دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی گفت: بحران خشکسالی در 50 درصد از آبخان‎ها، تصفیه تنها 40 درصد از فاضلاب، رهاسازی 90 درصد از زباله‎ها در طبیعت و در نظر گرفتن جرایم سبک برای تغییر کاربری‎ها ازجمله چالش‎های حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است.
بحران در 50 درصد از آبخان‌ها/ بازدارنده نبودن جرایم در تغییر کاربری‎ها/ رهاسازی 90 درصد زباله‎ها در طبیعت

به گزارش آوای خزر از شهرستان بهشهر، دکتر علی محمد شاعری شنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع "یکسال از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست گذشت"، با بیان اینکه محیط زیست در کشور ما دچار یک بحران است و با دو چالش اصلی آب و محیط زیست مواجه هستیم، اظهار داشت: آلودگی هوا، کمبود آب، تخریب جنگل، پدیده ریزگردها، خشک شدن تالاب ها و افزایش گازهای گلخانه‌ای در محیط زندگی برای همه مردم ملموس است و حتی در خانه‌های خود نیز با مشکل زیست‌محیطی مواجه هستیم، لذا در این شرایط، نیازمند نظارت لازم و اقدام و عمل هستیم که مهم‌تر از قانون و پروتکل‌های بین‌المللی است.

وی با اعلام اینکه برای مقابله با این چالش‌ها، طرح‌های مناسبی که نمایندگان پیشنهاد دادند را در کمیسیون کشاورزی مطرح کردیم، افزود: لایحه آلودگی هوا و طرح صنایع آلاینده تعریف شده و در سوخت و خودرو و در مصارف نیز تعریف شدند که چهار ماده از آن، در صحن علنی مجلس مطرح شده است.

** 50 درصد از آبخانهای کشور دچار بحران هستند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۵۰ درصد از آبخان‌های کشور دچار بحران خشکسالی هستند و در بخش آب نیز در لایحه دولت و در برنامه ششم توسعه ارائه داده شده و آن را ارتقا بخشیدیم.

این مسئول با بیان اینکه در بخش جنگل تحت عنوان تنفس جنگل لایحهای تصویب کردیم، افزود: براساس این لایحه، ضمن احیای جنگل از آن حفاظت می‌شود و در زمینه زراعت و تأمین چوب و مقابله با شکارچیان غیرمجاز اقدامات لازم در نظر گرفته شده است.

** محصولات تراریخته مغایر با سلامت انسان است

شاعری با بیان اینکه محصولات "تراریخته" محیط زیست را به سمت ناامنی پیش می‌برد و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، اظهار داشت: در این راستا قانون ایمنی زیستی را داریم و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در برنامه ششم توسعه یک بند را به محصولات تراریخته اختصاص دادیم که باید با احتیاط برخورد کنیم تا بی‌محابا وارد کشور نشوند.

** محیط زیست حق وتو دارد

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست در کشور حق وتو دارد، افزود: در این راستا بحث تنفس جنگل را در دستور کار خود قرار دادیم و به جد در حال رسیدگی این موضوع هستیم، باید بدون هیچ اغماضی قانون حفاظت از محیط زیست را اجرا و همچنین با متخلفین برخورد شود و مهمتر از اجرای قانون، فرهنگ‌سازی است(در حرف محیط زیست در مرحله اول قرار دارد اما به عقیده من در عمل، این بحث آخر است)!

** کمتر از 20 درصد واحدهای صنعتی پایش میشوند

نماینده مردم بهشهر،نکا و گلوگاه در پاسخ به این سؤال که در برنامه ششم توسعه پایش مستمر انجام می‌شود و آیا دولت در این راستا طرحی به شما ارائه داده است، پاسخ داد: طرح پایش باید از همه منابع آلاینده و منابع زیست‌محیطی کشور انجام شود؛ حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی داریم که تنها ۳۰۰ الی ۴۰۰ واحد آن پایش می‌شوند و در نظر داریم که در برنامه ششم بتوانیم این را به رقم حدود ۱۰ هزار واحد برسانیم.

** جرایم تغییر کاربری، سبک است

شاعری با اعلام اینکه سالانه 10 هزار هکتار تغییر کاربری در کشور داریم، افزود: اما آنقدر جرایم آن سبک است که برای مجرم می‌صرفد تا این کار را انجام دهد، در این شرایط هیچگونه اغماضی نباید داشته باشیم و باید با متخلف برخورد بشود.

** سالانه 16 میلیون تن زباله در کشور تولید میشود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ چیزی مثل آب و امنیت غذایی مهم نیست، تصریح کرد: اکنون سالانه 16 میلیون تن و روزانه 50 تن زباله در کشور تولید میشود که تنها 10 درصد آن پسماند و 90 درصد رهاسازی میشوند؛ (موضوعی که در دنیا منسوخ شده است)

** تنها 40 درصد فاضلاب بازچرخانی و تصفیه میشود

این مسئول ادامه داد: در بحث پسماند، تلاش داریم تا سالانه ۱۰ درصد به میزان تفکیک و مدیریت و تعهدی که دولت دارد با اولویت قرار دادن شهرهای ساحلی و استان‌های شمالی که در برنامه ششم توسعه آورده‌ایم، اقدام شود.

وی با اعلام اینکه 80 درصد آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می‌شود، اظهار داشت: تنها 40 درصد فاضلاب در کشور تصفیه و بازچرخانی می‌شود اما بقیه غیر سیستماتیک رها شده و محصولات کشاورزی و مزارع ما را آلوده و سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

شاعری در پاسخ به اینکه آیا مقوله سیاست‌های کلی در برنامه ششم توسعه آمده است یا خیر؟ گفت: برنامه سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و از تاکیدات ایشان بود و ما آن را در تصمیم‌گیری خود قرار دادیم و در صدد عملیاتی شدن آن گام برمی‌داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در بخش حفظ جنگل نیز تلاش کردیم تا سالانه ۲۰ درصد کاهش را در بهره‌وری و کاهش واردات چوب داشته باشیم.

** نگذاریم «آشوراده» قربانی شود

این مسئول درباره موضوع دستاندازی به جزیره آشوراده اعلام کرد: از تمامی مسئولان و جناب مجابی(معاون توسعه مديريت و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست) خواهشمندم نگذارید آشوراده قربانی شود، زیرا جزء منطقه حفاظت شده و از ذخایر ژنتیکی کشور است.

وی تصریح کرد: زمانی که استاندار گلستان و پس از آن در سازمان محیط زیست بودم، عدهای آمدند تا آشوراده را بگیرند و اکنون نیز عده‌ای به دنبال همین هستند.

شاعری بیان کرد: حدس و گمان ما این است که این کار از سوی کسانی دنبال میشود که در سال 85، آشوراده را از آنها خلع ید کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفت: دریاچه خزر بسته است و هرگونه برداشت آب از خزر و انتقال آن به جای دیگر موجب تداخل در اکوسیستم و پسروی آب دریای خزر میشود.

شاعری در پایان گفت: در حال حاضر نیز به دلیل پسروی آب دریاچه خزر با مشکلاتی در تالاب میانکاله رو به رو هستیم بطوریکه 5 هزار هکتار از این تالاب خشک شده و اگر اعتبارات احیای تالاب داده نشود، تالابهای میانکاله و انزلی خشک میشوند.

انتهای پیام/ 1001/1002

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار