دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

به گزارش آوای خزر، محققان باور دارند آنچه که می‌خوریم، بر روی احساسات ما تاثیر می‌گذارد و علم هم این موضوع را تایید کرده‌ است. در حقیقت داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن در تقویت روحیه تاثیرگذار است و می‌تواند در مبارزه با اختلالات ذهنی مفید باشد. در این مقاله به معرفی چند خوراکی شادی‌آور می‌پردازیم که به شادتر شدن و بهبود خلق‌وخوی شما کمک می‌کنند.

این مواد غذایی نه تنها شما را شادتر می‌کنند، بلکه بر روی بدن هم تاثیرات مشابهی دارند و خوردن آن‌ها مثل قرص‌های موجود، تاثیرات ضدافسردگی، ضداضطراب و شل‌کننده‌ی عضلات دارد. این مواد غذایی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید‌.

۱. لوبیای سیاه

لوبیا سرشار از منیزیم است که به افزایش هورمون سروتونین (هورمون شادی) کمک می‌کند. لوبیا غنی از آنتی‌اکسیدان‌ هم بوده و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مثل آهن، فیبر، مس، روی و پتاسیم است که همگی به تقویت روحیه کمک می‌کنند.

۲. نان سبوس‌دار

زمانی که استرس دارید، خوردن مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند، می‌تواند به متعادل کردن هورمون‌های شما کمک کند. منظور ما، کربوهیدرات پیچیده مثل نان سبوس‌دار (و نه ساده مثل بیسکوییت) است.

نان سبوس‌دار بر خلاف بیسکوییت، می‌تواند تعداد باکتری‌های خوب در دل و روده را افزایش دهد، که این موضوع می‌تواند تاثیر به سزایی در خلق‌وخو و تقویت روحیه داشته باشد. با خوردن منابع سالم کربوهیدرات، هم احساس سیری خواهید کرد و هم شادتر خواهید شد.

۳. چغندر

چغندر حاوی بتائین است، که تولید هورمون سروتونین در مغز را افزایش داده و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. چغندر همچنین حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است، که احساسات و سلامت ذهن شما را متعادل می‌کند و شانس‌تان را برای شادی بیشتر افزایش می‌دهد.

۴. جلبک دریایی

جلبک دریایی سرشار از ید است، که به راحتی در مواد غذایی یافت نمی‌شود. ید به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند.

جلبک دریایی سرشار از ید است، که به راحتی در مواد غذایی یافت نمی‌شود. ید به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی برای عملکرد صحیح هورمون تیروئید، که روی انرژی، وزن و حتی عملکرد مغز شما تاثیر می‌گذارد، ضروری است. اگر دچار کمبود ید باشید، احساس افسردگی می‌کنید و اگر مقدار کافی از آن در بدن‌تان وجود داشته باشد، احساس شادی بیشتر می‌کنید.

۵. چای بابونه

در زمستان ممکن است ساعت بدن‌تان تحت تاثیر نور کمتر خورشید قرار بگیرد، که این موضوع خوابیدن در شب و در نتیجه انرژی داشتن در روز بعد را دشوار می‌کند‌. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای بابونه نه تنها به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند، بلکه عملکرد شناختی را هم در طول روز بهبود می‌بخشد.

اگر شما هم شب‌ها در خوابیدن مشکل دارید و نمی‌توانید به راحتی بخوابید، یک فنجان چای بابونه بنوشید تا علاوه بر تقویت روحیه، خواب سریع و آرامی داشته باشید.

۶. آب بلوبری

آب بلوبری برای تقویت روحیه

توت‌هایی که رنگ تیره‌ای دارند، منجر به کاهش وزن و کم کردن شکل‌گیری سلول‌های چربی تا ۷۳ درصد می‌شوند، که این موضوع به تنهایی باعث بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه می‌شود. توت‌ها حاوی ویتامین C هم هستند.

کمبود این ویتامین منجر به خستگی، افسردگی و انگیزه‌ی کم می‌شود. بلوبری منبع عالی از رزوراترول است، که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی بوده و بر اساس تحقیقات، با بهبود افسردگی ارتباط دارد. آب بلوبری را بگیرید و آن را به عنوان یک نوشیدنی لذیذ و مقوی میل کنید.

۷. تخم‌ مرغ

تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی، ویتامین‌های B و ید است که همگی خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند و روحیه را تقویت می‌کنند.

تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی، ویتامین‌های B و ید است که همگی خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند و روحیه را تقویت می‌کنند. این ماده‌ی غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین هم است، که شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسید که کاهش وزن در افرادی که برای صبحانه دو عدد تخم مرغ خوردند، نسبت به کسانی که در وعده‌ی صبحانه نان بیگل خوردند، به طرز چشمگیری بیشتر بود.

۸. فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز دارای مواد مغذی زیادی است و نسبت به سایر فلفل‌دلمه‌ای‌ها، ۲ برابر ویتامین C و ۸ برابر ویتامین A بیشتری دارد. در یک مطالعه درباره‌ی میزان مواد مغذی موجود در خوراکی‌های مختلف، فلفل دلمه‌ای قرمز دومین جایگاه را به عنوان مغذی‌ترین ماده‌ی غذایی به دست آورد. جایگاه اول برای سبزیجات دارای برگ سبز بود.

مقدار بالای ویتامین‌ها در فلفل دلمه‌ای قرمز، به طور مستقیم به بهبود خلق‌وخو، تقویت روحیه و همچنین تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر خوردن فلفل دلمه‌ای خام را نمی‌پسندید، آن را در غذاهای مختلف بریزید یا رست کنید.

۹. نارگیل

نارگیل سرشار از تری‌گلیسیریدهای با زنجیره‌ی متوسط است که چربی‌هایی هستند که به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کنند. پس برای تقویت روحیه خود، این میوه‌ی لذیذ و مقوی را میل کنید.

۱۰. شکلات تلخ

طعم عالی شکلات، تنها دلیل لذت بردن از آن نیست. شکلات باعث بهبود سریع خلق‌وخو و تمرکز، بهبود جریان خون به مغز، کمک به داشتن انرژی بیشتر و تقویت روحیه می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که فلاونول موجود در شکلات می‌تواند عملکرد شناختی شما را بهبود ببخشد و از این طریق باعث شود عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشید.

اگر می‌خواهید شادتر شوید، اما چربی شکم‌تان بیشتر نشود، به دنبال شکلات تلخ خالص باشید‌. درست است که شکلات تلخ فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید، چون خوردن چند گرم شکلات تلخ برای بهره‌گیری از خواص آن کافی است.

۱۱. تخم کدو حلوایی

تخم کتان یک خوراکی شادی‌آور

تخم کدو حلوایی هم یک خوراکی شادی‌آور است که به تقویت روحیه کمک می‌کند. این تخم‌ها یکی از بهترین منابع «تریپتوفان» هستند که نوعی اسید آمینه بوده که به تولید هورمون سروتونین یا هورمون شادی در مغز کمک می‌کند. تریپتوفان می‌تواند خوابیدن در شب‌ را هم راحت‌تر کند و باعث شود صبح روز بعد انرژی بیشتری داشته باشید.

۱۲. صدف دو کفه‌ای

صدف دو کفه‌ای پروتئین زیاد و چربی و کالری کمی دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های شادی‌آور می‌کند.

این نوع صدف سرشار از ویتامین B12 است که بسیاری از افراد بزرگسال، دچار کمبود آن هستند. صدف دو کفه‌ای به محافظت از سلول‌های مغز کمک می‌کنند. این صدف حاوی روی، ید و سلنیوم است، که به کنترل تیروئید کمک می‌کنند.

تیروئید، تنظیم‌کننده‌ی اصلی خلق‌وخو محسوب می‌شود. صدف دو کفه‌ای پروتئین زیاد و چربی و کالری کمی دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های شادی‌آور می‌کند.

۱۳. ماست یونانی

ماست یونانی بیشتر از شیر یا ماست معمولی کلسیم دارد، که این موضوع به تقویت روحیه و بهبود خلق‌وخوی شما کمک می‌کند. کلسیم می‌تواند احساس رضایت و سلامت را در شما افزایش دهد‌. در نتیجه، کمبود کلسیم یا مصرف ناکافی آن می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و ضعف حافظه شود. ماست یونانی نسبت به ماست معمولی پروتئین بیشتری هم دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یک میان وعده‌ی عالی می‌کند.

۱۴. عسل

عسل برخلاف شکر، حاوی ترکیبات مفیدی مثل کوئرستین و کائمفرول است که به کاهش التهاب، حفظ سلامت مغز و مبارزه با افسردگی کمک می‌کنند. عسل در مقایسه با شکر، تاثیر منفی کمتری بر قند خون دارد. عسل خواص ضدباکتریایی هم دارد، که این موضوع به مبارزه با بیماری، که منجر به ناراحتی و افسردگی می‌شود‌، کمک می‌کند.

۱۵. گوجه‌ی گیلاسی

گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپین به شمار می‌رود که نوعی آنتی‌اکسیدان است که از مغز محافظت کرده و با التهاب ناشی از افسردگی مبارزه می‌کند. لیکوپین در پوست گوجه فرنگی وجود دارد، بنابراین به جای گوجه‌ی معمولی، گوجه‌ی گیلاسی را به سالادتان اضافه کنید. برای اینکه خواص شادی‌آور گوجه‌ی گیلاسی بیشتر شود، روی آن روغن زیتون بریزید  که نشان داده شده جذب لیکوپین را افزایش می‌دهد.

۱۶. روغن زیتون

یک روش ساده برای بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه، ریختن روغن زیتون روی سالاد است. محققان در یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که چربی‌های سالم، مثل چربی‌های موجود در روغن زیتون، در بهبود خلق‌خوی حیوانات، موثرتر از چربی‌های ترانس ناسالم بود.

۱۷. اسفناج

اسفناج

کمبود آهن یک مشکل رایج است و می‌تواند منجر به احساس خستگی، ضعف و زودرنجی شود.

کمبود آهن، که بسیاری از خانم‌ها دچار آن هستند، می‌تواند باعث کاهش انرژی شود. کمبود آهن یک مشکل رایج است و می‌تواند منجر به احساس خستگی، ضعف و زودرنجی شود.

اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی‌تان فاقد آهن است، اسفناج، گوشت قرمز و جگر بیشتری مصرف کنید که همگی سرشار از مواد مغذی هستند. مصرف ماست پروبیوتیک، اسیدهای چرب و مکمل ال_گلوتامین می‌تواند سلامت دل و روده را بهبود ببخشد و به بدن‌تان کمک کند آهن را بهتر جذب کند.

خوردن بعضی از مواد غذایی با هم موثرتر است تا اینکه آن‌ها را تنهایی بخورید. خوردن نارنگی با سالاد اسفناج یک کار عاقلانه است، چون نارنگی به بدن در جذب بهتر آهن اسفناج کمک می‌کند.

۱۸. چای سبز

به جای خوردن یک فنجان لاته، چای سبز بنوشید تا با این کار هم سلامت جسم‌تان بهبود پیدا کند و هم سلامت ذهن‌تان. کافئین موجود در چای سبز انرژی‌تان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در آن هم با بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه در ارتباط است.

۱۹. تخم کتان

اگر از خوردن ماهی خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید امگا ۳ را از تخم کتان دریافت کنید. تخم کتان منبع عالی امگا ۳ است، که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و روحیه را تقویت می‌کند. تخم کتان حاوی فیبر هم است، که می‌تواند سلامت دل‌ و روده‌ی شما را بهبود ببخشد و از این طریق، شما را سالم‌تر و شادتر کند.

۲۰. ماهی سالمون

ماهی سالمون برای تقویت روحیه

اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم غذایی، یک روش عالی برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ است، که به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و خلق‌وخوی شما را بهتر می‌کنند. یک مطالعه بر روی افراد افسرده نشان داد که افرادی که مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کردند، بهبود علائم افسردگی را تجربه کردند.

۲۱. موز

موز یک میوه با شاخص گلیسیمی پایین است. این میوه منبع عالی پتاسیم هم محسوب می‌شود، که به افزایش شادی کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسید که داشتن رژیم غذایی حاوی پتاسیم به کاهش علائم افسردگی و استرس کمک می‌کند. می‌توانید موز را با مقداری کره‌ی بادام زمینی میل کنید و از طعم و مزه‌ی بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 

۲۲. مرغ

مرغ هم یک خوراکی شادی‌آور به شمار می‌رود. این گوشت سفید حاوی مواد مغذی مختلف مثل ویتامین B6، پتاسیم و روی است، که همگی به تقویت روحیه کمک می‌کنند. یک مطالعه بر روی خانم‌ها به این نتیجه رسید که رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد (مثل مرغ)، عزت نفس را بهبود بخشید و افسردگی را کاهش داد.

۲۳. آووکادو

چربی‌های تک غیراشباع موجود در آووکادو بسیار مفید هستند. تحقیق انجام شده بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که رژیم غذایی حاوی چربی‌های سالم، علائم اضطراب را در موش‌ها کاهش داد. آووکادو سیرکننده هم است و تا وعده‌ی غذایی بعدی شما را سیر نگه می‌دارد. می‌توانید این میوه‌ی خوشمزه را روی نان تست بمالید یا با آن یک دیپ لذیذ (مثل گواکامولی) درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

۲۴. قهوه

قهوه برای روحیه و شادی

قهوه یک نوشیدنی شادی‌آور است که نوشیدن آن می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود ببخشد و به تقویت روحیه کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسید که مصرف کافئین با کاهش علائم افسردگی و اضطراب در ارتباط است. البته همانطور که می‌دانید، مصرف کافئین زیاد مضراتی دارد. بنابراین در خوردن قهوه زیاده‌روی نکنید.

۲۵. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک خوراکی شادی‌‌آور دیگر است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این کلم حاوی آهن است که با کم‌خونی مبارزه می‌کند. این نوع کلم ویتامین C هم دارد که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

۲۶. گردو

برای اینکه شادی در بلندمدت را تجربه کنید، از خوردن گردو غفلت نکنید. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی‌های چند غیراشباع است. محققان به این نتیجه رسیدند که آقایان جوانی که نصف فنجان گردو به رژیم غذایی‌شان اضافه کردند، طی فقط ۸ هفته، بهبود قابل توجه خلق‌وخو و تقویت روحیه را تجربه کردند.

۲۷. دانه‌ی چیا

استفاده از دانه‌ی چیا در اسموتی یا اضافه کردن آن‌ به سالاد، یک راهکار ساده برای این است که شادتر شوید. امگا ۳ موجود در دانه‌ی چیا از سالمون بیشتر است و فیبر بیشتر آن به سلامتی و بهبود خلق‌وخوی شما کمک می‌کند.

۲۸. عدس

عدس منبع خوبی از آهن و B6 است که به ترتیب به مبارزه با کم‌خونی و افزایش انرژی کمک می‌کنند.

اضافه کردن عدس به رژیم غذایی می‌تواند در شادتر کردن شما نقش به سزایی داشته باشد. عدس منبع خوبی از آهن و B6 است که به ترتیب به مبارزه با کم‌خونی و افزایش انرژی کمک می‌کنند. خوردن عدس به گیاه‌خواران برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن‌شان کمک می‌کند. مطالعات، رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد را با کاهش اضطراب و افسردگی مرتبط دانسته‌اند.

۲۹. برنج قهوه‌ای

می‌توانید برنج قهوه‌ای را به عنوان یک خوراکی شادی‌آور به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از این طریق، به افزایش شادی و نشاط خود کمک کنید. برنج قهوه‌ای فاقد گلوتن است. مطالعه‌ی منتشر شده به این نتیجه رسید که افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن داشتند، تسکین افسردگی و اضطراب را تجربه کردند.

برنج قهوه‌ای به دلیل اینکه دارای ید است، می‌تواند به مبارزه با عارضه‌هایی مثل آنمی ناشی از کمبود ید کمک کند. عارضه‌ی ذکر شده، تاثیر منفی بر خلق‌وخو می‌گذارد.

۳۰. پرتقال

پرتقال یکی از معروف‌ترین خوراکی‌ها برای تقویت روحیه است. خوردن این میوه نه تنها هوس شما به خوردن خوراکی‌های شیرین را برطرف می‌کند، بلکه ویتامین C مورد نیاز بدن‌تان را هم تامین می‌کند.

این ویتامین با کاهش اضطراب و افسردگی در ارتباط است. یک مطالعه بین مصرف مرکبات و کاهش افسردگی ارتباط پیدا کرد. در این مطالعه نشان داده شد که احتمال افسردگی در خانم‌هایی که هر روز مرکبات مصرف می‌کردند، تا ۱۸ درصد کمتر شد.

 

نکته‌ی آخر

در این مقاله به معرفی ۳۰ خوراکی شادی‌آور پرداختیم. خوراکی‌های ذکر شده به تقویت روحیه و افزایش شادی و نشاط کمک می‌کنند. چنین خوراکی‌هایی می‌توانند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهند. پس از اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی‌تان غافل نشوید./eat this

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار