دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد که فوت یا مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش‌ها ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش آوای خزر، آقای غلامرضا بهمن‌نیا در گفتگو با رسانه ملی با بیان اینکه تعداد گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن با آغاز فصل سرما و نصب ناصحیح تجهیزات گازسوز رو به افزایش است، گفت: به‌طور معمول در نیمه دوم سال به‌دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی با یک‌سری حوادث منجر به فوت روبه‌رو می‌شویم که متأسفانه هر سال هم شاهد افزایش این آمار هستیم.

رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: پارسال بیش از ۲ هزار حادثه در مجموعه مشترکان داشتیم که از این تعداد، متأسفانه ۳۹۳ مورد آن منجر به فوت شد که مهم‌ترین عامل مرگ و میری که در این آمار خودنمایی می‌کند، فوت ۲۴۱ نفر از هموطنانمان به دلیل گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن، گازی خاموش، بی‌رنگ، بی‌بو و کاملاً خطرناک است که آن هم به‌دلیل احتراق ناقص در وسایل گازسوز اتفاق افتاده است.

بهمن نیا افزود: این آمار‌ها نشان می‌دهد که جامعه آماری ایران باید دست در دست هم در قالب مسئولیت اجتماعی، همه هموطنان خود را بیش از پیش در استفاده مناسب از دستگاه‌های گازسوز در منازل، آگاه ساخته و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم در این زمینه را افزایش دهیم.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بر اساس این آمار‌ها و تحلیل‌های ارائه‌شده در این زمینه، متوجه شدیم که بیش از ۸۰ درصد از علل این حوادث و فوت این عزیزان به‌دلیل استفاده نامناسب از دودکش‌هاست، تصریح کرد: با کمی دقت در چنین تحلیلی، می‌توان به این نتیجه رسید که به‌راحتی می‌توان جلو بیش از ۸۰ درصد این حوادث را که بعضاً منجر به فوت می‌شود، فقط با توجهی ویژه به دودکش‌ها در مجموعه تجهیزات گازسوز منازل گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد فرهنگ خوب ایمنی در منازل را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از این حوادث دانست و گفت: پیام شرکت ملی گاز ایران در قالب مسئولیت اجتماعی و نه یک وظیفه سازمانی را بار دیگر متذکر می‌شوم که بازدیدی ساده یا توجه ویژه به وضع دودکش‌ها، می‌تواند بیشتر از ۸۰ درصد احتمال خطر فوت یا حادثه ناشی از گازگرفتگی را در منازل کاهش دهد.

به گفته رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران، استفاده از بست‌های فلزی، شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود.

بهمن‌نیا در پایان افزود: بعضی دیگر از عوامل مؤثر در زمینه کاهش این حوادث، توجه به دستگاه‌های تهویه در منازل، استفاده از وسایل مناسب برای گرمایش و دقت در نحوه سوخت و احتراق مجموعه وسایل گازسوز داخل خانه است تا به این ترتیب، بتوان از انتشار گاز منواکسید کربن که منجر به مرگی خاموش می‌شود، تا حد امکان جلوگیری کرد و سال خوبی را با آمار کمتر مرگ و میر در این زمینه پشت سر گذاشت.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار