دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
مازندران پاک، دست‌یافتنی‌ست/
چند قدم تا تحقق نهضت پاکسازی مازندران
ساری - نهضت پاکسازی مازندران با ورود جدی استاندار و دستگاه‌های اجرایی نشان داد که این پویش بزرگ، "شعار" نیست و "به عمل؛ کار برآید". اکنون که چند قدم به تحقق این مهم باقی مانده است، همگان باید در رقم‌زدن یک اتفاق زیبا برای مازندران سهیم باشیم.
آوای خزرآزاده بابانژاد: کوه، جنگل، دریا، رودخانه، دشت، حاشیه شهر‌ها و روستاها، حاشیه پل‌ها، جاده‌ها، و خط آهن، فرقی ندارد، پاکیزگی همه آن‌ها تاثیر مستقیمی در سلامت انسان و محیط زیست دارد.

طرح مازندران پاک، نهضت پاکسازی و راه‌اندازی پویش‌هایی در این زمینه دو سالی است که در استان به راه افتاده است، دستگاه‌های اجرایی هر کدام به نوعی باید در این امر پای کار می‌آمدند؛ از بخش فرهنگی و تبلیغی گرفته تا اجرایی و عملیاتی.

با انتصاب استاندار دولت سیزدهم در مازندران روند نهضت پاکسازی در استان شدت گرفت. نظام‌نامه‌ای در همین زمینه تدوین و به تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شد و از رامسر تا گلوگاه شاهد موج شتابنده پاکسازی معابر و مناطق تفریحی از زباله و نخاله بودیم؛ کاری که باید خیلی پیشتر صورت می‌گرفت.

۴۰۰ روستا به نهضت پاکسازی مازندران پیوستند. سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی نیز به کمک آمدند، نهاد کتابخانه‌های عمومی گاه با حضور میدانی و آموزش به گروه‌های هدف، همچنین اداره‌کل امور بانوان و خانواده نیز برنامه‌هایی را با مشارکت نمایندگان خود در ادارات برگزار کرد و هر دستگاه اجرایی به نحوی در این مهم مشارکت داشت، اما این راه را نهایت نیست و باید همچنان ادامه یابد.

گرچه در یک‌دوره زمانی مشارکت دستگاه‌ها به کندی پیش می‌رفت، اما شاید بتوان گفت با اولتیماتوم استاندار مازندران در اسفندماه ۱۴۰۰ بر شدت عملکرد دستگاه‌های اجرایی افزوده شد، این دستور تاکید داشت که رسیدن به "مازندران پاک" تنها شعار نیست و باید در عمل اتفاق بیفتد و برخی دستگاه‌های اجرایی باید از خواب سهل‌انگاری و کم‌توجهی بیدار شده و ابزار یک اتفاق خوب را مهیا کنند.

همزمان با تشدید نهضت پاکسازی، شاهد نهالکاری در برخی از مسیر‌های مواصلاتی و حاشیه جاده‌ها بودیم که در بیشتر آن‌ها معاونان عمرانی و اقتصادی استاندار نیز شخصاً حضور داشتند.

اینکه کاشت ۱۳۵ هزار و ۸۳۰ اصله نهال در راستای طرح مازندران پاک تا پایان سال گذشته با همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست، همچنین دفتر جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال و اداره‌کل امنیتی - انتظامی، و  معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران در محور‌های مواصلاتی استان به دل خاک سپرده شده است، کار دشواری نبود.

اینکه هزاران تن زباله و نخاله از دل منابع طبیعی و حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها جمع‌آوری شد، باز هم کار سختی نبود. تنها یک اراده و عزم همگانی را می‌طلبید که آنهم سخت نبود.

اما اینکه به عنوان نمونه حاشیه خط آهن و جاده‌ها پاکسازی شده است، اما چند روز و چند هفته بعد ببینی که زباله‌ها بار دیگر در آن جاده‌ها و محیط‌های زیبا و پاکسازی‌شده منظره زشتی را رقم زده‌اند، خیلی سخت است.

پویش "نه به پرتاب زباله از خودرو"، "جمع‌آوری ته سیگار"، "راه‌آهن پاک"، "پاکسازی ساحل"، "پاکسازی حریم جاده‌ها" و پویش "مازندران پاک"، همه و همه برای این است تا نهضت پاکسازی مازندران، به یک فرهنگ تبدیل و در ذهن و رفتار مردمان بومی و مسافران نهادینه شود.

هدف اصلی در اجرای طرح مازندران پاک این بود تا به میهمانان خود در مازندران بگوییم که مناطق گردشگری و حاشیه جاده‌های روستایی و شهری و تفرجگاه‌ها را عاری از زباله در اختیار شما قرار دادیم و شما باید در حفظ این پاکیزگی همراه مردمان مازندران باشید.

در نوروز ۱۴۰۱ گرچه گزارشات نشان از حجم بالای مسافر می‌داد و اکنون با پایان‌یافتن تعطیلات نوروز شاهد پاکسازی تفرجگاه‌ها توسط دوستداران طبیعت هستیم؛ اما نسبت به سال پیش از کرونا، جمع‌آوری زباله توسط مردم و پاکیزه نگه‌داشتن طبیعت به طوری بود که می‌توان گفت این روند نشان از شکوفایی دوستی با طبیعت در سال‌های آینده دارد.

پاکسازی جاده‌های مازندران بنا به دستور استاندار در ایام نوروز هم متوقف نشد و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین سال جدید، افزون بر ۱۷۰۰ کیلومتر از راه‌های مازندران پاکسازی و زیباسازی شد.

برنامه‌های آموزشی از سوی محیط زیست با تشکیل کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ویژه پسماند و آشنایی با تاثیرات انواع زباله و میزان مانایی آن‌ها در طبیعت، از سوی محیط زیست و برخی سمن‌های محیط زیستی در مناطق روستایی و شهری با شرکت دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها و جوامع مختلف محلی برگزار شد.

تشدید جمع‌آوری زباله در نقاط مختلف مازندران بدون احتساب رسالت شهرداری‌ها در مدیریت پسماند، یک عملیات و مانور همگانی برای زیباسازی مازندران بود به طوری که عزم جدی و نظارت در این زمینه، سبب شد تا ائمه جمعه برخی شهر‌ها از پیگیری‌های سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران، قدردانی کنند.

تنها چند قدم دیگر تا تحقق نهضت پاکسازی مازندران باقی مانده است، مرحله دوم یعنی پاکیزه نگه‌داشتن طبیعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این تلاش بیانگر آن است که تنها و تنها، "به عمل؛ کار برآید".
 
از سوی دیگر نباید پیگیری‌های مداوم برای تامین اعتبارات تکمیلی زباله‌سوزها و کمپوست در شهرهای مختلف مازندران را نادیده گرفت. نمونه بارز آن را باید در تلاش جهت دریافت اعتبارات نیروگاه زباله‌سوز ساری دانست که ۲۰ اسفندماه سال گذشته مورد بازدید رئیس جمهور در سفر به مازندران قرار گرفته است و دستور داده شد تا با دریافت اعتبارات، ظرف ۶ ماه این پروژه تکمیل شود. 

همگان باید به این حقیقت شیرین و روشن برسند که شهر، روستا، جاده و طبیعت را باید همچون خانه‌ای بزرگ تصور کنیم که پاکیزگی آن و پاکیزه نگه‌داشتن آن هم برای صاحبخانه و هم برای میهمانان شادی‌بخش و غرورآمیز است.   

"طبیعت" میراث معنوی و امانتی است از خداوند به بشریت که از آن حفاظت کنند و در اختیار نسل بعدی قرار دهند؛ و به یاد داشته باشیم که براساس اصل پنجاهم قانون اساسی کشور "در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است".

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار