دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

بقایای جسد فوتبالیست افغان در بدنه هواپیما
زکی انوری بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان یکی از افرادی بود که با سقوط از بدنه هواپیمای آمریکایی در فرودگاه کابل جان خود را از دست داد. زکی انوری بازیکن تیم ملی فوتبال جوانان افغانستان یکی از افرادی بود که در تلاش برای گرفتن بدنه هواپیمای نظامی آمریکایی قصد ترک افغانستان را داشت، اما پس از بلند شدن هواپیما سقوط کرد و جان باخت. بخشی از جسد این بازیکن در بدنه هواپیما باقی مانده بود.

فرزند احمد شاه مسعود: مقاومت علیه طالبان آغاز شد
فرزند احمد شاه مسعود در مقاله ای واشنگتن پست با اعلام اینکه مقاومت علیه طالبان آغاز شده و اینکه او قص دارد راه پدرش را ادامه دهد نوشت:  ولایت پنجشیر آخرین سنگر آزادی افغانستان است که از آن دفاع می‌کنیم. او  گفته که برای مقابله با طالبان، ذخایر سلاح و مهماتی در پنجشیر وجود دارد که از زمان حیات پدرش در آنجا ذخیره شده بود، زیرا به گفته وی، انتظار آمدن چنین روزی را داشت. به گفته او، در ۷۲ ساعت گذشته، برخی افغان‌ها برای پیوستن به مقاومت علیه طالبان به پنجشیر آمده‌اند.

صداوسیما طالبان را بزک نکند؛ حامیان این گروه پشیمان خواهند شد
مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌گوید: گروه تروریستی طالبان بعد از تحکیم قدرت به تمام وعده‌هایش پشت پا خواهد زد و درصدد تحقق اهداف قرون وسطائی خود برخواهد آمد. او نوشته  آنچه این روزها رسانه ملی ما از این گروه ترسیم می کند غیرواقعی است کما اینکه تحلیل گران سفارشی نیز این روزها تلاش می کنند چهره ای بزک کرده از طالبان به افکار عمومی ارائه نمایند. او نوشت: بهتراست کسانی که در ایران به جذب این گروه امید بسته‌اند، در تحلیل خود تجدیدنظر کنند و مطمئن باشند اگر به راهی که در پیش گرفته اند ادامه دهند، بعد از آنکه پرده‌ها کناربروند و توطئه مشترک آمریکا و طالبان علیه ملت افغانستان وعلیه جمهوری اسلامی ایران برملا شود، پشیمان خواهند شد.

اعلام اعزام کشتی حامل سوخت از ایران به لبنان
سید حسن نصرالله از حرکت قریب الوقوع کشتی‌های حامل سوخت خریداری شده از ایران برای لبنان خبر داد و گفت، کشتی اول حامل گازوئیل است چون اولویت بیشتری دارد. «ان شاء الله این کشتی‌ها به سلامت به لبنان می‌رسند». دبیر کل حزب الله تاکید کرد پس از این کشتی، کشتی‌های دیگری هم به طرف لبنان خواهند آمد. اولویت ما در کشتی که از ایران می‌آید، گازوئیل است، زیرا این نوع سوخت، اهمیت بسیار حیاتی دارد. او گفت: از لحظه آغاز حرکت کشتی ایرانی، ما آن را به مثابه خاک لبنان در نظر خواهیم گرفت. ما ذلت مردم‌مان را نمی‌پذیریم. سید حسن نصرالله افزود: کسی مرتکب اشتباه به چالش کشیدن ما نشود زیرا این مسئله مرتبط با عزت ملت ماست و ما نمی‌پذیریم که این ملت خوار شوند.

آمریکا: دیگر اشرف غنی را به رسمیت نمی‌شناسیم
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که این کشور دیگر رئیس‌جمهوری فراری افغانستان را به رسمیت نخواهد شناخت.

پدر علم کویرشناسی ایران درگذشت
پرفسور پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار که به "پدر علم کویرشناسی ایران" شهرت دارند، در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

گزارش عجیب درباره واکسیناسیون اشتباه از آب درآمد
دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با تاکید بر لزوم تحلیل درست داده‌های تحقیقات منتشر شده پیرامون کرونا، در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت علت نادرست بودن این اطلاعات را متذکر شد.او نوشت: اشکالات اساسی روش شناسی در نامه مذکور و ابهامات متعدد، تحلیل داده‌ها را دچار سوگیری و خطا کرده است . او به عنوان مثال نوشت: تاریخ شروع ثبت اطلاعات و خاتمه واکسیناسیون در نمونه‌ها مشخص نیست و تعداد دوزهای تزریقی کلی و به تفکیک نامشخص است. به نوشته او، پخش این گزارش پر اشتباه می‌تواند بر استقبال مردم از واکسیناسیون حداکثری اثر مخرب بگذارد . او پرسیده: چطور ممکن است از۹۱۲۱۰ نفری که نوبت اول واکسن را دریافت و به بیمارستان مراجعه کرده اند همگی بستری شده باشند؟ و اینکه مرگ ۱۱ درصد بستری شدگان عادی چگونه توجیه می‌شود؟

به سپیده قلیان مرخصی اعطا شد
رئیس سازمان زندان‌ها از اعطاء مرخصی به سپیده قلیان خبر داد و نوشت: در روزهای اخیر بسیاری از محکومین امنیتی از امتیازات قانونی بهره‌مند شدند. خانم سپیده قلیان نیز در همین راستا با مرخصی، به آغوش خانواده بازگشت.

عبور آمار قربانیان کرونا از مرز ۱۰۰ هزار نفر
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که متاسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۵۶۴ بیمار مبتلا به کرونا فوت کردند و با این احتساب مجموع جانباختگان این بیماری از ۱۰۰ هزار نفر گذشت.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار