دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
آیت‌الله لائینی:
ضعف مدیریت آب‌های سطحی در مازندران
نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری اظهار داشت: مدیریت آب‌های سطحی در مازندران ضعیف است؛ سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی داریم که از این مقدار دو سوم آن تبخیر می‌شود.

زهرا شریفیآوای خزر: آیت‌الله محمد باقر محمدی لائینی در خطبه‌های نماز جمعه ساری نمازگزاران را به تقوای الهی و پارسایی توصیه کرد و گفت: استغفار راهی برای آمرزش و بخشیدن خداوند از گناهان افراد است.

وی به ۱۴ بهمن‌ماه روز ملی فناوری فضایی اشاره کرد و افزود: در این روز جمهوری اسلامی ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره "امید" توانایی خود را در پرتاب ماهواره نشان داد؛ البته اخیراً نیز با پرتاب چند ماهواره که یکی از آن‌ها ماهواره "ثریا" با ۷۵۰ کیلومتر بود بار دیگر قدرت و دستاوردهای علمی خود را نشان داد.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین به روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره و از خدمات ارزشمند این نیرو قدردانی کرد.

وی با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها، افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در زیست محیطی و گردشگری دارند و باید از آن درست و بهینه استفاده شود.

آیت‌الله لائینی به وجود ۲۴ تالاب با ثبت جهانی در کشور اشاره کرد که دو تالاب میانکاله و فریدونکنار در استان مازندران قرار دارند که باید به عنوان سرمایه‌های ملی از آن‌ها به خوبی محافظت کنیم؛ زیرا در شرایط خشکسالی با کم‌آبی مواجهه شدند.

امام جمعه ساری با بیان اینکه مدیریت منابع آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها در مازندران ضعیف است، افزود: سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی داریم از این مقدار دوسوم آن تبخیر می‌شود، لذا درخواست داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: به دلیل ضعیف بودن مدیریت مهار آب، از این میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریا می‌ریزد حتی در مدیریت مهار آب از معدل کشورهم پایین‌تر هستیم.‌ اگر تالاب‌ها پر آب، آب‌بندان‌ها لایروبی و سدهای گلورد، هراز و زارم‌رود نیز تکمیل شوند بخشی از آب شیرین ذخیره‌سازی می‌شود.

آیت‌الله لائینی با اعلام اینکه ۴۰ هزار هکتار زمین سال گذشته دچار خشکسالی شد، از متولیان امر خواست نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی به موضوع پسماند اشاره کرد و گفت: زباله‌سوز ساری باید هر چه زودتر تمام شود، زباله‌سوز نوشهر نیز کار می‌کند اما تصفیه‌خانه آن برای تصفیه پسماند ضعیف عمل می‌کند حدود ۶۰ مترمکعب وارد زیرزمین شده و منابع آبی ما را مسموم می‌کند که باید فکری برای آن کرد.

ضعف مدیریت آب‌های سطحی در مازندران

خطیب نماز جمعه ساری در بخش دیگری از سخنانش گفت: شبکه‌های جاسوسی و منافق توسط سربازان گمنام کشف و متلاشی شده که به زودی خبر آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

آیت الله لائینی به به روز‌های مبارک دهه فجر و ورود امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: مردم ایران شاکر خداوند هستند که انقلاب اسلامی را به آنها اهدا کرده، انقلابی که با رهبری امام خمینی به پیروزی رسید، و حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۱۱ اسفند می‌تواند شکر خداوند از موهبت انقلاب باشد.

وی به خدمات ارزشمند بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: ضعف، کاستی‌ها و مشکلات نباید موجب ندیدن اقدامات باشد، در همین مازندران دو هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی و‌ نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان پروژه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر خدمت‌رسانی شایسته به مردم‌ و شهروندان گفت: مسئولان باید خود را وامدار و خدمت‌گذار مردم بدانند، زیرا این مردم همیشه التزام خود را ثابت کردند و لایق هر خدماتی هستند.

امام جمعه ساری به سالروز فتح خیبر توسط حضرت علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: امروز فلسطین اشغالی نیز خیبر دیگر است، بی‌شک مرهب‌های اشغالگر فلسطین به وسیله علی زمان نابود و فلسطین اشغالی هم قطعا آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۰۰۴/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها