دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، رعایت اصول غذایی ویژه، برای همه از جمله مبتلایان به کرونا ضروری است.

اصول تغذیه در ماه رمضان در روز‌های کرونایی

به گزارش آوای خزر،بیش از دو ماه از نخستین ابتلا به بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و هنوز شیوع این بیماری ادامه دارد.
این بیماری با علائم ریوی و تنفسی، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند از این رو برای بازیابی قوای جسمی نیازمند رعایت اصول غذایی خاص در بهبود یافتگان هستیم، همچنین با حلول ماه مبارک رمضان، رعایت اصول غذایی ویژه برای همه از جمله مبتلایان به کرونا ضروری است.
افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند و قصد روزه داری دارند دغدغه‌هایی از جمله ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان دارند، افرادی هم که از بیماری کرونا بهبود پیدا کردند نگران هستند به علت ضعف و کم شدن قوای جسمی مشکلی دوباره برای آن‌ها بروز کند.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه گفت: امسال هم اصول تغذیه در ماه رمضان، همچون سال‌های قبل است و هموطنان باید توجه داشته باشند که در وعده‌های افطار و سحر از همه گروه‌های اصلی غذایی شامل غلات، پروتئین ها، سبزی ها، لبنیات و چربی‌ها به صورت متعادل استفاده کنند.

وی افزود: وعده افطار با یک نوشیدنی گرم، چون آب ولرم یا چای کم رنگ و خرما آغاز شود، سوپ یا آش رقیق میل شود و در فاصله افطار تا سحر نیز یک وعده شام سبک به همراه یک تا دو واحد میوه خورده شود، وعده سحری نیز وعده‌ای کامل باشد که مشابه وعده ناهار برای افراد است با این تفاوت که از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کرده و ترش پرهیز شود تا در طول روز مشکلی برای فرد روزه دار ایجاد نکند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد شرایط کرونایی کشور و تقارن با ماه رمضان این گونه پاسخ داد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و داشتن تغذیه متعادل برای همه توصیه می‌شود و نیاز به تغذیه از ماده‌ای خاص نیست و آنچه در فضای مجازی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی گفته می‌شود چندان واقعیت ندارد.

آقای دکتر نیستانی در ادامه به افرادی که بیش از ۵ درصد وزن بدنشان را براثر بیماری کرونا از دست داده اند توصیه کرد: این افراد باید از روزه داری در ماه رمضان امسال خودداری یا تحت نظارت پزشک تغذیه و با احتیاط خاص روزه داری کنند.
گفتنی است به علت تأثیر ویتامین‌ها و املاح در بالا بردن ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها استفاده بیشتر از این گروه مواد غذایی در ماه رمضان به علت تأمین آب بدن ضرورت بیشتری دارد.

خانم منیره دادخواه کارشناس ارشد تغذیه هم گفت: افراد روزه دار سعی کنند در فاصله افطار تا سحر ۸ لیوان آب و مایعات بنوشند و استفاده از سبزی‌ها در وعده سحری کمک می‌کند تا در طول روز روزه داران کمتر تشنه شوند، زیرا فیبر موجود در این مواد در طول روز آب موجود در بافت خود را آزاد کرده و فرد احساس تشنگی کمتری خواهد داشت.

خانم دادخواه ادامه داد: جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت قرمز نیز می‌تواند به داشتن تغذیه سالم در ایام ماه مبارک رمضان کمک کند.

 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: