دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳

 

آوای خزر: با سردتر شدن هوا غذاهای شیرین بیشتر به دل می‌چسبند. قدیمی‌ترها برای روزهای سرد سال خرما و ارده می‌خوردند یا حلوا شکری. درست کردن نیمرو با شیره خرما یا خرما هم یکی از روش‌های گرم شدن در روزهای سرد پاییز و زمستان بود. در این میان اگر بخواهید گرم شدن در روزهای سرد از طریق خوردن غذاهای خوشمزه را مجلسی‌تر برگزار کنید بهتر است شیرین پلو را هم امتحان کنید. طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی را در آوای خزر بخوانید.

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی+مایه و مخلفات شیرین پلو

 

 

مواد لازم برای ۶ نفر

برنج: ۵ پیمانه

سینه مرغ: ۲ عدد متوسط

گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم (اگر می‌خواهید شیرین پلو را با گوشت قلقلی درست کنید)

هویج:  ۳عدد متوسط

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

کره: ۵۰ گرم

شکر: ۱ فنجان

خلال پوست پرتقال شیرین شده: ۱۰۰ گرم

خلال بادام: ۱۰۰ گرم

خلال پسته: ۵۰ گرم

پیاز: ۴ عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی زعفرانی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی+مایه شیرین پلو و مخلفات شیرین پلو

 

برنج را از قبل خیس کنید. خلال بادام و خلال پسته را در مقداری گلاب خیس کنید. ابتدا مرغ را با دو عدد پیاز و مقداری آب و ادویه خوب بپزید. بعد از پختن مرغ آب مرغ را از صافی رد کنید و نگه دارید. در این فاصله خلال پوست پرتقال را خلالی خرد کنید و دو بار در آب بجوشانید. هر بار آب پوست پرتقال را عوض کنید و سپس حدود ۳۰ دقیقه در آب سرد نگه دارید تا تلخی آن‌ها حسابی گرفته شود. سپس دوباره با آب سرد آبکشی کنید و در ۳ قاشق غذاخوری شکر بجوشانید تا حالت مربایی پیدا کنند. (می‌توانید به جای خلال پوست پرتقال ار مربای پرتقال به مقدار دلخواه با ذائقه خود استفاده کنید).

خلال پسته و بادام را در کمی کره تفت دهید. هویج‌ها را هم با رنده درشت رنده کنید، ابتدا با دو قاشق غذاخوری آب کمی بپزید و وقتی آب آن کشیده شده با مقداری کره و شکر تفت دهید. ۱ فنجان از آب مرغ را که نگه داشته بودید را با پوست پرتقال شیرین شده و زعفران دم کرده مخلوط کنید.

۲ عدد پیاز را خلالی خرد و تفت دهید تا طلایی شوند. وقتی پیازها طلایی شد مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کنید و به پیازها اضافه کنید و همراه با پیازها خوب تفت دهید تا سرخ شوند. هویج‌های تفت داده شده را هم اضافه کنید. در مرحله آخر مایه آب مرغ و خلال پوست پرتقال و زعفران دم کرده و نمک، فلفل و زردچوبه را هم در اواسط سرخ کردن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مرغ بخار شود و یک مایه گوشتی پرملات درست شود.

برنج را در آب بپزید و آبکش کنید. برنج را کمی دان بردارید تا پلو شفته نشود. حالا کف قابلمه روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس مواد دلخواه خود را برای ته دیگ بچینید و به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه از مایه مرغ سرخ شده را اضافه کنید. شیرین پلو را دم بگذارید. در پایان زمان دم کشیدن خلال‌های تفت داده شده را روی پلو بریزید و شیرین پلو را سرو کنید. در صورت تمایل مقداری زرشک را هم تفت دهید و هنگام سرو روی زرشک پلو بریزید.

اگر از گوشت قلقلی برای درست کردن شیرین پلو استفاده می‌کنید به همان ترتیب معمول گوشت قلقلی‌ها را درست کنید و تفت دهید و موقع دم کردن شیرین پلو لای پلو بگذارید تا با آن دم بکشد.

انتهای پیام/1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: