دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
انار یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ است که خواص زیادی دارد و در فصل پاییز و اوایل زمستان به ثمر می‌رسد. این میوه با پوستی قرمز و گاهی اوقات سیاه ‌یا حتی زرد با دانه‌هایی قرمز در برخی کشور‌ها مثل پاکستان، ایران، عراق، ترکیه و افغانستان کشت می‌شود.

به گزارش آوای خزر، تنوع انار‌های کشت شده در ایران بسیار زیاد است و از این رو برای ما میوه‌ای بسیار پر اهمیت از نظر صادرات محسوب می‌شود. طبع این میوه سرد و خشک است و هرچه ترش‌تر باشد این ویژگی پررنگ‌تر می‌شود. بهترین زمان مصرف انار قبل از صبحانه است.

‌انار علاوه بر مصرف به صورت میوه به صورت رب انار، مربای انار، آب انار و لواشک نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد، از پوست آن نیز رنگ‌های طبیعی و سنتی بدست می‌آید. در ادامه این مطلب خواص و مضرات این میوه بهشتی را بیشتر بیان می‌کنیم.

درمان مشکلات پوستی از خواص انار

آب انار می‌تواند برای از بین بردن خشکی پوست و آبرسانی به آن مورد استفاده قرار گیرد، چون ساختار آب انار به نحوی است که می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند. به دلیل اینکه انار منبع ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌هایی مثل پروانتوسیانیدین و فلاونویید است برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس آن بسیار موثر است.

می‌توان پوست انار را با عصاره لیمو و عسل مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را به صورت و گردن مالید و با این کار برای پاک کردن لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست استفاده نمود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه برای درمان جوش و آکنه صورت بسیار مفید است به طوری که با ترکیب نمودن دانه انار به صورت له شده و زردچوبه می‌توان آسیب‌های پوستی را از بین برد. از روغن دانه انار نیز برای درمان اگزما، پسوریازیس و ملاسما استفاده می‌شود.

تاثیرات مصرف انار روی مو

عصاره انار می‌تواند با تقویت فولیکول‌های مو از ریزش آن جلوگیری کند. دانه‌های انار نیز خاصیتی دارند که روغن به دست آمده از آن می‌تواند مو‌های خشک و آسیب دیده و مجعد را حالت بخشد، برای همین است که در بسیاری از محصولاتی که برای پوست و مو ساخته می‌شود از عصاره انار استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد قلب با مصرف آب انار

خوردن آب انار منجر به کاهش التهابات شریان‌ها می‌شود و آن‌ها را منعطف‌تر کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. همچنین آب انار سطح کلسترول بد را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. مصرف آب انار باعث جلوگیری از تشکیل پلاک در دیواره عروق شده و منجر به بهبود خونرسانی قلب می‌شود و با وجود آنتی اکسیدان‌هایی که دارد از لخته شدن خون و بروز سکته جلوگیری می‌کند.

تاثیرات انار روی دیابت

خاصیت آنتی اکسیدانی انار به گونه‌ای است که با بیماری‌هایی مثل دیابت که حاصل رادیکال‌های آزاد بوده مقابله می‌کند، همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در انار برای کاهش التهابات و عوارض قند خون بالا مثل درد و خستگی‌های عضلانی موثر واقع می‌شود و بهبود حساسیت بدن به انسولین ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. آب انار چربی کبد را کاهش داده و یکی دیگر از مشکلات دیابتی‌ها را برطرف می‌کند.

کنترل فشار خون دیگر معجزه انار

عصاره انار می‌تواند از تورم رگ‌های خونی جلوگیری کرده و با کمک به جریان خون فشار وارده بر دیواره شریان‌ها را کاهش دهد و مثل یک اسپرین طبیعی خون را رقیق کرده و از فشار خون جلوگیری کند.

خاصیت ضد سرطانی انار

انار حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزادی که به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند می‌شود. همچنین عصاره انار القا کننده آپوپتوز است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی باعث ازبین رفتن آن‌ها نیز بشود. انار برای جلوگیری از ابتلا به سینه و سرطان پروستات بسیار مفید است.

سیستم ایمنی بدن با مصرف انار

در انار آنتی اکسیدان‌هایی وجود دارد که گلبول‌های سفید را تحریک کرده و باعث افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود. همچنین انار با خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی باکتری‌های دهان را که باعث عفونت و پوسیدگی دندان می‌شود از بین می‌برد.

انار و هضم غذا

مصرف انار باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و همچنین دفع راحت ادرار و عفونت دستگاه دفع آن می‌شود. همچنین مصرف انار با پره‌های سفید آن که سرشار از فیبر است باعث روان شدن حرکات مواد در روده‌ها شده و یبوست را بهبود می‌بخشد.

رفع کم خونی با مصرف انار

انار سرشار از آهن بوده و به تولید گلبول قرمز در خون کمک می‌کند. برای همین افرادی که با کم خونی درگیر هستند با مصرف انار می‌توانند کم خونی خود را درمان کنند. کسانی که چشم‌های ملتهب و قرمزی دارند نیز با ریختن چند قطره از عصاره انار در چشم می‌تواند آن را از بین ببرند.

فواید انار برای زنان باردار

انار با دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و اسید فولیک برای زنان باردار بسیار مفید است. مصرف انار باعث بهبود جریان خون در بدن مادر و جنین می‌شود. همچنین پتاسیم موجود در آب انار باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات ماهیچه‌ای در دوران بارداری شده و می‌تواند زایمان راحتی را برای زنان باردار فراهم آورد. در ضمن مصرف انار باعث کاهش آسیب دیدگی جفت و مغز کودکان بر اثر کمبود اکسیژن می‌شود.

مضرات مصرف انار

• انار به علت این که منبع غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است دیر هضم است و در خوردن آن نباید زیاده روی کرد.

• افراد سرد مزاج بهتر است از خوردن انار زیادی جلوگیری کنند چرا که باعث نفخ معده می‌شود و بهتر است این افراد آن را با چیزی که طبع آن مثل زنجبیل گرم است مصرف شود.

• خوردن انار برای افراد دارای زخم معده و روده مضر است و باید از خوردن آن پرهیز کرد.

• خوردن انار برای بیماران ریوی ممکن است آسیب رسان باشد پس در مصرف آن باید احتیاط نمود.

• مصرف بیش از اندازه آب انار باعث یبوست می‌شود.

• افرادی که به بعضی از مواد غذایی آلرژی دارند ممکن است با خوردن انار برخی علائم مانند زخم و درد در دهان، خارش و مشکلات پوستی، تورم گلو و صورت در آن‌ها بروز پیدا کند.

• مصرف زیاد از حد انار باعث افزایش کالری و چاقی می‌شود و کسانی که رژیم غذایی لاغری دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

• با توجه به اینکه پیش از این گفته شد که مصرف انار برای دیابتی‌ها مفید است، اما لازم به ذکر است تمامی میوه‌ها نیز حاوی قند هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها خود باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند.

• زیاده روی در مصرف انار باعث اختلالات جنسی و کاهش نیروی جنسی به خصوص در مردان می‌شود./جامعه24

انتهای پیام/1005

برچسب ها: انار ، خواص انار
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار