دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: مطبوعات از ارکان مهم گسترش فرهنگ و اندیشه و از مهمترین ابزارهای ارتباط جمعی است .
مطبوعات از مهمترین ابزار‌های ارتباط جمعی استبه گزارش آوای خزر، خانم دکتر سیما سادات لاری در اختتامیه جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی، با اشاره به روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی شهید عرصه رسانه، اظهار داشت: از شهید صارمی که روز خبرنگار به یاد ایشان نامگذاری شده است، یاد کنیم که در عرصه خبرنگاری از خودگذشتگی و جان فشانی کرد و یاد همه شهدای انقلاب به خصوص شهدای مدافع سلامت را نیز گرامی می ‌داریم.
وی با اشاره به اینکه مطبوعات از ارکان مهم گسترش فرهنگ و اندیشه و از مهمترین ابزارهای ارتباط جمعی است، گفت: با وجود سیطره رسانه‌ های پیشرفته و تکنولوژی‌ های نوین که مرزهای جغرافیایی و سیاسی را از میان برداشته، مطبوعات همچنان جایگاه خود را به عنوان منبع ارتباطی و اطلاعاتی حفظ کرده است. از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌کنند و زمانی این جایگاه حفظ می‌شود که رسانه در زمینه اطلاع رسانی به صورت روشن، شفاف، جامع و آگاهی‌بخش و متناسب با شرایط اجتماعی با نقد صریح صاحبان قدرت بدون غرض گام بردارد.
خانم دکتر لاری با اشاره به اینکه مطبوعات ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت نیست، خاطر نشان کرد: مطبوعات نه ابزاری در دست قدرت که راهنمایی برای همه مردم هست و اگر ناکارامد شود، اثر خود را روی ارکان مختلف جامعه نشان می‌دهد. برگزاری این جشنواره فرصتی است که این پیام را ابلاغ کنیم که سرمایه اصلی هنر رسانه، اعتماد عمومی است و این جز با اعتنا به ارزش‌ ها و اعتقادات اکثریت جامعه با حفظ کرامت و شرافت و صداقت در بیان، عینیت در خبر و انصاف در تحلیل و آزادی در بیان حاصل نمی ‌شود.
وی تصریح کرد: این جشنواره فرصت مغتنمی است که یادآور شویم که مطبوعات آزادی خود را در گروی حفظ آزادی مردم و تقویت مبانی ارزشی جامعه می ‌بینند و این رسالت مطبوعات زمانی زیباست که از دل دانشگاه بیرون بیاید، چراکه دانشگاه مبداء تحولات جامعه و بستر انسان سازی است.
خانم لاری خطاب به دانشجویان اظهار داشت : شما دانشجویان که در عرصه رسانه دستی بر قلم دارید باید بدانید که مهمترین بحث اعتماد است و اعتماد شکل نمی ‌گیرد، جز با رعایت اخلاق حرفه‌ ای که در جامعه ما در حال کمرنگ شدن است. زمانی جامعه می ‌تواند پیشرفت کند که اخلاق را مد نظر قرار دهد، حتی افرادی که از حداقل سطح سواد برخوردارند هم صداقت و شفافیت را درک می‌ کنند و زمانی می ‌توانیم مخاطب را نگه داریم که اخلاق، شفافیت و صداقت را رعایت کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خدا را شاکرم که برغم شیوع کووید ۱۹ که باعث شد همه دانشجویان علوم پزشکی به عنوان مدافع سلامت در صحنه حضور داشته باشند و در وزارت علوم هم به صورت مجازی آموزش می‌دیدند و در دانشگاه نبودند، اما تنور فعالیت‌ های فرهنگی از جمله فعالیت ‌های نشریاتی و رسانه‌ای کمرنگ نشد و در این جشنواره نیز خود را نشان داد به نحوی که در زمینه کمیت و کیفیت محتوا تنوع قابل توجهی داشتیم  و یکی از موفقیت‌های این دوره از جشنواره همین بود.
دکتر خانم لاری به ارائه آماری از جشنواره پرداخت و اضافه کرد: بعد از غربالگری ۲۸ هزار اثر از ۱۵۳ دانشگاه به جشنواره راه یافت که نسبت به تیتر۱۱ افزایش تعداد آثار را نشان می‌دهد. در هر دوره از جشنواره باید یک حرکت رو به جلو داشته باشیم و برای اینکه این حرکت رو به جلو حفظ شود موضوع شفافیت را در این دوره مطرح کردیم؛ در همین راستا قول داده بودیم کارنامه آثار را ارائه دهیم و توانستیم این قول را عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به اینکه داشتن شفافیت در کشور ما سخت است، اضافه کرد: شاید در کوتاه مدت کار با صداقت راه نیفتد، اما در دراز مدت چیزی که ارزش دارد همان صداقت و شفافیت است و مخاطب هم ارزش آن را می ‌فهمد. ما در اجرای این شفافیت و در ارائه کارنامه نگرانی ‌هایی داشتیم؛ ۹۵۳ اثراز مرحله اولیه داوری عبور کردند و باید برای بقیه آثار کارنامه ارائه می‌ شد که در این کارنامه ‌ها کمترین نمره و بیشترین نمره قبولی درج شده بود از این رو منتظر اعتراض‌ های زیادی بودیم؛ در حالیکه برخلاف انتظار ما اعترض زیاد نبود و این نشان دهنده رعایت انصاف در داوری‌ ها بود و ثابت کرد که از رعایت شفافیت ضرر نکردیم. از بین اعتراض‌ هایی که وارد بودند، ۱۵ اثر جزو برگزیده‌ ها شدند و این برای ما بسیار ارزشمند است و نشان داد هر جا اعتماد دو طرفه باشد، نتیجه بخش است.
وی با اشاره به بخش ابتکاری " سرزمین مادری " در این دوره از جشنواره گفت: در بخش سرزمین مادری ۴۵ اثر از ۹ کشور دنیا داشتیم و۳ اثر هم به عنوان برگزیده انتخاب شدند. این بخش نخستین بار در دور دوازدهم جشنواره بنیان گذاشته شد و امیدواریم در دوره‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند. حرکت مثبت دیگری که در این دوره از جشنواره رقم خورد انتخاب کارشناس برگزیده نشریات در دانشگاه‌ها بود. نکته بسیار مهم این است که هر دانشگاهی که رییس دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی آن دانشگاه به مقوله‌ های فرهنگی اهمیت بدهند، قطعا موفقیت بیشتری حاصل و زمینه برای افراد مستعد فراهم می‌ شود و ناگفته نماند که وقتی کارشناس خوب، زبده‌ و با عشق و انگیزه پشت دانشجوها باشد، موفقیت در پی خواهد بود و از این روز لازم است که پشتیبانی صورت گرفته از دانشجویان را نیز در نظر بگیریم.
خانم دکتر لاری اضافه کرد: اقدام مثبت دیگر در این دوره از جشنواره در نظر گرفتن دانشگاه‌ هایی بود که نسبت به دوره‌ های قبل جهش قابل توجهی داشته ‌اند که از مجموعه وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد و از مجموعه وزارت علوم دانشگاه مراغه حائز این جایگاه شدند.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: توسعه بخش‌ های مجازی از جمله فوتوکلیپ، صفحه اینستاگرام و موشن گرافی در این دوره از جشنواره در راستای توجه به نیاز مخاطب و نیاز روز بوده است و همچنین موضوع ویژه اقتصاد دانش‌ بنیان و کرونا، جامعه و حکمرانی بود که در راستای توجه به مسائل و موضوعات روز در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌ های آموزشی در حاشیه برگزاری جشنواره اظهار داشت : برگزاری این کارگاه‌ ها برای برطرف کردن نقطه ضعف‌ ها و نقص‌هایی است که در نشریات دانشجویی وجود دارد و لازم است در برخی موارد نیز نقاط قوت تقویت شوند. در همین راستا، لازم است از داوران محترم نیز تشکر کنیم که اگر داوری خوب نباشد ارزیابی آثار ارزشی ندارد و تمام اعتماد، شور و شوق دانشجویان و برگزیدگان نیز به این داوری‌هاست.
 
اگر رسانه نباشد، فعالیت‌ های فرهنگی جلوه پیدا نمی‌ کند
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین با سپاس از همکاران خبرنگار فعال در مفدا و وبدا و دیگر همکاران فعال در رسانه‌، افزود: اگر رسانه نباشد، فعالیت‌ های فرهنگی جلوه پیدا نمی‌ کند. عزیزان خبرنگار از روزهای اول شیوع کرونا در کنار مدافعان سلامت با عینیت و شفافیت حضور داشتند و از مشکلات و ناکامی‌ های مردم گفتند.
وی با اشاره به تلاش همکاران وزارت بهداشت برای اجرای واکسیناسیون، گفت: در بالاترین موج بیماری کرونا هستیم و هزارن نفر از هموطنان ما در بیمارستان‌ها هستند و شرایط خوبی ندارند اما برغم همه این مشکلات همچنان امید در کشور هست؛ هر چقدر انصاف داشته باشید و نقد کنید اگر ته کلامتان آمیخته با امید نباشد کام مردم تلخ می‌شود؛ هنر در این است که کاستی‌ها و نقدها را آمیخته با امید کنید، به امید روزی که با همه صورتمان با هم حرف بزنیم و حضور حداکثری دانشجویان را در تیتر ۱۳ داشته باشیم.
اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۲، در سالن همایش ‌هایی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دیگر مسئولان برگزار کننده این دوره از جشنواره در حال برگزاری است./وبدا
انتهای پیام/1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار