دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور میکنیم. 

توضیح رئیسی درباره نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
ابراهیم رئیسی، رییس جمهور درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اوایل امسال حذف ارز ترجیحی به نحوی اتفاق خواهد افتاد که شوکی به اقتصاد کشور وارد نشود. او افزود: با مشورت هایی که داریم انجام می دهیم انشاءالله به نحوی کار را دنبال کنیم که هم مشکل ایجاد نشود و هم این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم.

شهادت دومین طلبه حادثه حرم رضوی
حجت الاسلام دارایی از طلبه‌های مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی لحظاتی پیش در بیمارستان به شهادت رسید. وی از روز سه شنبه و به دنبال حادثه سوء قصد در حرم مطهر رضوی با چاقو، در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بود و به گفته مسعود خانی مدیر این بیمارستان، روز گذشته نیز عمل سختی را پشت سر گذاشت. اما در نهایت بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات متعدد چاقو، به شهادت رسید.

هشدار درباره ۵ تا ۶ برابر شدن قیمت ها
خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشت: با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث اجرای تغییرات سامانه‌ای در خصوص اعمال نرخ ای‌تی‌اس به‌جای نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی به‌عنوان نرخ محاسباتی ارز در گمرک در دستور کار قرار گرفته است، در صورت عدم کاهش سود بازرگانی احتمال جهش هزینه‌های تولید بالاست. تسنیم نوشته است: کالا‌های وارداتی کالا‌های گروه یک شامل کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی تاکنون با ارز ۴۲۰۰۰ ریالی وارد کشور شده است که در صورت عدم تخصیص ارز ترجیحی و تخصیص ارز ۲۳۰۰۰۰ ریالی یا نیمایی بهای خرید کالا نیز از لحاظ ریالی افزایش حداقل ۵ تا ۶ برابری را خواهد داشت.

توضیح سفیر ایران در قطر درباره شایعات درگیری لفظی‌اش با علی دایی
حمیدرضا دهقانی در واکنش به شایعاتی مبنی بر اختلاف او با علی دایی در جریان سفر دایی به قطر برای شرکت در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2022، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: چنانکه قبل از مراسم، در پست اینستاگرامی اعلام کردم، حضور علی آقای دایی در مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر افتخاری ملی بود. فرصت دیدار با ایشان فراهم نشد، اما شایعاتی منتشر شده که از اساس دروغ است. به نظرم دروغ سیزده می باشد.

اعلام آرای انضباطی شهرآورد
یحیی گل محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی و شش جلسه محرومیت از همراهی تیم در مسابقات لیگ برتر که دو جلسه آن به مدت یک سال تعلیقی است، محکوم شد که این رای قابل تجدیدنظرخواهی است. بهزاد غلامپور مربی تیم استقلال به دلیل بدرفتاری در قبال بازیکن مقابل به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم در لیگ برتر و پرداخت دویست میلیون ریال محکوم شد. کلیه آرای مرتبط با این مسابقه به جز محرومیت سرمربی باشگاه پرسپولیس قطعی است.پس از این حکم، هم پرسپولیس به محرومیت گل محمدی اعتراض کرده و هم استقلال به کم بودن مجازات او معترض شده.

پارلمان اروپا خواستار تحریم فوری نفت و گاز روسیه شد
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه به تصویب رسید، خواستار تحریم کلی و فوری واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه شد. این قطعنامه با رای ۵۱۳ نماینده پارلمان اروپا از جمله ۲۲ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع به تصویب رسید. این مصوبه غیر الزام آور است.

امیرعبداللهیان: مواضع سه کشور اروپایی سازنده است
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با همتای صرب خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است. طرف آمریکایی باید بجای زیاده خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار ، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند. وزیر خارجه مواضع چین ، روسیه و سه کشور اروپایی را در مسیر رسیدن به توافق سازنده خواند.

عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند که بدین ترتیب دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می بود، تعلیق شد.  ۲۴ کشور از جمله الجزیره، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان و ویتنام در این رای گیری به تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت رای منفی دادند.

فاز دوم اجرای چراغ خاموش طرح صیانت
اخبار رسیده به «انتخاب» حاکی از آن است که با مجوز وزارت ارتباطات، برخی شرکت‌های اینترنت خانگی قیمت اینترنت را صد در صد افزایش داده‌اند. ناظران معتقدند این اقدام در راستای اجرای خاموش طرح صیانت است که با افزایش قیمت اینترنت، استفاده از اینترنت کاهش پیدا کند.

امیرعبداللهیان می‌گوید پیش‌نویسی در وین وجود ندارد
اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مجلس در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین گفت: وقتی وزیر امور خارجه می‌گوید پیش‌نویسی وجود ندارد، چه اصراری داریم که بگوییم پیش‌نویس وجود دارد؟ باید منتظر بمانیم تا کار به نتیجه برسد و اگر بناست اظهارنظری کنیم بعد از خروجی این مذاکرات باید نظر خود را ارائه دهیم.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۳هزار و ۸۰۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و در این بازه زمانی ۴۱ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۰۸ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

منصور هادی از قدرت کناره‌گیری کرد
منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور پیشین یمن که عربستان او را رئیس جمهور قانونی یمن می دانست از شورای رهبری ریاست جمهوری کناره گیری کرده است. بر اساس این گزارش، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.عربستان از این استعفا استقبال کرده و یک رسانه یمنی هم ادعا کرده که منصور هادی تحت بازداشت خانگی است و تحت فشار، مجبور به استعفا شده است.

مسکو: آمریکا به صورت یکجانبه کانال ارتباط با روسیه را مسدود کرد
«اولگ خارموف»، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز پنجشنبه تصریح کرد که ایالات متحده به صورت یکجانبه کانال ارتباطی ایجادشده توسط مسکو برای گفت‌وگو بر سر مسائل امنیت سایبری را منحل کرده است. وبگاه خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشته امنیت سایبری یکی از معدود مسائلی بود که روسیه و آمریکا بر سر آن به پیشرفت‌هایی دست یافته بودند.

انحلال پارلمان و کابینه دولت پاکستان لغو شد
رئیس قوه قضائیه پاکستان با صدور رای نهایی درخصوص جدال حزب حاکم و اپوزیسیون بر سر انحلال پارلمان و رد طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر، حکم ریاست پارلمان در مردود دانستن طرح عدم اعتماد را باطل و طی آن انحلال پارلمان و کابینه دولت پاکستان نیز لغو شد.

توضیح ایران درباره رای اخیرش به نفع روسیه
نمایندگی ایران در سازمان ملل در گزارشی درباره رای ایران در مخالفتش با تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر توضیح داد و اعلام کرد ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بی طرف سازمان ملل را خدشه دار میکند. دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، لیکن سواستفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری میداند. در بخشی از بیانیه ایزان آمده است: ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید میکنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد.

سنای آمریکا ممنوعیت واردات نفت از روسیه را تصویب کرد
مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا توقف روابط تجاری عادی و ممنوعیت واردات نفت روسیه را تصویب کرد. همه‌ی ۱۰۰ سناتور آمریکا به این طرح رای دادند و طرح لغو روابط تجاری عادی این کشور با روسیه در چارچوب سیاست‌های ضد روسی و حمایت از اوکراین صورت گرفت.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار