دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان گفت: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن قاتل خاموشی است که به دلیل سوختن ناقص وسایل گرمایشی موجب مرگ فرد می‌شود.

مونوکسید کربن قاتل خاموش/ مسمومیت با مونوکسید کربن را جدی بگیرید/ چگونه دچار  مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در منزل و محیط کار نشویدبه گزارش آوای خزر، شاهین شادنیا رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان با اشاره به مسمومیت گاز CO اظهار کرد: به طور معمول مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بیشتر در فصل‌های سرد سال شیوع و بروز پیدا می‌کند و این موضوع به دلیل استفاده نادرست مردم از وسایل گرمایشی مانند بخاری، پیک‌نیک در محیط خانه یا محل کار خود است.

او ادامه داد: به دلیل آنکه در هنگام سرما ما منافذ و پنجره‌های محل اقامت خود را می‌بندیم اکسیژن رد و بدل نمی‌شود و سوختن ناقص وسایل گرمایشی باعث تولید گاز مونوکسید کربن در هوا شده و این موضوع سبب بروز مسمومیت در افراد می‌شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تاکید کرد: به دلیل سوختن ناقص وسایل گرمایشی مانند بخاری اکسیژن دی‌اکسید کربن کاهش پیدا می‌کند و این شرایط، شرایط تولید گاز مونوکسید کربن در محیط اطراف وسایل گرمایشی می شود و احتمال بروز مسمومیت را در افراد بالا می‌برد.

شادنیا بیان کرد: تولید گاز CO در محیط اطراف بو و رنگ خاصی ندارد و باعث ایجاد تحریک تنفسی در افراد نمی‌شود به همین دلیل ما متوجه تولید این گاز نمی شویم و به دلیل آنکه منافذ و پنجره‌ای محیط اطراف وسایل گرمایشی بسته است، اکسیژن لازم در هوا وجود ندارد و مونوکسید کربن باعث ایجاد مسمومیت می‌کند.

مونوکسید کربن قاتلی خاومش است

او اضافه کرد: گاز مونوکسید کربن به قاتل خاموش مشهور است وقتی وارد بدن می‌شود به جای اکسیژن با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که اکسیژن وارد سلول و اعضای بدن شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان بیان کرد: به دلیل آنکه اکسیژن لازم به سلول و اعضای بدن نمی‌رسد،‌ آنها دچار آسیب جدی می شود که ما متأسفانه به دلیل نبود اکسیژن و مرگ سلول منجر به فوت افراد می‌شود.

شادنیا یادآوری کرد: به دلیل کمبود اکسیژن بر اثر سوختن ناقص و تولید گاز مونوکسید کربن مغز و قلب زودتر از سایر اعضای بدن دچار آسیب می‌شود و درصورتیکه اقدام به موقع انجام نگیرد افراد دچار تشنج،‌ کما و حتی مرگ می‌شود.

او گفت: با شروع فصل سرما بهتر است وسایل گرمایشی مانند آب‌گرم کن و بخاری به وسیله یک سرویس کار فنی مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد و محیط خانه را در فصل زمستان شرایط را برای ورود هوا و اکسیژن کامل در خانه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها