به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، کارگروه توسعه صادرات مازندران صبح امروز یکشنبه 10 آذرماه در استانداری برگزار شد.
در این نشست یک سوال مهم عنوان شد و آن اینکه چرا باوجود اینکه فرصتها و ظرفیتهای مناسبی را برای صادرات بهویژه مرکبات داریم اما از این ظرفیت استفاده نمیشود؟
استاندار مازندران میگوید: 39 قلم کالا از مازندران به کشورهای مختلف با محوریت حوزه خزر صادر میشود، بیش از 3 هزار واحد تولیدی در استان داریم و این تعداد کالای صادراتی بسیار کم است.
احمد حسینزادگان البته این را هم گفت که در بخش صادرات موانعی وجود دارد که قسمتی به کیفیت صادرات و قسمتی دیگر به موانع صادرات بازمیگردد.
او شاید با اعلام اینکه دولت موانع را تا حدود زیادی از پیش پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برداشته و مثلاً بهدلیل اهمیتی که تامین ارز برای کشور دارد، بیش از 90 درصد این مشکل مرتفع شده و موانع گمرکی برطرف و ریسک تجاری کاهش یافته است؛ توپ را به زمین بخش خصوصی انداخته باشد اما به این دلیل که خوب میداند جایگاه اتاق بازرگانی بهعنوان نماینده بخش خصوصی کجاست! سایر بخشها را هم مورد خطاب قرار داد و گفت: ما نمیتوانیم همه مباحث حوزه صادرات را از اتاق بخواهیم و قرار نیست جور عدم توفیق در صادرات بر دوش اتاق باشد.
* کشت فراسرزمینی را از دست دادیم
استاندار مازندران با بیان اینکه اگر تجار بزرگ نداریم، یا اینکه سفرها باید خروجی بهتری داشته باشد، یا موانع صادراتی وجود دارد؛ از رقابت بین اتاق صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی؛ صنایع، معادن و کشاورزی استان گفت و اینکه لازم است تا یک "بازمهندسی" در ساختار و تعامل با تشکلها صورت بگیرد و با ظرفیتی که در تشکلها وجود دارد، مشکلات حل شود.
او گریزی نیز به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا زد و یادآور شد که 520 قلم کالا از تعرفه ترجیحی برخوردار شده و فرصت خوبی برای مازندران است که از بازار 200 میلیون نفری این منطقه، در حوزه صادرات نهایت استفاده را ببرد.
رئیس کارگروه توسعه صادرات مازندران همچنین از فراهمبودن تمامی زیرساختها برای این منظور گفت و اینکه بندر امیرآباد و فرودگاههای مازندران مهمترین بخش قضیه برای صادرات به حوزه خزر هستند و لازم است که تحرک بیشتری صورت بگیرد.
حسینزادگان تاکید دارد که نکند بازار اوراسیا مانند برخی از فرصتهایی که داشتیم و توجهی نکردیم را از دست بدهیم؛ مثلا کشت فراسرزمینی را جدی نگرفتیم در حالیکه فرصتهای خوبی داشتیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود به سهم 50 درصدی شرکت کاله از صادرات استان اشاره و بیان کرد: این ظرفیت مهم باید حفظ شود و حتی اگر رقبای بزرگی را نیز داشته باشد بتواند در بازارهای بزرگ هدفی که دارد همچنان مقتدر بماند.

عبداله مهاجر دارابی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که همچون صایر اعضای کارگروه توسعه صادرات، "نبود صادرکننده درجه یک در مازندران" را تایید میکند، اظهار میدارد: برخیها در لباس بخش خصوصی، سخنانی را ضد این بخش سر میدهند اما واقعیت این است که بخش خصوصی باوجود همه مشکلات، میداندار عرصه اقتصاد کشور است.
* بخش خصوصی بهتنهایی عهدهدار صادرات نیست
وی میافزاید: صادرکننده به دنبال سود است و اگر سود نباشد، فعالیت اقتصادی اشتباه است، اینکه گفته میشود چرا اکنون که فصل صادرات مرکبات است اما صادرات به کشورهای حاشیه خزر به خوبی صورت نمیگیرد، پاسخ واضحی دارد و آن اینکه یک صادرکننده خوب اگر ببیند که مثلا 10 هزار تن مرکبات را به عراق صادر کند سود بیشتری دارد، حتما انتخاب او کشورهای حاشیه خزر نخواهد بود.
این فعال اقتصادی تاکید دارد که بخش خصوصی بهتنهایی عهدهدار صادرات نیست و ظرفیت این بخش نیز مشخص است، بله! ما سرای تجاری در ولگاگراد را راه انداختیم اما رسیدن به هدف، نیاز به زمان دارد.
به گزارش آوای خزر، در این نشست با تاکید بر اینکه کشورهای عربستان و ترکیه به دنبال خودکفایی در حوزه لبنیات هستند، اعلام شد که اگر ساز و کارهای مناسبی صورت نگیرد، ممکن است حتی صادرات لبنیات مازندران به کشورهای هدف با چالش مواجه شود.
مورد بعدی که به افزایش صادرات مازندران کمک میکند؛ داشتن مرکز تجمیع یا پایانه صادرات است که اگر پایانه روماک در بخش کشاورزی تا 3 ماه آینده راهاندازی شود و پایانه عابدینی(گل و گیاه) نیز راه بیفتد، تا حدی زیادی روند صادرات رشد پیدا میکند. لذا تاکید شد که باید دستگاههای مربوطه در کمک به رفع موانع در روند تکمیل این پایانهها پای کار باشند.
همچنین از اتاق بازرگانی خواسته شد که بهعنوان نماینده بخش خصوصی ارتباط خود را با نخبگان و پژوهشگران و تشکلهای اقتصادی برای ارتقای وضعیت صادرات مازندران تقویت کند.
در این جلسه بر این واقعیت نیز تاکید شد که صادرات غیرنفتی در بیشتر استانهای صادرکننده با کاهش مواجه بوده است و مازندران مستثنی از این قضیه نیست.
موضوع دیگر که در کارگروه توسعه صادرات مازندران عنوان شد، تجلیل از صادرکنندگان برتر در حوزه بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان است که مقرر شد در همین آذرماه همایشی برگزار و از 20 صادرکننده برتر با اهدای تندیس و از 10 صادرکننده شایسته استان نیز با لوح تقدیر، قدردانی شود.
اخبار مازندران
انتهای پیام/ 1354