دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
آوای خزر از دلایل تلفات تنها پستاندار خزر گزارش می‌دهد
ابهام جدید درباره مرگ فوک‌های خزری؛ تغییر اکوسیستم یا مانور نظامی؟
سازمان دامپزشکی و مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری در ردّ فرضیه تلفات فوک‌های خزری بر اثر عوامل عفونی به نظر مشترکی رسیده‌اند اما درباره علت نهایی، مدیر مرکز حفاظت فوک خزری معتقد است که مانور نظامی، مرگ این جانداران دریایی را رقم زده است اما سازمان دامپزشکی علت این مرگ و میرها را تغییر اکوسیستم اعلام کرده که به نظر می‌رسد همان گزینه نظامی باشد اما با ادبیات دولتی!؟
آوای خزرآزاده بابانژاد: فوک خزری تنها پستاندار پهنه آبی در دریای باقی‌مانده از دوران تتیس است و اکوسیستم دریای کاسپین به این گونه‌ی مهم که در رأس هرم غذایی قرار دارد، وابسته است. بی‌شک هرگونه اختلال و بی‌نظمی بر اثر عوامل طبیعی یا غیرطبیعی در یک گونه از موجودات، در حیات سایر گونه‌ها تأثیرگذار است و اگر در این چرخه، رأس زنجیره غذایی دچار مشکل شود، این تأثیرگذاری بیشتر نمایان می‌شود.

تعداد فوک‌های خزری که در نیم قرن اخیر از یک میلیون به کمتر از ۱۰۰ هزار قلاده کاهش یافته است، در لیست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد و از این‌رو زاد و ولد و مرگ و میر آن‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بعد منفی یعنی تلفات، چرایی این موضوع با تمامی کشور‌های مشترک‌المنافع خزر به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گفته مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا روز گذشته ۲۳ آبان‌ماه، ۵۴ لاشه فوک خزری در سواحل جنوبی خزر (مازندران، گیلان و گلستان) کشف شده است که ۱۰ تا ۱۲ قلاده به دلیل عوامل طبیعی تلف شده‌اند و مرگ ۴۲ تا ۴۴ قلاده مشکوک است.

امیر صیاد شیرازی در گفتگو با آوای خزر، اعلام داشت که این تلفات در سایر کشور‌های خزر نبوده است و همه گزینه‌های محتمل ازجمله دیستمپر، آنفلوآنزا و مسمومیت حاد نیز بر اساس تجزیه و تحلیل روی نمونه‌های ارسالی، رد شده است.
 
رد شدن فرضیه بیماری در فوک‌های تلف‌شده خزری

او می‌گوید: سازمان دامپزشکی باید نتیجه را به صورت کتبی به مرکز اعلام کند تا ما آن را در اختیار رسانه‌ها بگذاریم، اما تاکنون مکاتبه‌ای نشده است.

صیاد شیرازی معتقد است با کنار گذاشتن گزینه‌های اعلام‌شده، و اطمینان نسبت به ردّ فرضیه مرگ فوک‌ها بر اثر مسمومیت؛ به همان حدس قبلی یعنی تلفات بر اثر امواج ناشی از مانور نظامی مشترک آذربایجان، ترکیه و پاکستان در خزر می‌رسیم که با آغاز تلفات فوک‌ها نیز همزمان بوده است.

این فعال محیط زیست از تماس با سایر کشور‌های حاشیه خزر گفت که هیچکدام از آن‌ها تلفات مشابه نداشته‌اند؛ یعنی تلفاتی که غیر از گاز متان و فعالیت‌های نفتی، مسمومیت‌ها و بیماری ویروسی بوده باشد، گزارش نشده است.

او همچنان معتقد است وقتی تمام گزینه‌های احتمالی در این اتفاق بررسی و منفی اعلام شده است، بنابراین تنها، گزینه مانور نظامی باقی می‌ماند.
 
علت مرگ فوک‌های خزری موارد عفونی نبوده است
 
پیرو این گفتگو موضوع را با رئیس سازمان دامپزشکی نیز مطرح کردم. آقای صفرعلی ماکنعلی می‌گوید: علت مرگ، بر اثر موارد عفونی نبوده است.
 
او ادامه داد: بر اساس اقدامات و انجام آزمایشات‌ها، تحلیل‌های کارشناسان سازمان دامپزشکی حکایت از این دارد که تغییر اکوسیستم سبب مرگ و میر در فوک‌های خزری شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: گزارش نهایی و کامل تحقیقات، توسط دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان اعلام می‌شود.
 
به گزارش آوای خزر، به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه سازمان دامپزشکی و مرکز حفاظت فوک خزری هر دو در ردّ فرضیه تلفات فوک‌های خزری بر اثر عامل عفونی به نتیجه مشترکی دست یافتند و تنها گزینه نظامی باقی می‌ماند؛ آنچه سازمان دامپزشکی به عنوان تغییر اکوسیستم مطرح کرده است، همان مانور نظامی باشد البته با ادبیات دولتی!؟ ضمن اینکه سازمان دامپزشکی باید بگوید منظور دقیق او از تغییر اکوسیستم و عامل این دگرگونی چیست. 
 
آوای خزر: آذربایجان، ترکیه و پاکستان مانور مشترک "۳ برادر"  را اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۱ در باکو آغاز کردند.
 
در همین رابطه بخوانید: http://www.avayekhazar.ir/fa/news/40804/

انتهای پیام/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار