دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
در پایش نمایندگان محیط زیست و دامپزشکی از بهشت پرندگان ایران عنوان شد
تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان
تالاب بین‌المللی میانکاله در حالی شاهد ورود میهمانان زمستان‌گذران خود است که در دو سال گذشته 89 هزار پرنده مهاجر در این ذخیره‌گاه زیست‌کره تلف شده‌اند و اکنون با پایش‌های مستمر امید می‌رود شاهد تکرار تراژدی در بهشت پرندگان ایران نباشیم.

به گزارش آوای خزر، صبح امروز با حضور معاون سازمان دامپزشکی، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان مربوطه از استان مازندران و شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه، پایش زیست‌محیطی در ضلع جنوبی تالاب بین‌المللی میانکاله در محدوده دریای آرام شهرستان گلوگاه(آبادگران) انجام شد.

این پایش با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران و احتمال تکرار تلفات ناشی از آنچه که "بوتولیسم" گفته می‌شود، دارای اهمیت است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل محیط زیست مازندران در حاشیه این پایش در گفتگو با خبرنگار آوای خزر، با اشاره به اینکه دو سال متوالی تلفات بالای پرندگان را در میانکاله داشتیم؛ تصریح کرد: در سال 1398 تعداد 38 هزار و 500 لاشه از گونه‌های مختلف از ابتدای بهمن‌ماه - و قبل‌تر از آن شاید اتفاق افتاده باشد -  تا دهه دوم اسفندماه فروکش کرد و به انگشت‌شمار رسید که توانستیم جمع‌آوری لاشه‌ها را متوقف کنیم.

تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان

مرگ 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال

کورس ربیعی ادامه داد: در سال 1399 نیز نخستین مورد تلفات از 9 بهمن‌ماه و یک‌هفته دیرتر از سال پیش آغاز شد. در این سال نیز نزدیک به 50 هزار و 500 لاشه جمع‌آوری شد. باتوجه به تجربه‌ای که از سال 1398 داشتیم، پایش‌ها، تفکیک گونه‌ها و جمع‌آوری لاشه‌ها منظم بود.

این مسوول با اعلام اینکه 34 گونه پرنده مختلف که تقریباً 92 درصد آنها چنگر معمولی، و 13 گونه مرغابی، همچنین فلامینگوها و کشیم‌های بزرگ و گردن سیاه در دو سال گذشته تلف شدند، این را هم اضافه کرد که کاکایی‌ها و باکلان‌ها، و تعداد انگشت‌شماری از پرندگان کنارآبزی نیز در لیست تلفات دیده شدند.

تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان

او اما از تلفات برخی گونه‌های کمیاب ازجمله اردک سرسفید و مرگوس گفت که مرگ آنها از این جهت که زیستگاهی غیر از میانکاله ندارند و حتی اگر محیط آبی در مسیر پیدا کنند باز هم مقصد نهایی آنها میانکاله است، حائز اهمیت دانست و اظهار امیدواری کرد که امسال شاهد تلفات پرندگان در این میحط نباشیم.

پایش‌های مستمر در تالاب میانکاله

نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این پایش به خبرنگاران می‌گوید: باتوجه به تلفات دو سال گذشته پرندگان آبزی و کنارآبزی امسال پایش‌ها با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز در این پایش حضور داشت و از اقدامات مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست در پیشگیری از تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله گفت.

تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان

سید بهمن نقیبی با بیان اینکه پایش‌ها در تالاب میانکاله به صورت مداوم انجام می‌شود، افزود: به دلیل تجربیات تلخی که در دو سال گذشته داشتیم و از اینکه بار دیگر شاهد تلفات پرندگان مهاجر باشیم، نگرانیم.

او با اشاره به اینکه همکاری‌های بین‌بخشی و مدیریت مناسب در زمان بحران‌ها و حوادث زیست‌محیطی در کاهش تلفات بسیار حائز اهمیت است از همکاری خوب سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی و ادارات استانی و شهرستانی تابعه در حوزه مازندران و گلستان در دو سال گذشته گفت.

تاکنون تلفات پرندگان در میانکاله مشاهده نشد

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این پایش با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر در میانکاله و پایش‌های مستمری که انجام می‌شود، به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه تاکنون تلفاتی از پرندگان مشاهده نشده است.

تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان

سیامک مسعودی اشاره‌ای به صحبت‌های مشترک محیط زیست و دامپزشکی در حاشیه پایش امروز داشت و این مشورت‌ها را در هم‌افزایی و مشارکت بیشتر بین این دو سازمان جهت پیشگیری از بحران و کاهش تلفات احتمالی تاثیرگذار دانست.

او اعلام کرد که همکاری‌های ما ادامه دارد و به محیط زیست استان‌های مازندران و گلستان و ادارات تابعه در حوزه تالاب میانکاله اعلام کردیم که نمونه‌های مشکوک در اسرع وقت به دامپزشکی ارسال شود.

احیای میانکاله به شکل مطلوب زمانبر است

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع مسلم خشکسالی، و پایین‌آمدن طراز آب میانکاله است که شرایط خوبی برای این تالاب نیست.

تلف‌شدن 89 هزار پرنده مهاجر در میانکاله طی 2 سال/ پایش‌های مستمر و نگرانی از تکرار تراژدی در بهشت پرندگان

مسعودی در پایان گفتگو با اظهار امیدواری از اینکه در ماه‌های آینده اقداماتی که در دو سال گذشته انجام شد و در حال ادامه است، موثر باشد، این را هم اضافه کرد که " به هر حال احیای میانکاله به شکل مطلوب زمانبر است".

به گزارش آوای خزر، رئیس محیط زیست طبیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران، رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، مدیران و تعدادی از کارشناسان و محیط‌بانان ادارات محیط زیست و دامپزشکی بهشهر و گلوگاه نیز در پایش امروز نمایندگان سازمان‌های دامپزشکی و محیط زیست حضور داشتند.

انتهای پیام/1001/آزاده بابانژاد/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار