دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از اعلام تصمیم آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل برای فعال کردن مکانیسم ماشه تا مخالفت اعضای باقی‌مانده برجام و ۱۳ عضو شورای امنیت و همچنین احضار کاردار امارات به وزارت خارجه ایران.

به گزارش آوای خزر، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از اقدام آمریکا در مطلع کردن شورای امنیت برای تصمیم خود به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه و مخالفت اعضای باقیمانده در برجام تا احضار کاردار امارات عربی متحده به وزارت امور خارجه ایران.

*درخواست آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه

در هفته‌ گذشته و پس از آنکه قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل ناکام ماند، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خطایی بزرگ و نابخشودنی بود.

سناتور ایالت کانکتیکت آمریکا نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به فضاحت بار بودن شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا نوشت که این شکست نشان دهنده آن است که آمریکا تا چه اندازه ضعیف شده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به ناکامی آمریکا واکنش نشان داد. 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در توئیتر مخالفت شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه آمریکا را یک رسوایی توصیف کرد.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز بعد از نخست‌وزیر این رژیم ضمن ابراز خشم از شکست قطعنامه واشنگتن، مخالفت شورای امنیت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را یک‌ ننگ برشمرد.

از سوی دیگر، پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به جمهوری دومینیکن تنها کشور حامی آمریکا در قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، سفر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا هم با اذعان به اینکه از شکست خوردن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت آگاهی داشتند، از تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در هفته آینده خبر داد.

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روس دلیل شکست خوردن قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «غیرقابل توجیه بودن» آن دانست و گفت این اقدام در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود.

سناتور تندروی جمهوری‌خواه با ادعای اینکه احتمال تقابل نظامی با ایران بعد از شکست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی افزایش یافته است، گفت سازمان با عدم تمدید، تصمیم احمقانه‌ای گرفت.

معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و مشاور «جو بایدن» در امور سیاست خارجی نیز با اشاره به خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام و عدم امکان استفاده از «مکانیسم ماشه» نوشت دولت ترامپ باید به این توافق پایبند باشد.

در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی درباره استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه با بیان اینکه خیال نکنید اگر حرفی را بلند زدند و تکرار کردند، حق دارند، گفت: اسنپ بک آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و واشنگتن می‌داند نمی‌تواند اسنپ بک کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه آمریکا ۲ به ۱۳ در شورای امنیت شکست خورد، گفت:‌شاهد شکست بی سابقه آمریکا در شورای امنیت بودیم و اهمیت این واقعه را نباید فراموش کرد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در هفته‌ای که گذشت گفت، آمریکا به دلیل خروج از برجام، حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز در مقاله‌ای هشدار داد که تلاش دولت آمریکا برای استفاده از سازوکار بازگرداندن تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل ارزش خطر کردن نداشته و باعث تضعیف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل می‌شود. ظریف نیز با اشاره به اظهارات اخیر جان بولتون عنوان کرد: توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در برنامه نگاه یک در اظهاراتی اعلام کرد که اروپایی‌ها تا قبل از ارائه قطعنامه ضد ایرانی آمریکا به شورای امنیت، چندین پیشنهاد به ایران داده‌اند که مورد پذیرش تهران قرار نگرفته است و افزود: تا روز آخر گفتیم نمی‌پذیریم.(جزییات بیشتر)

 

 

در هفته‌ای که گذشت وزیر خارجه آمریکا که پیامش درباره حق استفاده واشنگتن از «مکانسیم ماشه» علیه ایران مورد تمسخر قرار گرفته بود، سخنانش را به «باراک اوباما» نسبت داد.

وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» نیز در جلسه‌ای در یک اندیشکده آمریکایی تأکید کرد که به نفع آمریکا است که مجدداً به برجام بپیوندد.

در هفته‌ گذشته، سناتور جمهوری‌خواه کنگره با بی‌عرضه خطاب کردن همپیمانان اروپایی آمریکا به دلیل عدم حمایت از قطعنامه ضدایرانی آمریکا، بر لزوم فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» تأکید کرد.

از سوی دیگر بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: تلاش‌های هر چه بیشتر آمریکا در روزها و هفته‌های آتی در مبارزه با چندجانبه گرایی و موازین بین‌المللی بیش از هر زمان محکوم به شکست است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس همچنین روز شنبه در یک رشته توئیت عنوان کرد: یکجانبه گرایی و سعی در تضعیف نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل، می‌تواند به بازافروزی شعله‌های جنگ و خشونت در مناطق مختلف از جهان پرتنش کنونی بینجامد و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت جهانی باشد.

کابینه رژیم سعودی نیز در هفته‌ای که گذشت با متهم کردن ایران به مداخله در امور منطقه، گفت از هر اقدام بین‌المللی که به متوقف کردن ایران در منطقه منجر شود، حمایت می‌کند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در تماس تلفنی با وزیر دفاع آلمان، ضمن درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، بر لزوم حفظ برتری هوایی تل‌آویو در منطقه تاکید کرد.

دفتر نمایندگی روسیه مستقر در وین در واکنش به نقل‌قول «مایک پامپئو» از «جان کری» درباره این که واشنگتن می‌تواند تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند، چنین برداشتی را «تخیل» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه گفت که آمریکا باید به تحریم‌های یکجانبه پایان داده و به مسیر صحیح احترام به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

وزیر خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت گفت دولت این کشور به زودی ساز و کار بازگشت خودکاری تحریم‌ها علیه ایران را فعال خواهد کرد.

در خبرها هم آمد که دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی را از تصمیم خود برای فعالسازی ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه علیه ایران مطلع کرده است.

سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه گفت رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد به زودی مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران فعال کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم پیش بینی کرد که طرح آمریکا در فعال کردن سازوکار ماشه در شورای امنیت با اقبال مواجه نشود.

دیپلمات ارشد روس، تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «ماجراجویی بسیار خطرناک» توصیف کرد و از تهران خواست واکنش مناسب و مسئولانه به آن نشان دهد.

در نهایت و پس از این ناکامی دولت دونالد ترامپ در شورای امنیت، آمریکا از تصمیم خود برای فعال کردن مکانیسم ماشه خبر داد و روز چهارشنبه ترامپ در اظهاراتی از تصمیم این کشور برای بازگشت خودکار تحریم‌ها خبر داد، رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که به پامپئو گفته که این تصمیم آمریکا را به اطلاع سازمان ملل برساند. در نهایت پنجشنبه شب مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در نیویورک ضمن دیدار با رئیس دوره‌ای شورای امنیت (اندونزی) درخواست آمریکا برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را اطلاع داد.

 

 

قبل از این اقدام وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه اقدام واشنگتن هیچ مبنایی در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ندارد، از دبیرکل و اعضای شورای امنیت خواست به وظایف قانونی خود در مقابله با سرکشی دولت آمریکا عمل کنند. ظریف همچنین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و گفت: مردم ایران از شورا انتظار دارند حقوق آن‌ها را تضمین کرده و آمریکا را به خاطر آسیب‌هایی که به این ملت وارد کرده، پاسخگو کند. 

بعد از این اقدام آمریکا، بقیه اعضای باقی‌مانده در برجام مخالفت خود را با این تصمیم آمریکا اعلام کردند. (بیشتر بخوانید)

دقایقی بعد از درخواست رسمی آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، روسیه خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران در روز جمعه شد. البته  واشنگتن با برگزاری این نشست مخالفت کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه ۳۱ مرداد ماه در اظهاراتی گفت، این کشور از هر ابزاری برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران استفاده خواهد کرد و عدم حمایت از تحریم ایران وی را ناامید کرده است.

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از دولت این کشور بابت برداشتن گام نهایی برای لغو توافق هسته‌ای برجام تقدیر کرد.

«گیلاد عردان»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد هم در دیدار با مقام‌های آمریکایی خواستار توقف حمایت ادعایی کشورهای اروپایی از ایران شد.

سخنگوی سازمان ملل متحد هم گفت تفسیر زمان‌بندی‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران به فرض موفقیت آمریکا در پیشبرد مکانیسم ماشه به عهده اعضای شورای امنیت است.(اینجا بخوانید)

منابع خبری هم گزارش دادند که ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش‌ نامه‌هایی با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه هم ضمن انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بر ضروت گفت‌وگو با تهران تأکید کرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین هم در اظهاراتی تقاضای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «کاملاً غیرمنطقی» توصیف کرد و گفت: واشنگتن قانون بین‌المللی را تنها جایی به کار می‌برد که با نیاز خودش مطابقت دارد.

 

 

یک رسانه انگلیسی هم گزارش داد با توجه به مخالفت‌های شدید با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران رئیس دوره‌ای شورای امنیت مقید به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای با موضوع «ادامه لغو تحریم‌های ایران» نیست.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه ۳۱ مرداد ماه در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران بر غیر قانونی بودن اقدام آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه تاکید کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مکانیسم ماشه‬⁩ را تنها نمایشی تبلیغاتی برای نجات ترامپ خواند و گفت که این مکانیسم خاصیت دیگری ندارد.

 

 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در اظهاراتی از برجام به عنوان «بدترین توافق از زمان توافقنامه مونیخ یاد کرد.

برایان هوک نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران در اظهاراتی گفت که برجام یک توافق سیاسی است و از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی فضای شورای امنیت را در ارتباط با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منفی توصیف و تاکید کرد ادعاهای آمریکا خلاف عقل سلیم است.

* احضار کاردار امارات به وزارت خارجه ایران

پس از توافق اخیر امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۵ مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه فلسطین بر حمایت مستمر جمهوری اسلامی از مبارزات مردم فلسطین در جهت احقاق حقوق خود تأکید کرد و همبستگی مردم و گروه‌های فلسطینی در این مسیر را ضروری برشمرد.

 

 

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز ضمن استقبال از برقراری رسمی روابط تل آویو با امارات، از تلاش مشترک با مسئولان اماراتی برای مواجهه با ایران سخن گفت.

در پی واکنش‌های ایران به این اقدام امارات، دولت ابوظبی روز یکشنبه کاردار ایران در ابوظبی را فراخواند و پیامی اعتراضی را به وی تسلیم کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مواضع رئیس جمهور ایران درباره روابط امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده در واکنش به اعلام مخالفت ایران با توافق این کشور با رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این یک تصمیم حاکمیتی امارات است و علیه ایران نیست.

سفارت امارات در آمریکا در رشته توئیت‌هایی با اشاره به توافق این کشور با رژیم صهیونیستی بار دیگر مدعی شد که این توافق علیه ایران نیست.

در هفته‌ای که گذشت و در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات عربی متحده به چند لنج صیادی ایرانی و توقیف یکی از آنها در خلیج فارس که منجر به کشته شدن دو صیاد شد، کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

 

 

*پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست آنلاین درباره ایران

در هفته‌ای که گذشت، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای برگزاری نشست آنلاینی درباره ایران گفت که شورای امنیت سازمان ملل بهترین مکان برای بحث درباره تحریم تسلیحاتی ایران است.

 

 

علیرغم عدم حمایت ترامپ از پیشنهاد مسکو درباره نشست آنلاین شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد این پیشنهاد همچنان پابرجاست.

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا نیز روز یکشنبه تلفنی درباره پیشنهاد مسکو در خصوص برگزاری نشست سازمان ملل درباره ایران گفت‌وگو کردند.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه پیشنهاد مسکو برای نشست درباره ایران نباید به بعد موکول شود، گفت مسئولان آمریکایی می دانند که رویکردهای یکجانبه‌گرایانه به نتیجه دلخواهشان نرسیده است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در واکنش به رد پیشنهاد مسکو توسط آمریکا برای برگزاری نشستی درباره ایران گفت که رویکرد آمریکا در قبال ایران سیاست یک‌طرفه و بر اساس فشار حداکثری است.

«سرگئی لاوروف» و «هایکو ماس» هم در هفته‌ای که سپری شد، در تماسی تلفنی درباره موضوعات مختلف از جمله پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه در خصوص برگزاری نشستی در شورای امنیت برای بحث درباره خلیج فارس و ایران، گفت‌وگو کردند.

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هم در اظهاراتی بیان کرد که رد پیشنهاد پوتین از سوی آمریکا درباره نشست مجازی شورای امنیت با موضوع ایران و با مشارکت این کشور و آلمان، برگزاری چنین نشستی را غیرممکن می‌کند.

*دیگر تحولات عرصه سیاست خارجی

از دیگر تحولات هفته گذشته انتصاب سعید خطیب‌زاده به عنوان دوازدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و جایگزین سید عباس موسوی (سفیر جدید ایران در باکو) بود.

 

 

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر توقیف چهار کشتی حامل سوخت ایران گفت: اکنون دزدان دریایی کارائیب برای خودشان قاضی و دادگاه دارند! خبر بد برای آنها، نه کشتی و نه پرچم متعلق به ما نبود.

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ماه مدعی شد هدف آمریکا از نگه داشتن نیروهایش در عراق مقابله با تحرکات احتمالی ایران است.

سفیر ایالات متحده آمریکا در کویت نیز در اظهاراتی گفت، اتحاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، سنگ‌بنای منافع مشترک آمریکا و اعراب برای مقابله با نفوذ ایران است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در هفته‌ای که گذشت، ضمن تکرار ادعای خود مبنی بر اینکه ایران، روسیه و چین به دنبال پیروزی رقیب دموکرات او در انتخابات آمریکا هستند، گفت جو بایدن نمی‌تواند با رؤسای جمهور این کشور‌ها همکاری کند.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز با انتشار خبر برگزاری اولین نشست مجازی کارگروه تجارت بشردوستانه با تهران، اعلام کرد که قرار است درباره اقلام دارای اولویت جهت صادرات به ایران و دستورالعمل‌های تجاری بحث شود.

علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در هفته‌ای که گذشت سفری به دمشق داشت و با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. بشار اسد در این دیدار با تاکید بر اهمیت راهبردی روابط دوجانبه ایران و سوریه و تقویت محور مقاومت، عزم کشورش برای هماهنگی و همکاری با جمهوری اسلامی به منظور خنثی سازی تروریسم اقتصادی آمریکا را اعلام کرد.

در هفته‌ای که گذشت برخی از چهره‌های شاخص جریان ۱۴ مارس اتهام‌زنی‌های خود به حزب‌الله، ایران و سوریه را آغاز کردند.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در هفته‌ای که گذشت با اشاره به نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد، گفت: آیا هنوز وقت عذرخواهی انگلیس از ملت ایران فرا نرسیده است؟

 

 

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز درباره این کودتا توئیتی منتشر کرد.(اینجا بخوانید)

برایان هوک نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران نیز در هفته‌ای که گذشت، مدعی شد سیاست‌های رئیس‌جمهور کشورش در قبال ایران موفقیت آمیز بوده و او احتمالاً در دور دوم ریاست‌جمهوری خود با ایران به توافق می‌رسد.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته چنانچه در انتخابات پیروز شود با همکاری متحدان آمریکا برجام را قوی‌تر خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر وعده داده چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد ظرف یک ماه با ایران توافق خواهد کرد.

یک نماینده ارشد مجلس سنای آمریکا نیز مدعی شد که ایران می‌خواهد بین آمریکایی‌ها ترس و تفرقه ایجاد کند.

یک مقام ارشد آمریکایی چهارشنبه گفت مقابله با نفوذ ایران باید یک مسئله فراحزبی باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت در پیامی به بدر بن حمد بوسعیدی وزیر جدید مشاور در امور خارجی عمان تبریک گفت.

در هفته‌ای که گذشت، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود گفت که در ارتباط با تحریم تسلیحاتی ایران با وزیرخارجه آلمان رایزنی کرده است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا نیز با ادعای اینکه واشنگتن به دنبال رسیدن به صلح با تهران است، گفت اگر ترامپ مجدداً در انتخابات پیروز شود با رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۳۱ مرداد ماه در سالگرد به آتش کشیده مسجد الاقصی در توئیتی عنوان کرد:‌فلسطین مظلوم همچنان در آتش وقاحت و تعدی رژیم صهیونیستی و خیانت برخی حکام عرب می‌سوزد.

 

 

در هفته‌ای که گذشت آمریکا دو شرکت مستقر در امارات و یک شهروند ایرانی را به بهانه ارائه خدمات به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز ۲ شهروند این کشور و یک شهروند پاکستانی را به انتقال ارز به ایران متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از محدودیت صدور ویزا برای 13 مقام ایرانی و رئیس سابق زندان اوین با ادعای نقض حقوق بشر، محدودیت صدور روادید به این کشور اعلام کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو درباره مناسبات دوجانبه و حل مشکل تردد اتباع ایرانی به روسیه با معاون وزیر خارجه این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد.

*آمادگی ایران برای کمک به روند صلح در افغانستان

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ادعای بی اساس پامپئو مبنی بر ارسال سلاح به طالبان را رد کر‌د و‌ گفت: آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در موضع گیری دیگری از آمریکا خواست به‌ جای مقصر نشان دادن دیگران، مسئولانه عمل کرده و به حضور فاجعه بار خود در افغانستان هر چه زودتر پایان دهد.

سفیر ایران در کابل نیز در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، با تاکید بر حمایت کشورش از نظام جمهوری و دستاوردهای ۱۹ سال گذشته افغانستان خواستار آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌و‌گوی تلفنی صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه با حنیف اتمر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به روند صلح در افغانستان را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز گفت که ایران از روند صلح به رهبری کابل حمایت کرده و آماده میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی است.

* یک شبکه خبری ژاپنی: گروسی به ایران سفر می‌کند

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار کرده و درباره مسائل مختلف از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

 

 

سازمان انرژی اتمی نیز روز پنجشنبه و قبل از درخواست آمریکا به شورای امنیت برای فعال شدن مکانیسم ماشه اعلام کرد: چه ⁧‫مکانیسم ماشه‬⁩ فعال شود یا روند کنونی ادامه داشته باشد، ⁧‫این سازمان‬⁩ در تأمین ۱۹۰ هزار سو (SWU)، گام‌های بزرگی برداشته است.

یک شبکه خبری ژاپنی به نقل از یک منبع دیپلماتیک عنوان کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظر دارد هفته آینده به ایران سفر کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش هم خبر داد که ‌مدیر آژانس بین‌الملی انرژی اتمی احتمالا هفته آینده به تهران سفر می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران،‌ روسیه،‌ چین،‌فرانسه، انگلیس و آلمان روز ۱۱ شهریور ماه در وین برگزار می‌شود./فارس

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار