دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به ۵ مهر ۱۴۰۰ تعداد ۱۴ هزار و ۴۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۱۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۹۹۰ نفر رسید. همچنین ۲۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۹ هزار و ۶۴۹ نفر رسید.

شهادت دو نفر در یک مرکز تحقیقاتی سپاه
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سید مرتضی کریمی و حسین عابدی از مجروحان حادثه آتش سوزی در یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی سپاه در غرب تهران خبر داد.

آمار زائران ایرانی که به عراق رفتند/ یک فوتی و ۳۶ مجروح
در حالی که برای ورود شصت هزار ایرانی به عراق برای راهپیمایی اربعین توافق شده بود، رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با سرکنسول ایران در کربلا گفت: بر اساس برآوردها بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد خاک عراق شده اند. علیرضا رشیدیان همچنین در گفت و گو با یکی از برنامه های تلویزیونی گفت: تجمعات زائران در پشت مرزهای عراق منجر به کشته شدن یک نفر، مجروحیت ۳۶زائر و روی مین رفتن یک نفر دیگر شده است.

شکست حزب مرکل پس از ۱۶ سال
براساس نتایج اولیه انتخابات آلمان حزب سوسیال دموکرات با ۲۵.۷ درصد آرا در صدر نتایج قرار گرفت و بلوک محافظه‌کار حاکم ۲۴.۱ درصد آرا به دست آورده است. حزب سبزها در این انتخابات بهترین نتیجه را در تاریخ خود کسب کرده و با ۱۴.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. اولاف شولتز، گفته پیام رای مردم آلمان برای او به معنای پایان بخشیدن به حضور آنگلا مرکل و حزبش بر مسند برلین بوده است.

ایران: سایت کرج مشمول تفاهم با آژانس نبود
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین های نظارتی در مجتمع تسای کرج، نوشت:  از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرند. به همین خاطر بود که از عبارت "تجهیزات مشخص شده" در بیانیه مشترک استفاده گردید. از اینرو، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و قطعا فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک است.

طالبان خانه‌های مردم هزاره را آتش زد
طالبان برای شیعیان هزاره در دایکندی و گیزاب ضرب الاجل تعیین کرده و خانه‌های برخی از آنان را به آتش کشیده است. در تصاویر منتشر شده خانە‌های ویران شده مردم هزاره در برخی از روستا‌ها مشهود است. براساس گزارش‌های منتشر شده اخیر، بیش از ۸۰۰ خانواده در شهرستان‌های گیزاب و پاتوی ولایت دایکندی، از سوی مقامات محلی طالبان دستور کوچ اجباری دریافت کرده‌اند. تاکنون ۴۰۰ خانواده در روستای کندیر شهرستان گیزاب خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و ساکنان ۱۵ روستای دیگر برای تخلیه خانه‌های خود ضرب‌الاجل دریافت کرده‌اند. ساکنان روستا‌هایی که به اجبار باید خانه‌هاشان را ترک کنند، از قوم هزاره و پیرو مذهب شیعه هستند.

کاهش مرگ‌های کرونایی با افزایش واکسیناسیون
وزارت بهداشت اعلام کرد روند کاهش مرگ و میر روزانه بیماری کرونا در کشور پس از عبور از قله خیز پنجم بیماری مشهود بوده به گونه ای که مرگ و میر جدید روزانه در ۱۶ استان کشور، امروز کمتر از ۵ نفر بود که یکی از عمده ترین دلایل آن در کنار فداکاری ها و تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا است. اکثر این استانها از استانهایی بوده اند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بوده و یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است.

رئیس جمهور آذربایجان خواستار مالیات از کامیون‌های ایرانی شد
خبرگزاری آناتولی ادعا کرده است که حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز در بازه زمانی ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور امسال وارد قلمرو قره باغ کوهستانی شده‌اند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره این ادعا گفته است که «این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می‌کنند. این چیزی است که به طور مداوم در جریان دوران اشغال [قره باغ توسط ارمنستان] رخ می‌داده است». علی‌اف همچنین گفت که در صورتی که ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند. اردیبهشت ماه امسال سفارت ایران در باکو ارسال هرگونه کالا از سوی کامیون‌های ایران به قره باغ از مسیر لاچین را تکذیب کرده بود.

اتهام زنی نخست وزیر اسرائیل علیه رئیسی
نخست وزیر اسرائیل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اتهامات و ادعاهای بی اساسی را علیه ایران مطرح کرد. نفتالی بنت با طرح اتهاماتی علیه ایران را کشوری خواند که قصد حاکمیت بر خاورمیانه زیر چتر هسته ای دارد. وی به طرح اتهاماتی علیه ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران پرداخت. بنت دولتش را در محاصره حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعه و حماس خواند که به گفته وی هر سه مورد حمایت ایران و هدفشان نابودی این رژیم است. نخست وزیر اسرائیل در ادامه ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی از جمله عراق، لبنان، سوریه و یمن متهم کرد. وی در ادامه با بیان این که ایران یک جهش بزرگ هسته ای در پیش گرفته است ، مدعی شد که ایران از تمام خطوط قرمز هسته ای عبور کرده است و حتی معاهدات آژانس را نقض می کند. بنت گفت: برنامه هسته ای ایران به یک نقطه حساس و حیاتی رسیده است و صبر ما نیز به یک نقطه حیاتی رسیده است.

اشرف غنی حمایتش از طالبان را تکذیب کرد
به دنبال نشر مطلبی در صفحه رسمی فیسبوک اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان مبنی بر حمایت از حکومت طالبان، وی در رشته توییت گفته که حساب فیسبوکش هک شده است.

انتهتی پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار