دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
آخرین اخبار کرونایی مازندران
سراسر مازندران در محاصره کرونا انگلیسی/ قائمشهر در وضعیت قرمز کرونایی/ ساری، آمل، جویبار، گلوگاه و رامسر نارنجی شدند
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جدیدترین اظهارات خود با اعلام نگرانی و هشدار از بابت افزایش آمار مبتلایان به کووید19 و نوع جهش‌یافته آن، گفته است که تمامی شهرهای مازندران درگیر کرونای انگلیسی شده، تعداد بیماران کرونایی بدحال به بیش از 2 برابر رسیده است و تنها از بعد از ظهر دیروز تا امروز، 244 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: آذر یا دی‌ماه ۹۸، کووید19 با سرعت بالایی وارد کشور شد و تاکنون قربانیان زیادی گرفت. نه‌تنها کنترل این ویروس در نظر افکار عمومی ساده و عادی بلکه بسیاری از مسوولان و سیاستمداران کشور، نیز آن را یک موضوع پیش پا افتاده و قابل حل در زمان اندک می‌پنداشتند.

حالا با گذشت بیش از یک‌سال و چند ماه از یکه‌تازی کووید19 و اخیراً هم نوع جهش‌یافته آن، کنترل این ویروس "چندچهره" به مسئله نخست و حیاتی کشور تبدیل شده است.

آمارها نشان از آن دارد که شرایط فعلی بیش از اندازه بحرانی شده و مشارکت اجتماعی در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری‌ست. امروز دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که از بعد از ظهر روز گذشته تا امروز 15 فروردین‌ماه 1400، براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 680 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شده و از این تعداد یک‌هزار و 572 نفر از آنها بستری شدند.

در این مدت، 161 بیمار کووید19 نیز جان خود را از دست دادند و با این حساب، مجموع قربانیان کرونا در ایران به 63 هزار و 160 نفر رسیده است.

تاکنون 13 میلیون و 111 هزار و 118 تست تشخیص کووید19 در کشور انجام گرفت. یک‌میلیون و 932 هزار و 74 نفر ابتلای قطعی به کووید19 در کشور داشتیم و البته از این تعداد، یک‌میلیون و 650 هزار و 569 نفر بستری‌شده بهبود یافتند و از مراکز درمانی ترخیص شدند.

در حال حاضر، 4 هزار و 57 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تازه‌ترین وضعیت کرونا در مازندران

سراسر مازندران در محاصره کرونا انگلیسی/ قائمشهر در وضعیت قرمز کرونایی/ ساری، آمل، جویبار، گلوگاه و رامسر نارنجی شدند

دی‌ماه 99 بود که رنگ‌بندی رسمی شهرستان‌های کرونایی کشور نشان داد؛ 10 شهر مازندران، تنها مناطق قرمز در کشور هستند. نزدیک نوروز با تشدید محدودیت‌ها و پروتکل‌ها خبری از وضعیت قرمز کرونایی در استان نبود، با این حال به این جهت که تجربه سال گذشته نشان داد عده‌ای از هم‌وطنان بی‌اعتنا به هشدارها و محدودیت‌ها از هر روشی وارد استان می‌شوند، لذا محدودیت‌ها تشدید و جریمه‌ها سنگین‌تر شد.

... اما باز هم گوش برخی‌ها به این مسائل بدهکار نبود و سرانجام بی‌اعتنا به محدودیت‌ها، عبور از خطوط قرمز کرونایی و اعتماد کاذبی که با داشتن خودوی شخصی، بهانه‌ی رفتن به ویلای شخصی و خارج نشدن از آن، استفاده از ماسک و بعضاً دستکش به آنها دست می‌داد، در نوروز 1400 وارد مازندران شدند.

هشدارهای ستاد ملی کرونا و پیرو آن هشدارهای ستاد استانی به‌ویژه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل از بابت ورود نوع جهش‌یافته ویروس انگلیسی بی‌جهت نبود و اکنون پاسخ سهل‌انگاری‌ها و عادی‌انگاری‌ها مشخص شده است.

سراسر مازندران در محاصره کرونا انگلیسی/ قائمشهر در وضعیت قرمز کرونایی/ ساری، آمل، جویبار، گلوگاه و رامسر نارنجی شدند

جدیدترین آمار شهرهای قرمز، زرد و نارنجی کرونایی در مازندران

در حال حاضر براساس نقشه رنگ‌بندی کرونایی، وضعیت شهرستان قائمشهر در مازندران قرمز است، ساری، آمل،  جویبار، گلوگاه، و رامسر نارنجی هستند، و بقیه شهرستان‌های استان زرد هستند.

معنای رنگ قرمز بسیار پُرخطر است، زرد به معنای خطر متوسط و نارنجی به معنای وضعیت پُرخطر است. در حال حاضر هیچ شهر مازندران دارای رنگ آبی یعنی کم‌خطر نیست.

ویروس کرونا انگلیسی سوش غالب کرونا در مازندران

سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران صراحتاً اعلام کرد؛ ویروس جهش‌یافته سراسر مازندران را فرا گرفته است.  

او از بابت احتمال ورود مازندران به پیک چهارم کرونا در هفته‌های آینده هشدار جدی داده و اعلام کرده که نوع جهش‌یافته ویروس کرونا(کرونای انگلیسی) در حال حاضر سوش غالب کرونا در سطح استان است.

این مقام مسوول همچنان بر استفاده از ماسک به‌عنوان جدی‌ترین گزینه در برابر ابتلا به کووید19 تأکید و اظهار کرده است که مردم باید این مهم را جدی بگیرند و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی به‌طور جدی رعایت نشود، با شیب بسیار تند وارد پیک چهارم کرونا خواهیم شد.

دو برابر شدن بیماران کرونایی بستری در مازندران

همچنین اعلام شده که بیماران کرونایی بستری بدحال در مازندران در شروع سال جدید افزایش بیش از دوبرابری داشته است؛ توضیح اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در مازندران در اول فروردین 441 نفر بوده و در امروز 15 فرودرین ماه 1400 به 894 نفر افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد که تنها در 24 ساعت گذشته 244 بیمار جدید در استان بستری شدند. افزایش 453 بیمار بستری با رشد 103 درصدی در مدت 15 روز اول سال بسیار نگران‌کننده است به‌ویژه اینکه نتیجه نهایی دید و بازدیدهای نوروز و شکستن محدودیت‌ها و عادی‌انگاری‌ها در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز، در هفته‌های پیش‌رو مشخص می‌شود.

ستاد استانی کرونا در مازندران اعمال قوانین سختگیرانه در شهرهای قرمز و نارنجی را در دستور کار قرار داده و به تمامی دستگاه عضو ستاد اعلام کرده است.

انتهای پیام/۱۰۰۱

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها