به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش کشور تربیت نیروهای ماهر و موثر در جامعه است، این مجموعه بزرگ تربیتی و آموزشی کشور در صدد است که هر دانشآموز بتواند پس از فارغالتحصیل شدن حداقل یک مهارت را یاد گرفته باشد و این ربطی به رشته تحصیلی یا شاخه نظری و فنی ندارد. اما در کنار این مسیر عالی، هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش به صورت تخصصی آموزش به دانشآموزان علاقمند را برعهده دارند که در پایان دوره نیز مدرک تحصیلی و مهارتی را دریافت میکنند و برای ورود به بازار کار آماده هستند.
هرچند میل به تحصیل در رشتههای نظری مانند علوم تجربی و علوم انسانی نسبت به فنی و حرفهای و کاردانش بیشتر است، اما در 5 سال گذشته با سیاستگذاریهای دولت این روند رو به کاهش بوده و خانوادهها نیز مایل هستند فرزندانشان برحسب علاقه زودتر وارد بازار کار شوند. ضمن اینکه رشتههای مهارتی نیز متنوع شده است و حتی دانشآموزانی با معدل بالا نیز در این رشتهها تحصیل میکنند و به خوبی وازد بازار کار میشوند. این موضوع در اقتصاد خانواده و اعتماد به نفس و آینده دانشآموزان نیز تاثیرگذار است.
اما مجلس و دولت چه کردهاند؟ هیئت وزیران در جلسه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده ۱۱ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی- مصوب ۱۳۹۶- آیین نامه اجرایی قانون مذکور را تصویب کرد.
طبق ماده (1) این قانون، به منظور هماهنگی در سیاستگذاری کلان، مدیریت در برنامهریزی آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی و تربیت نیروی کار شایسته، نظام آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی که در این قانون «نظام» نامیده میشود و چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی برای تحقق اهداف مندرج در ماده یادشده ایجاد میشود.
بر اساس ماده (۴) قانون یادشده از جمله وظایف این نظام، آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز در بخشهای مختلف کشور ، طراحی، استقرار، به کارگیری، نظارت و ارزیابی چهارچوب صلاحیتهای حرفهای ملی جهت تضمین کیفیت، ایجاد هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت در برنامهریزی فعالیتهای آموزشی و تربیتی، طراحی و تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حِرَف بر اساس استاندارد ملی و بینالمللی طبقهبندی حِرَف و مشاغل است.
عصر روز گذشته در نشست شورای آموزش و پرورش مازندران، گریزی به آموزش مهارتهای فنی و حرفهای زده شد، سید مصطفی آذرکیش مدیرکل فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در ساری گفت: 7 هزار و 100 هنرستان فنی و حرفهای و کاردانش با حدود یکمیلیون دانشآموز در سراسر کشور داریم که بیش از 203 رشته مهارتی در آنها آموزش داده میشود، این رشتهها در چهار زمینه خدمات، کشاورزی، صنعت و عمرانی است.
وی افزود: در حالیکه در کشور 36 درصد دانشآموزان دوره متوسطه در رشتههای فنی و مهارتی تحصیل میکنند که این رقم در مازندران 40.5 درصد است و مازندران سعی دارد در چند سال آینده آن را به بیش از 50 درصد برساند.
مدیرکل فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مازندران در برخی شاخصها مانند کارآفرینی و ایدهبازار از استانهای پیشگام است، مهمترین رسالت آموزش و پرورش را توسعه و عدالت آموزشی اعلام و خاطرنشان کرد: اکنون در تمام مناطق آموزشی کشور پوشش 100 درصدی هنرستانی را داریم به این معنا که حتماً در هر منطقه یک هنرستان فنی و کاردانش مستقر است.
این مسئول با اعلام اینکه اخیرا برای توسعه و ترویج آموزشهای مهارتی قانون نظام آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی در هیات دولت تصویب و شورای عالی آن نیز شروع به کار کرده است، گفت: سیاستگذاری و تسهیلگری و تنظیمگری در حوزه آموزش مهارتی هدف این قانون است. همه دستگاهها در آن عضو هستند و امیدواریم با شیب ملایمی که برای مهارت آموزشی برداشته شد شاهد حضور بیشتر بچهها در رشتههای مهارتی باشیم.
آذرکیش تاکید کرد: اولویت آموزش و پرورش مهارتآموزی و کارآفرینی برای همه دورهها متناسب با اسناد بالادستی است.
وی در پایان در پاسخ به اینکه برای بهروزآوری تجهیزات براساس تغییرات تکنولوژی و گستره رشتهها و مشاغل چگونه اقدام میکنید؟ گفت: نیاز به تعامل اثربخش داریم، یکی از پیشنهادات این بود که شرکتها و موسسات خدماتی و تولیدی و شهرکهای صنعتی نیز پای کار بیایند تا هم توسعه مشارکتهای آموزش و پرورش و هم برونسپاری را داشته باشیم.
به گزارش آوای خزر، در حال حاضر بین 36 تا 38 درصد دانشآموزان در رشتههای فنی مهارتی مشغول تحصیل هستند و این عدد باید تا سال 1404 به بیش از 60 درصد برسد. همچنین ثبت نام بیش از 65 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم در رشته علوم تجربی و اصرار خانوادهها یا دانشآموز حتی در صورتی که معدل او زیر حد نصاب باشد؛ نشان از روند نامعقولی است که آموزش و پرورش را در این روزهای ثبتنام درگیر کرده است.
اخبار مازندران
انتهای پیام/ 1354