دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
یک فوق تخصص گوارش گفت: زمانی که وعده‌های غذایی در ایام نوروز نظم درستی نداشته باشند، فرصتی برای هضم غذا وجود ندارد.

به گزارش آوای خزر، محسن اسماعیلی با بیان اینکه کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در ایام منتهی به نوروز و تعطیلات آن رخ می‌دهد، اظهار­کرد: بین پنج تا ۳۰ درصد از مردم در این ایام به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

وی افزود: یکی از تصورات نادرست مردم در ایام تعطیل و به ویژه ایام نوروز این است که  فکر می‌کنند اگر میوه زیادی مصرف کنند برای کبد مشکلی ندارد، در حالی که این یک برداشت اشتباه است، زیرا قند میوه‌ها نیز  تبدیل به چربی می‌شود که مضر است.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه توصیه می‌شود افرادی که بیماری کبد چرب دارند در ایام عید در مصرف میوه زیاده‌روی نکنند، افزود: همچنین مصرف بی‌اندازه آجیل و تنقلات به دلیل اینکه کالری زیادی دارد توصیه نمی‌شود، زیرا برای برخی فکر می‌کنند مصرف زیاد آجیل‌هایی مثل گردو برای سلامت خوب است، درحالی که این تصور نادرست است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر مواردی که افراد مبتلا به کبد چرب باید در ایام عید به آن توجه کنند این است که در مصرف شیرینی­‌جات زیاده‌روی نکنند.

وی با بیان اینکه قرار نیست در تعطیلات نوروز تمام تنقلات و میوه‌ها را مصرف کنیم، گفت: افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند باید حواسشان جمع باشد و این نکات را رعایت کنند، زیرا در صورت زیاده‌روی، روند درمانشان عقب می‌افتد و وضع کبد چربشان بدتر می‌شود.

این فوق تخصص گوارش یکی دیگر از بیماری‌های شایع در این ایام را رفلاکس معده دانست و گفت: افرادی که مبتلا به رفلاکس هستند در ایام عید در مصرف چایی، قهوه، مرکبات و از جمله نارنگی احتیاط را رعایت کنند زیرا این میوه‌ها رفلاکس را تشدید می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه به تمام افراد توصیه می‌شود در مصرف شیرینیجات به خصوص شیرینی‌جاتی که از بیرون تهیه می‌شود احتیاط کنند، افزود: روغنی که در تهیه شیرینی‌جات در بیرون تهیه می‌شود مناسب نیست و  رفلاکس را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که سوء هاضمه دارند نیز باید در مصرف تنقلات و شیرینی احتیاط کنند، زیرا این پرخوری‌ها منجر به نفخ و سنگینی می‌شود، ادامه داد: از دیگر  بیماری‌های شایع در ایام عید بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر است که عوامل تشدید کننده آن استرس است که به خصوص در جوان‌ها بیشتر ایجاد می‌شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه زمانی که وعده‌های غذایی نظم درستی نداشته باشند، فرصتی برای هضم غذا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بهترین توصیه این است که حتما تنقلات خوب جویده شود، زیرا در غیر این صورت هضم غذا را مشکل می‌کند و در این حالت خوراکی هضم نشده وارد روده شده و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

اسماعیلی گفت: هضم شیرینی‌جات، میوه و تنقلات هرکدام متفاوت است و زمانی که با همدیگر مصرف شوند، معده را دچار مشکل می‌کند و در این حالت ممکن است که باعث سنگینی معده و حتی مسمومیت غذایی شود.

انتهای پیام/1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار