست.

سرپرست دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه این دارو بر اساس روایتی از معصوم ادعا شده است، باید در مورد قطع الصدور بودن این روایت حوزه علمیه و علمای علم رجال نظر بدهند و بعد از آن اگر مستندی درباره مؤثر بودن آن وجود دارد، به وزارت بهداشت ارائه شود تا ببینیم به شکلی می‌توان از آن استفاده کرد.

اسکندری رییس انجمن طب سنتی خراسان رضوی گفت:‌داروی امام کاظم صرفا از سوی افراد فاقد تخصص برای درمان کرونا مطرح شده و این موضوع فاقد بنیان علمی‌ است.

باید با متخلفان مدعی درمان کرونا با گیاهان دارویی برخورد شود

با این وجود باز هم شاهد تخلفاتی از سوی عطاری‌ها و برخی مراکز ارائه‌ گیاهان دارویی، به خصوص در شهرستان‌ها هستیم که با ترکیب چند گیاه دارویی و و نام گذاری آن‌ها به نام داروی امام کاظم (ع)، کسب درآمد می‌کنند و برخی فروش آنلاین هم دارند و  متاسفانه مصرف کنندگان این داروهای به ظاهر درمان کننده کرونا گرفتار مسمویت‌ و مشکلات گوارشی شدند.

باتوجه به اینکه کرونا درمان قطعی ندارد و مردم علاقه و اعتماد بسیاری به داروهای گیاهی دارند، باید نظارت بیشتری بر عطاری‌ها صورت گیرد و با افراد سودجویی که تخصص علمی ندارند و در مورد درمان کرونا اظهار نظر می‌کنند، برخورد شود و اطلاعات درست و دقیق در اختیار مردم قرار گیرد./باشگاه خبرنگار

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها