دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
سفر به هزاره‌ها/
غارهای«هوتو» و«کمربند» از غارهای مهم تاریخی ایران هستند که در قلب تپه‌ای به نام بومی«کمربُن» در شمال شرقی ایران قرار دارند و اسرار زیادی از این سرزمین اساطیری را در سکوت محکم خود، فریاد می‌زنند.
«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

آوای خزر - آزاده بابانژاد: استان مازندران دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی اعم از تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی‌ است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند، در بین شهرستان‌های مازندران، بهشهر با داشتن بیش از 135 محوطه و بنای تاریخی ثبتی، و 10 منطقه نمونه گردشگری، به ‌"نگین گردشگری مازندران" مشهور است.

این شهرستان در بخش جلگه‌ای، از نعمت دریا، دشت‌های سرسبز، و پناهگاه حیات وحش میانکاله که ترکیب زیبایی از شبه‌جزیره، تالاب و خلیج بین‌المللی است؛ بهره می‌برد، و در بخش مرکزی آن هم عمارت‌های شاه‌عباسی مانند«چشمه‌عمارت»،«کاخ صفی‌آباد»، منطقه تاریخی ـ طبیعی«عباس‌آباد» و «باغِ شاه»، همچنین آثار سکونت‌گاهی مانند «خانه صیامیان» و مجموعه بناهای پیوسته «افغان‌نژاد»، خانه‌های توکلی و کاردلی، و اماکن مذهبی مانند حسینیه‌های فرحی و شیخ علی‌زاده، همچنین مناطقی چون«گوهرتپه» و «آسیاب‌سر»، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند.

در بخش کوهستانی هم، مناظر زیبا و خیال‌انگیزی مانند«پاسندرِز»، «سنگ‌نو»، «سرخ‌او»، «مهربان‌رود»، « جِزی»، «اسبه‌او»، همچنین مناطق تاریخی- مذهبی مانند گورستان قدیمی«سفیدچاه»، «خانه احمدعلی‌خان هزارجریبی» و «خانه شهریاری1و 2»، از نگاه گردشگران و دوستداران تاریخ و طبیعت، پنهان نمانده است.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

در ورودی شهر بهشهر، در روستایی به نام«شهیدآباد» که بیشتر به «تِروجن» مشهور است، یک تپه باستانی وجود دارد که محلی‌ها به آن‌ «کمربن» می‌گویند، کمربن در دل خود، دو غار به نام‌های «هوتو» و «کمربند» دارد.

این دو غار،در سال‌های 1328 تا 1330 هجری شمسی توسط پروفسور«کارلتون» استاد باستان‌شناسی دانشگاه فیلادلفیا ایالات متحده آمریکا، مورد کاوش قرار گرفت و قدمت آن‌ها 9‌هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) تخمین زده شد.

در جریان کاوش‌های انجام ‌شده در غار هوتو، اشیایی از سنگ چخماق مربوط به دوران پارینه‌سنگی یا پالئولیتیک(Paleolithic) به همراه سه اسکلت انسان از جمله اسکلت یک مادر و فرزند، کشف شد، این اسکلت‌ها در همان سال‌ها از ایران به آمریکا برده شد و هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری آن‌ها در دست نیست، فقط همین مشخص است که جایشان در یکی از موزه‌های آمریکا است.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

در عمیق‌ترین نقطه از غار هوتو، سنگریزه‌هایی از عصر یخچال‌ها، و در طبقات مختلف آن آثاری از عصر آهن تا دوران نوسنگی یا نئولیتیک (Neolithic)، مشاهده شد.

در واقع غار هوتو، دربردارنده آثار تمدن دوران آهن و برنز و مس( Calcholithic)، و نوسنگی است.

وجود این تمدن‌ها در نتیجه دیگر تحقیقات کارلتون در سال 1949 میلادی، که در غارهای «بیستون» کرمانشاه، «تمتمان» ارومیه، و «خونیک» خراسان به دست آمد، تایید شد.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

به اذعان پروفسور کارلتون، در هیچ‌یک از نقاط ایران، اطلاعات مبسوطی راجع به تمدن‌های گذشته مردم این سرزمین، مانند آن‌چه در غار هوتو کشف شد، به دست نیامد.

اما غار«کمربند» هم در فاصله یکصدمتری از غار هوتو قرار دارد، این غار دارای 6طبقه و 28 قشر 20 سانتی‌متری است که به دوران میانه‌سنگی و نوسنگی باز می‌گردد، طبقات اول و دوم  آن شامل آثار دوران نوسنگی جدید است، طبقه سوم هیچ شباهتی به طبقه دوم از حیث باستانی ندارد بلکه به عصر نوسنگی و سفال باز می‌گردد.

در طبقه چهارم، آثاری از دوران پارینه‌سنگی مانند چاقوهای کوچکی از جنس چخماق و استخوان‌های آهوهای پیش از تاریخ، به دست آمد.

در طبقه پنجم از غار کمربند، تیغه‌هایی از جنس چخماق و قطعاتی از استخوان سگ دریایی کشف شد.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

در طبقه آخر هم خاک رس و شن و ماسه بود که در روی قشرهای آب زیرزمینی قرار داشت.

غارهای هوتو و کمربند، البته در فهرست آثار تاریخی قرار دارند، اما حفاظت خوبی از آن‌ها نمی‌شود و حتی تا 10 سال پیش برای بسیاری از اهالی شرق مازندران هم ناشناخته بود.

از سال 86، به همت عده‌ای از جوانان تحصیلکرده و مجرب روستای شهیدآباد، شرکتی به نام " تعاونی سبزگستر هوتو" با 23 نفر تشکیل شد و اکنون بیش از 300 سهام‌دار دارد.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

این افراد، طی توافقاتی که با منابع طبیعی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در سال 89 انجام دادند، توانستند اجازه بهره‌برداری اصولی از تپه باستانی«کمربن» را برای مصارف گردشگری با هدف ایجاد اشتغال و احیای ارزش‌های تاریخی غارهای هوتو و کمربند، به‌دست آورند.

اکنون مجتمع زیبایی با امکانات درخور توجه در جوار غارهای کمربند و هوتو دایر شده است، این امکانات شامل پارک، سرویس‌های بهداشتی، خانه مازندرانی و فروشگاه است.

تالار و رستوران هوتو هم با بهره‌گیری از آخرین روش‌های ساخت به‌ویژه در بحث سرمایشی و گرمایشی در فضایی به وسعت 2 هزار مترمربع ساخته شده است که بیش از حدود 3 میلارد تومان توسط سهامداران صرف ساخت آن شده است.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

تپه باستانی هوتو در مجموع شامل 6 هکتار است که نیمی از آن توسط شرکت تعاونی سبزگستر هوتو، به منطقه گردشگری تبدیل شد اما نیمی دیگر در حصار بومیان برای مصارف کشاورزی قرار دارد که می‌طلبد منابع طبیعی برای بازپس‌گیری این عرصه‌ها وارد میدان شود.

یکی از زیبایی‌های این منطقه و پیرامون غارهای کمربند و هوتو، وجود درختچه‌های وحشی انار ترش و رویش گیاهان و سبزی‌های دارویی است که در فصل برداشت، به اشتغال‌زایی منطقه کمک می‌کند.

شرکت تعاونی سبزگستر هوتو فضای سبزی را با استفاده از درختچه‌های انار ایجاد کرده است، به ‌طوری که در اطراف هر آلاچیق و سکو، وجود درخت انار، روحیه مضاعفی به گردشگران برای استفاده از این طبیعت زیبا را می‌دهد.

«هوتو» و «کمربند»میراثی کهن در دل«کمربُن»

چشم‌انداز بی‌نظیر مجتمع هوتو که از فراز آن می‌توان دریا و جغرافیای شهری را دید، از دیگر جاذبه‌های آن است.

برگزاری هرساله جشنواره انار از سال 91، برگزاری همایش‌های پیاده‌روی به مناسبت‌های مختلف به مقصد مجتمع هوتو، نتیجه چشم‌انداز و طبیعت زیبای این منطقه تاریخی ـ طبیعی است.

شرکت تعاونی سبزگستر هوتو بیش از همه تلاش دارد تا از ارزش‌های تاریخی غارهای کمربند و هوتو، صیانت شود.

تصاویر: آزاده بابانژاد

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار