دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اعلام کرد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به آلودگی در کلانشهر تهران گفت: وضعیت اضطرار در این شهر قابل پیشگیری بود و می‎توانستیم میزان غلظت را زیر حد هشدار نگه داریم.
به گزارش آوای خزر از ساری، علی محمد شاعری در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر سیما با موضوع «مقابله با آلودگی هوا؛ از حرف تا عمل» که با حضور مسعود زندی معاون مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، به بیان نظرات و پیشنهادات خود در این حوزه پرداخت و به سوالات مجری برنامه(مسعود فلاح) پاسخ داد.

وی درباره پدیده وارونگی و آلودگی هوا در کلانشهرها با شروع فصول سرد و تکرار هر ساله آن، اظهار داشت: آلودگی هوا در کشور یک معضلی است که به چالش بزرگ زیست‌محیطی تبدیل شده و سالهاست با آن دست و پنجه نرم کرده و درگیر هستیم، علت و روش آن مشخص است اما برخی روشها به این دلیل که توسط دستگاههای اجرایی و سازمانهای مسئول و نظارتی، به‌خوبی انجام و عمل نمی‌شود این مشکلات را داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه هر سال امکان خودپالایی و جابجایی هوا کاهش یافته و از سوی دیگر، مصرف سوخت ثابت می‌ماند، تصریح کرد: این وضعیت مانند خانه‌ای است که سقف آن را بسته نگه داشته و دودکشهای آن را مسدود کنید اما منبع آلودگی وجود داشته باشد، فضای این خانه مثل شهر تهران و اصفهان است؛ وقتی وارونگی رخ می‌دهد لایه‌ای از هوای سرد کل فضا و محدوده را می‌بندد.

این مسئول در پاسخ به مجری برنامه درباره اینکه آیا نقد شما روی روش و قواعد است، اظهار داشت: باید به سمت بهبود روشها و افزایش عملکرد دستگاه‌های اجرایی برویم، اکنون ششمین روز آلوده را در تهران تجربه می‌کنیم و امروز غلظت آلایندگی بیشتر می‌شود.

وضعیت اضطرار آلودگی در تهران قابل پیشگیری بود/ ضرورت افزایش حمل و نقل عمومی تهران به 75 درصد/ اختصاص بیمه فرسودگی به خودروهای وارد شده به بازار

شاعری ادامه داد: سردی هوا با کاهش وزش باد همزمان شد و خودروها با سوخت نفت گاز، بنزین و مازوت در تهران وارد خیابانها شدند، حدود 100 میلیون لیتر در تهران مصرف سوخت داشتیم که همه آنها تبدیل به دوده و سیاهی و آلودگی شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید پیش‌بینی می‌کرد که در این شرایط، هوای تهران به وضعیت اضطرار تبدیل نشود، گفت: می‌توانستیم خودروها را به‌ترتیب زوج و فرد از درب منزل اجازه تردد دهیم، وضعیتی که در 23 آبان در تهران ایجاد شد قابل پیشگیری بود و میتوانستیم غلظت آلودگی را زیر حد هشدار نگه داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه اکنون غلظت آلایندگی به 155 رسیده و بالای هشدار است و این میزان در ایستگاه شهر ری به بالای 200 رسیده است، افزود: در بسیاری از کشورها میزان غلظت حداکثری معیار عمل است نه میانگین 24 ساعته، و به نظر من نیز میزان غلظت حداکثری اشتباه است و ما را به تصمیمات نادرست می‌کشاند؛ وقتی مردم شهر ری با عدد 220 مواجه می‌شوند این عدد یعنی کشنده بودن آلایندگی!

این مسئول با اعلام اینکه بیش از 100 واحد صنعتی بزرگ آلاینده مثل کارخانه سیمان، پالایشگاه و نیروگاه بعثت را در تهران داریم، خاطرنشان کرد: در شرایط هشدار و اضطرار، این واحدها بایستی حداقل نیمه‌فعال باشند و میزان مصرف سوخت و خروجی آنها که آلودگی است، باید کم شوند.

شاعری با بیان اینکه حدود 80 درصد آلودگی‌های شهر تهران به دلیل وجود خودروهاست، گفت: 400 هزار خودروی کاربراتوری فرسوده و 1.5 میلیون موتورسیلکلت نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند و اینکه باید اعلام میشد تا با همکاری نیروی انتظامی و کمیته اضطرار، خودروها با طرح ترافیک از منزل خارج شوند؛ یک تکلیف است.

وی بیان کرد: متولی بحث نظارت بر آلایندهها و وضعیت هوا، سازمان حفاظت محیط زیست است اما اجرای تکالیف به عهده سایر دستگاه‌های عضو کارگروه است؛ به عنوان نمونه وزارت صنعت معدن و تجارت باید نسبت به استانداردسازی خودروها اقدام کنند؛ در حال حاضر استاندارسازی خودروها در دنیا براساس یورو 6 است اما در ایران یورو 4 است، لذا باید به سازندههای وسائط نقلیه کمک کنیم تا کاتالیز روی محصولات خود نصب کنند و در بخش دیگر نیز نسبت به جابجایی کارخانجاتی با آلایندگی بالا اقدام شود(اما انجام نمی‌شود)

وضعیت اضطرار آلودگی در تهران قابل پیشگیری بود/ ضرورت افزایش حمل و نقل عمومی تهران به 75 درصد/ اختصاص بیمه فرسودگی به خودروهای وارد شده به بازار

این مسئول ادامه داد: نیروی انتظامی نیز باید از تردد خودروهای آلوده جلوگیری کند؛ در تهران 100 مینی‌بوس آلوده داریم و سه هزار اتوبوس نیز در شهرداری تهران در حال تردد هستند و از اینرو شهرداری تهران روی این موضوع متمرکز شود که باید خودروهای حمل و نقل عمومی را استانداردسازی کند و بحث محیط زیست باید خارج از ملاحظات اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته شود.

شاعری گفت: وزارت نفت واقعا باید سوخت را با یک روند مناسب‌تر استانداردسازی کند، وزارت نیرو نیز رویکرد مصرف انرژی را به سمت مصرف انرژیهای نو بیاورد.

این عضو مجلس شورای اسلامی درباره طرح اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: این طرح به عنوان یکی از برنامههای مقابله با آلودگی هوا از سال 84 آغاز شده و زمانی که شرایط مالی دولت خوب نباشد، این طرح تاحدودی کُند پیش میرود اما در مجموع، باید تدابیری اندیشیده شود تا از روزی که خودرو وارد بازار می‌شود، بیمه فرسودگی به آن تعلق بگیرد و زمانی که به سن 15 تا 20 سال می‌رسد خودش بتواند هزینه فرسودگی خود را تأمین کند.

وی با اعلام اینکه یک خودروی فرسوده 20 تا 25 برابر خودروی نو آلودگی ایجاد می‌کند، افزود: دولت در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و اراک باید اولویت اصلی خود را روی آلودگی هوا بگذارد و اعتبار مورد نیاز آن را تأمین کند.

شاعری در پایان درباره راهکار و اولویت اصلی برای مبارزه با آلودگی در تهران و سایر کلانشهرها، گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاتالیز شدن 3 تا 3.5 میلیون خودرو در شهر تهران، خارج کردن صنایع آلوده از شهر تهران، رساندن حمل و نقل عمومی به 75 درصد و اجرایی کردن عملی و دقیق شیوه‌نامه در شرایط اضطرار از اولویتهای اصلی برای مبارزه با آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران است.

انتهای پیام/ 1001

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها