دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کارشناس اداره کل محیط زیست یزد، پیوند عاطفی میان انسان و سگ را از مهمترین چالش‌های جدی در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد عنوان کرد.

به گزارش آوای خزر، سگ‌ها به عنوان پرجمعیت‌ترین گوشت‌خواران روی زمین مشکلات زیادی را برای انسان و حیات وحش به وجود آورده‌اند، اما به دلیل رابطه نزدیک با انسان، در بیشتر مواقع افراد در برابر کنترل جمعیت سگ‌ها، حتی به روش‌های انسانی باشد، مقاومت می کنند.

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این که  تغییر در سبک زندگی شهر نشینی و و عدم مدیریت صحیح پسماند و زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها ، از جمله عوامل تأثیرگذار در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در مناطق مسکونی و حاشیه شهرها و روستاها شده است اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های مشترک انسان و حیوات از جمله بیماری خطرناک و کشنده‌هاری، سگهای ولگرد هستند.

وی با بیان این که سگ‌ها حدود ۱۰ هزار سال پیش توسط انسان‌ها اهلی شدند اظهار کرد: سگ‌ها در طی این مدت توانسته‌اند لقب بهترین دوست انسان را از آن خود کنند و به یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی دنیا تبدیل شوند.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان، یزد تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر حضور سگ‌ها در طبیعت و شهر به صورت رها و بدون کنترل بر رفتار آن‌ها منجر به مشکلاتی برای مردم و حیات وحش شده است.

این پژوهشگر با اشاره به این‌ که وجود سگهای ولگرد علاوه بر انسانها برای محیط زیست هم خطرناک می باشد خاطرنشان کرد: گزارش مستندی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به گونه‌های ارزشمندی از جمله یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، آهوی ایرانی، گور ایرانی موجود است که نشان دهنده تهدید سگ‌های ولگرد برای حیات وحش است.

کارشناس اداره کل محیط زیست یزد،  همچنین پیوند عاطفی میان انسان و سگ را از مهمترین  چالش‌های جدی در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد عنوان کرد و افزود: انسان حذف گونه‌های مهاجم، بویژه سگ، را نمی پذیرد و افراد و افراد روی به تصمیم‌های احساسی می آورند که در این بین به مغلطه هایی نیز جهت زیر سوال بردن ادعاهای علمی استفاده کنند. 

 مهدی زارع همچنین کشتار آهو در فصل زادآوری را از دیگر دغدغه‌های حیات وحش  در استان یزد می‌باشد اشاره کرد و افزود: متأسفانه سگهای ولگرد در فصل زادآوری  به بره آهوها حمله می‌کنند و آنها را می‌کشند و یک خطر جدی برای گونه ارزشمند آهوی ایرانی در استان یزد به شمار می آیند.

وی  وضعیت استان یزد در بحث هجوم سگهای ولگرد قرمز و بحرانی است و  چالش سگهای ولگرد در استان یزد بحثی فنی است و نباید با آن احساسی برخورد کنیم و مقوله حراست از جان شهروندان و البته حیات وحش باید در اولویت اجرایی قرار گیرد. 

باید به این مهم توجه داشت که سگ‌های ولگرد با جمعیت رو افزایششان و مشکلاتی که به وجود می آورند نیازمند کنترل جمعیت هستند که به دلیل برخوردهای احساسی انسان راهکارهایی چون حذف مستقیم معمولا با مقاومت و عدم پذیرش عموم جامعه روبرو می شود.

تا زمانی که عقیم سازی محدوده کوچکی را در بر بگیرد و منابع غذایی در دسترس کنترل نشوند، در کنترل جمعیت سگ‌ها موفق نخواهیم شد و باید در نظر داشت تصمیمات احساسی نمی‌تواند جایگزین راهکارهای علمی و کارشناسی شوند.

همچنین باید در نظر داشت که این موضوعیک پدیده چند وجهی است و برای حل آن نیاز به اجرای چندین راهکار به طور همزمان است و این موضوع نمی تواند به دست یک فرد  یک نهاد حل شود./فارس

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار